وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روستاییان هم به دلیل تغییر سبک زندگی شان به اضافه وزن دچار شده اند و این موضوع برای سلامت آنها، چندان مناسب نیست.
کد خبر: ۷۲۶۶۷۴

به گزارش ایرنا، سیدحسن هاشمی در مراسم کشوری روز بهورز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به عنوان مثال روغن نباتی جامد توسط برخی روستاییان استفاده می‌شود که برای سلامت آنها مضر است.

وی خطاب به بهورزان حاضر در این مراسم تاکید کرد تا درباره استفاده از روغن‌های یادشده در روستاها و دیگر موارد مربوط به سبک زندگی آنها هشدارهای لازم را بدهند.

هاشمی اظهار امیدواری کرد بهورزان در رابطه با تغییر سبک زندگی روستاییان و از جمله تغذیه آنها، آموزش​های لازم را ارائه بدهند و روستاییان را از ضررهای احتمالی ناشی از مصرف مواد مضر همچون روغن جامد آگاه کنند. وزیر بهداشت به موفقیت طرح ایجاد شبکه بهداشت و گسترش آن در روستاها طی سه دهه اخیرا شاره کرد و گفت: هر چند این طرح موفق بوده، اما در این 30 سال فقط به این طرح نگاه کرده​ایم و این در حالی​است که باید طرح را در سطح شهرها و کلانشهرها گسترش می​دادیم.

هاشمی با اشاره به کمبود بهورز در روستاها گفت: اکنون 5000 بهورز در کشور کم داریم که برای تامین این نیرو با مشکلاتی مواجه هستیم. وزیر بهداشت درباره برخی تسهیلات از جمله ارائه مکمل‌ها و داروها به بهورزها برای خدمات رسانی بهتر به روستاییان گفت: بزودی مکمل‌های غذایی در اختیار بهورزها قرار داده می‌شود تا آنها این مکمل‌ها را به مادران و کودکان بدهند.

در همین حال معاون ترویج و آموزش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: حدود 70 درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور بالای 40 سال دارند که نشان دهنده این است که جوانان روستایی رغبت به کشاورزی ندارند.

مصطفی آقایی با بیان این‌که 28 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و 51 درصد شاغلان بخش روستایی ما کشاورزان هستند، افزود: 20 درصد بهره‌ برداران ما تحصیلات راهنمایی به بالا دارند و بقیه بی​سواد و یا کم سواد هستند و 75 درصد از بهره‌برداران ما هم زمین​های خرد زیر پنج هکتار دارند. این کارشناس مسئول یادآور شد: در بررسی​های که انجام شده، طی چهار سال اخیر حدود 57 درصد از کشاورزان نمونه ما کم سواد و بی​سواد بوده‌اند و مهم‌ترین دلیل موفقیت آنان نیز آموزش بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها