به مناسبت بزرگداشت هفته فرهنگی ایران و ایتالیا، نشستی فرهنگی با حضور پروفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی جمهوری ایتالیا در ایران و استاد دانشگاه رم در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۰۳۹۵
کتاب‌های «سفرنامه میکله ممبره» و «جمهوری ونیز و ایران» معرفی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در این نشست که با حضور علاقه مندان مباحث فرهنگی برگزار شد، به نقد و بررسی دو کتاب " سفرنامه میکله ممبره" و "جمهوری ونیز و ایران" پرداخته شد.

دکتر محسن جعفری مذهب، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و یکی از سخنرانان در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به حضار و تشکر از سفارت ایتالیا در ایران بیان داشت: امروز اولین روز از هفته فرهنگی جمهوری ایتالیا در ایران است و به همین دلیل جلسه نقد و بررسی دو کتاب که توسط نویسندگان ایتالیایی نگاشته شده ولی برای ما ایرانی ها هم دارای ارزش است می پردازیم. دکتر جعفری مذهب ادامه داد: روابط ایران و ایتالیا به حدود 750 سال قبل برمی گردد و جالب است بدانید که در سال 1264میلادی، شخصی به نام پترو بیوتی در شهر تبریز تجارت می کرد. دکتر جعفری مذهب در ادامه در زمینه کتاب های مذکور توضیحاتی ارائه داد. این عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کتاب "جمهوری ونیز و ایران" اثر گولیلمو برشه ترجمۀ یوسف خان مؤدب الملک است که به همراه مقاله ای دربارۀ فعالیت های فرهنگی یوسف خان با پژوهش و تصحیح محسن بهرام نژاد در دوفصلنامه آیینه میراث منتشر شده است.

دکتر جعفری مذهب ادامه داد: در بخش اول این کتاب به فعالیت های فرهنگی مؤدب الملک مشهور به ژوزف ریشار در ایران و بخش دوم با عنوان "دربارۀ کتاب جمهوری ونیز و ایران" و بخش سوم نیز به بحث "جمهوری ونیز و ایران" اختصاص دارد. دومین کتاب نیز عنوان " سفرنامه میکله ممبره" دارد که در سال 1382 در کتاب ماه تاریخ و جغرافی به نقد و بررسی و معرفی آن پرداختم و در سال 90 دکتر ساسان طهماسبی با بنده تماس گرفت و پیشنهاد ترجمه کتاب را دادند و در بهمن ماه گذشته این سفرنامه در اصفهان منتشر شد.

در ادامه این نشست علمی، پروفسور کارلو چرتی، رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران از برگزارکنندگان این نشست تشکر کرد و بیان داشت: سفیر ایتالیا نیز مایل بودند در جمع ما حاضر باشند اما متأسفانه هنوز استوارنامه خود را تسلیم نکرده اند. وی ادامه داد: امروز می خواهیم درباره دو شخصیتی صحبت کنیم که تفاوت زیادی با هم دارند. یکی گولیلمو برشه و دیگری میکله ممبره.

وی تصریح کرد: البته این موضوعات در تخصص بنده نیست ولی به دلیل احترامی که برای جلسه قائل هستم، توضیحاتی ارائه می دهم. رایزن فرهنگی ایتالیا ادامه داد: میکله ممبره از یک خانواده ونیزی زاده شد و بسیار وطن پرست و پرتلاش بود. وی در سال 1509 به دنیا آمد و در بهارسال 1539 عازم ازمیر عثمانی شد و در اواسط تابستان، به شهر مرند رسید. هدف وی انعقاد قراردادی میان ایران و جمهوری ونیز علیه عثمانی ها بود که البته بعد از تفاهم میان ونیز و عثمانی از راه خلیج فارس به پرتغال وسپس به ونیز بازگشت. وی در سال 1594 چشم از جهان فرو بست و او یک سیاستمدار وطن پرست ایتالیایی بود. پروفسور چرتی در ادامه درزمینه فعالیت های "برشه" گفت: برشه یک پژوهشگرتاریخ بود و کتاب روابط ایران و ونیز را چاپ کرد. که امروز تخلیص آن معرفی می شود. وی در پایان صحبت های خود ابراز امیدواری کرد تا رابط ایران و ایتالیا در زمینه های فرهنگی گسترش یابد و برگزاری نشست ها و نمایشگاه های مرتبط نیز افزایش یابد.

دکتر الهام ملک زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در زمینه چاپ کتاب برشه با عنوان "جمهوری ونیز و ایران" گفت: ابتدا کتاب توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در قطع پالتویی به چاپ رسید و سپس در ضمیمۀ 32 دوفصلنامه آینۀ میراث با عنوان جمهوری ونیز و ایران به همراه مقاله ای دربارۀ فعالیت های فرهنگی یوسف خان با پژوهش و تصحیح محسن بهرام نژاد منتشر شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل کتاب مجبور شدیم توضیحاتی را اضافه کنیم و ما به ازای لاتین را در پانوشت ها بیاوریم و سعی کردیم در حد معقولی اطلاعات آن را تکمیل کنیم.

در ادامه، دکتر ساسان طهماسبی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مترجم کتاب سفرنامه میکله ممبره نیز بیان داشت: کتاب به طرز ساده ای نگاشته شده است و حجم آن هم با آنکه ممبره یک سال در ایران بوده است، کم است. وی بیان داشت: این کتاب هم از جهت شرحی که بر روابط ایران و ونیز می دهد و هم اطلاعاتی که درباره ایران جمع آوری می کند، دارای ارزش است. با وجود آنکه وی یک تاجر نیز بود ولی شرح چندانی در زمینه اقتصاد دوره صفویه نمی دهد. البته این کتاب در رابطه با مسائل اجتماع نظیر عاشورا، ازدواج و تدفین و معرفی شخصیت های حاضر در دربار صفویه اطلاعات مفیدی دارد. وی ادامه داد: اولین بار از طریق مطلب دکتر جعفری مذهب در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا با این کتاب آشنا شدم و درخواست دریافت کتاب را برای ترجمه به ایشان دادم که دکتر جعفری مذهب نیز موافقت کرد.

گفتنی است در پایان، نشست به صورت پرسش و پاسخ، ادامه یافت. اضافه می شود این نشست با همکاری «مرکز پژوهشی میراث مکتوب»، «شبکه انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها»، «سرای ایران‌شناسی»، «انجمن دوستداران فرهنگ ایران و ایتالیا» و انتشارات «بهتا پژوهش» در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها