اوباما: ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را ادامه دهد

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دیشب در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان اذعان کرده و خطاب به دولت ایران گفت: من به شما اطمینان می‌دهم می‌توانید برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را ادامه دهید.
کد خبر: ۷۲۱۱۱۹

به گزارش ایرنا، وی افزود: آمریکا به‌دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران است. حل این مشکل به استفاده ایران از این فرصت استثنایی بستگی دارد. رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: تاکید داریم که همه کشورها باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. وی خاطرنشان کرد: پیام من به دولت و مردم ایران روشن است: اجازه ندهید این موقعیت از دست برود. باید به راه حل برسیم.

ابراز امیدواری جان کری برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران

همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی.‌ان.‌ان با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت: ما امیدواریم که به توافق برسیم. همه دولت اوباما نیز از این امیدواری اوباما آگاه هستند که اگر ایران و آمریکا بتوانند به توافقی برسند که معیارهای همه را مرتفع کند، این مساله بسیار مهمی است که ما برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، او با این حال یادآور شد: ایران باید اثبات کند برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است. وی این را هم بیان کرد که «آمریکا بسیار در تلاش است که به توافقی مناسب با ایران دست یابد و ذره‌ای درباره آنچه باید در مذاکرات حاصل شود، مصالحه نخواهد کرد.»

وی تصریح کرد: بدون شک هنوز چالش‌هایی درباره مساله هسته‌ای ایران باقی مانده، با این حال ما همچنان تا ماه نوامبر فرصت مذاکره داریم. ما به ایران اعلام کرده‌ایم که باید در این مذاکرات به پیشرفت دست یابیم. ما بسختی در تلاش هستیم تا تضمین کنیم این توافق مناسب باشد؛ با این حال ذره‌ای درباره آنچه باید در مذاکرات حاصل شود مصالحه نخواهیم کرد.

وی مدعی شد: بصراحت اعلام کرده‌ایم هرگونه راه دور زدن ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باید بسته شود. باید این تمایل به‌طور شفاف در ایران وجود داشته باشد که اثبات کند برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است. این یک آزمونی دقیق برای همه ماست. وی افزود: کنگره، دوستان ما در منطقه و همه با این آزمون روبه‌‌رو هستیم. من بارها اعلام کرده‌ام توافق نکردن بهتر از توافق بد کردن است.

نگرانی نتانیاهو از احتمال امضای توافق جامع

همزمان، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هایوم» با ابراز نگرانی از این‌که قدرت‌های جهانی آماده پذیرش ایران هسته‌ای هستند، گفت که اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 تلاش می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بنیامین نتانیاهو افزود: اسرائیل باید با تمامی شیوه‌ها از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها