کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید افغانستان اعلام کرد: امروز اشرف غنی احمد زی رئیس‌جمهور جدید و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی سوگند وفاداری یاد می‌کنند. قرار است مراسم امروز با شرکت 1400مهمان داخلی و خارجی در ساختمان «سلام‎خانه» کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار ‎شود. به همین دلیل امروز در کابل تعطیل رسمی اعلام شده است و تمام ادارات دولتی، مکاتب، دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی امروز در شهر کابل تعطیل خواهد بود. در این مراسم 200 مهمان خارجی حضور خواهند داشت که یکی از آنها محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۷۲۲۳۴۴

قرار است پس از پایان مراسم، اشرف غنی به کاخ ریاست جمهوری و حامد کرزای نیز به خانه خود برود. به این ترتیب دوران سیزده ساله ریاست جمهوری حامد کرزای به پایان می‌رسد. کرزای چند روز پیش در آخرین سخنرانی خود گفت: آمادگی‎ها ی لازم برای برگزاری مراسم تحلیف در نظر گرفته شده و قرار است در مراسمی بزرگ با شرکت هزاران نفر از شهروندان افغانستان و مهمانان خارجی این مراسم در کابل برگزار شود. رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: در کابل می‎مانم و همراه خانواده‌ام در خاک افغانستان زندگی می‎کنم.

اشرف غنی احمدزی رئیس‌جمهور منتخب افغانستان اعلام کرده بود روز دوشنبه (امروز) فعالیت اصلی من و عبدالله عبدالله آغاز می‌شود و از مردم افغانستان می‌خواهم تا حکومت جدید را حمایت کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات هفته گذشته پس از برگزاری انتخابات جنجالی این کشور که تا اعلام نتیجه شش ماه طول کشید، اشرف غنی احمد زی را با کسب 54 درصد آرا به عنوان رئیس‌جمهور جدید افغانستان معرفی کرد. بر اساس توافق صورت گرفته، عبدالله عبدالله نامزد معترض انتخابات به عنوان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی خواهد بود. ناظران معتقدند دولت جدید افغانستان غیر از مشکلات اجرایی و اداری خاص خود باید با مشکلات مهمی چون ادامه نا امنی ها، گسترش کشت خشخاش، اقتصاد ضعیف، بحران بانک‌ها و مشکلات ناشی از خروج نیروهای خارجی از این کشور دست و پنجه نرم کند.

دیروز در خبری مربوط به افغانستان اعلام شد یک بمب مغناطیسی در منطقه دیپلمات‌نشین شهر کابل که سفارتخانه‌های ایران و ترکیه در آنجا قرار دارد، منفجر شده است. به گزارش فارس این بمب در چهار راه «زنبق» منفجر شد و یک نفر را زخمی کرد. ظاهرا هدف این حمله خودروی حامل ژنرال نظام‌الدین چوپان از افسران بلند پایه افغانستان بوده اما به او آسیبی نرسیده است. از روز گذشته با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم تحلیف اشرف غنی احمد زی رئیس‌جمهور منتخب افغانستان، تدابیر امنیتی در کابل تشدید شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها