درسهای یک حکم

سرانجام پس از ماه‌ها منابع خبری اعلام کردند دادگاه عربستان حکم اعدام شیخ نمر عالم برجسته شیعه عربستانی را صادر کرد.در باب این حکم دو محور قابل توجه است. نخست آنکه رفتار عربستان نشان می‌دهد به رغم جایگاهی که می تواند در وحدت جهان اسلام داشته باشد اما در عمل مغایر با این رویه در حرکت است. رفتارهایی همچون حمایت از تروریسم در منطقه و نیز اقدام اخیر در اعلام حکم اعدام شیخ نمر، اجرای همان طرح آمریکایی-صهیونیستی ایجاد شکاف در جهان اسلام است که عملاً با سیاست‌های اعلامی عربستان همخوانی ندارد.
کد خبر: ۷۲۸۶۴۶
درسهای یک حکم

دوم آنکه اقدام ضد اسلامی آل‌سعود در اعلام حکم شیخ نمر موجی از اعتراضات درونی و بیرونی علیه عربستان را به همراه داشته بگونه‌ای که شواهد حکایت از آن دارد که ریاض با این حکم سرعت فروپاشی خود را شدت بخشیده است. در بسیاری از کشورهای اسلامی اعتراضات گسترده‌ای به این اقدام آل‌سعود صورت گرفته و همگان تاکید دارند که این حکم اقدامی سیاسی است که صرفاً مطلوب دشمنان جهان اسلام است.حکمی که استمرار اقدامات سوال برانگیز عربستان در قبال وحدت جهان اسلام است که نتیجه آن مسلما تزلزل بیشتر جایگاه عربستان در منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

عربستان که پرونده سیاهی در حمایت از تروریسم و خیانت به فلسطین و همراهی با آمریکا دارد با صدور این حکم در حوزه حقوق بشر پرونده خود را بیش از پیش سنگین ساخته است. حجم گسترده اعتراضات و تاکید جهانی بر پاسخ‌گویی به این اقدام ریاض نشان می‌دهد که آل سعود به رغم هزینه‌های گسترده در جهان نتوانسته جایگاهی برای خود ایجاد نماید و جهانیان با پی‌بردن به ماهیت و درون مایه عربستان، اصل مقابله با آن را در پیش گرفته‌اند. رویکردی که شاید زمانی در اعتراض به رفتارهای منطقه‌ای عربستان بود اما اکنون دامنه آن به عرصه داخلی این کشور نیز رسیده است که اجرای حکم اعدام شیخ نمر مسلماً آن را تشدید خواهد کرد.

در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که اعلام حکم اعدام شیخ نمر تزلزل جایگاه داخلی و جهانی آل‌سعود را به همراه دارد چرا که این رفتار عملا گرفتار بودن آنان در دستان دشمنان جهان اسلام را آشکارتر می سازد که مسلما مورد تایید مردم این کشور و مسلمانان جهان نخواهد بود و بر میزان اعتراضات در برابر آل‌سعود خواهد افزود.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها