معاون وزیر راه و شهرسازی: 3 میلیون واحد مسکونی در کشور نیازمند نوسازی است

پرداخت وام 50 میلیونی؛ یک ماه دیگر

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: تا یک ماه آینده پرداخت وام 30، 40 و 50 میلیون تومانی نوسازی بافت‌های فرسوده با اولویت‌بندی متقاضیان آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۲۸۹۰۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدسعید ایزدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تلاش خواهیم کرد تا پایان هفته آینده دستورالعمل چگونگی پرداخت این تسهیلات به متقاضیان شهرهای مختلف تهیه شود تا متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده پس از تشکیل پرونده بتوانند از این امتیاز بهره‌گیری کنند.

وی اظهار کرد: پیش از این محدوده بافت‌های فرسوده در تمام شهرهای کشور مشخص شده و حتی بافت‌های پرخطری که نیازمند نوسازی فوری هستند به دقت مشخص شده و درصدد هستیم بافت‌های فرسوده با استفاده از این تسهیلات ساماندهی شود.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون 35 هزار واحد بافت فرسوده تشکیل پرونده داده، اما با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت، متقاضیان این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند تا بتوانند از تسهیلات یادشده بهره‌مند شوند.

ایزدی بر ضرورت استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان و توسعه‌گران ساخت و ساز در کشور با بهره‌گیری از این تسهیلات تاکید کرد و گفت: براساس این مصوبه انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نقش مهمی دارند، زیرا می‌توانند با ایفای نقش بیشتر در نوسازی شهرهای کشور، جایگاه این گروه متخصص را در حوزه ساخت و ساز شهری ارتقا دهند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در عین حال تصریح کرد: دفاتر تسهیل‌گر در روان‌سازی دریافت این تسهیلات در شهرهای مختلف کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند و شهرهایی که شهرداری‌های آنها برای نوسازی بافت‌های فرسوده ضوابط مناسبی در نظر بگیرند به سهولت می‌توانند از این تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خود استفاده کنند.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران برای افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف، یادآور شد: دولت برای تسهیل فرآیند نوسازی توسط مردم تلاش زیادی می‌کند تا با استفاده از تسهیلات بانکی و مساعدت شهرداری‌ها و دفاتر تسهیل‌گر قشرهای مختلف جامعه شهری بتوانند از این تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده خود استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد که سه میلیون واحد مسکونی در کشور نیازمند نوسازی هستند، اما دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده قرار دارند و تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه کشور یک میلیون و 800‌ واحد آن، با استفاده از تسهیلات بانکی نوسازی شود.

به گفته ایزدی، در گذشته در روند پرداخت تسهیلات بانکی به کیفیت ساخت و سازها توجه کمتری می‌شد، اما در این مرحله با کمک سازمان نظام مهندسی و کنترل مضاعف تا پایان ساخت و ساز به فرآیند نظارت توجه شده تا با کنترل بیشتر روش‌های صحیح ساخت واحدهای مسکونی مورد توجه قرار گیرد تا به تدریج کیفیت ساختمان‌های مسکونی در کشور ارتقا یابد.

وی با بیان آن‌که در نوسازی بافت‌های فرسوده نوسازی بافت‌های تاریخی، بافت‌های محدوده مرکزی شهرها و حاشیه شهرها گونه شناسی شده است، گفت: در فرآیند پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی در کلانشهرها، 40 میلیون تومانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و 30 میلیون تومانی دیگر شهرها با 9 درصد سود تسهیلات، اولویت‌های هر منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد تا با تعیین سهمیه هر محدوده نوسازی بافت‌های فرسوده با طی فرآیندهای قانونی و پرداخت تسهیلات یادشده انجام شود.

معاون وزیر راه شهرسازی به جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده کشور اشاره کرد و افزود: برآوردها نشان می‌دهد که هم‌اکنون 18 میلیون نفر از جمعیت کشور در 130 هزار هکتار بافت‌های فرسوده ساکن هستند که باید به عنوان یک اولویت نوسازی این منطقه مورد توجه جدی قرار گیرد.

نفی ارتباط افزایش وام با اوراق تسهیلات

درهمین حال فرابورس دراطلاعیه‌ای اعلام کرد: افزایش سقف وام ساخت مسکن به50 میلیون تومان هیچ ارتباطی با تسهیلات بانک مسکن از محل سپرده‌های ممتاز و اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نداشته و ساز و کار این تسهیلات جدید، متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس، به استناد توضیحات معاونت سپرده ممتاز مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن، مصوبه اخیر هیات وزیران درباره افزایش سقف وام مسکن زوج‌های جوان و ارزان‌سازی نرخ سود تسهیلات مربوطه هیچ ارتباطی باتسهیلات بانک مسکن از محل سپرده‌های ممتاز و اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نداشته و ساز و کار این تسهیلات جدید متعاقبا و توسط سخنگوی هیات دولت اعلام خواهد شد.براساس این گزارش، اکنون سقف تسهیلات بانک مسکن در قالب فروش اقساطی مسکن 350 میلیون ریال برای اشخاص عادی و 500 میلیون ریال برای زوج‌های جوانی است که تاریخ ثبت عقدشان از 17 دی 92 به بعد بوده؛ ضمن آن‌که سقف تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل مسکن نیز اکنون صد میلیون ریال است.

بنابراین لازم است دارندگان اوراق و متقاضیان استفاده از این تسهیلات ضمن توجه به محتوای این اطلاعیه و با آگاهی کامل نسبت به معامله این اوراق اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها