مسابقه‌های جهانی بسکتبال با ناکامی میزبان و ادامه توسعه تیم‌های با انگیزه همراه بود

پایان یک نسل پرافتخار

وقتی اسپانیایی‌ها از دور دست، بازی‌های آمریکا را رصد می‌کردند فرانسوی‌ها زیر پای ماتادورها چاه می‌کندند. این چاه در بازی فرانسه ـ اسپانیا آن قدر عمیق شد که تیم ملی اسپانیا را در بازی‌های جهانی بسکتبال به کام مرگ کشید.
کد خبر: ۷۲۰۰۶۴

این سرنوشت میزبان جام جهانی بود. اسپانیا با همه ستارگانش از گرفتن مدال بازماند ؛ تیمی که بسیاری تصور می‌کردند فینال جام هفدهم را با آمریکا برگزار کند، در نیمه‌های راه سقوط کرد.

اسپانیا یک دهه در بسکتبال دنیا آن قدر افتخار آفرید که ناکامی در رقابت‌های جهانی زیاد به چشم نیامد، اما این وداع تلخ با جام تا سال‌ها از ذهن بازیکنان اسپانیا بیرون نمی‌رود. نسل طلایی بازیکنانی که دومین قهرمانی جهان را بعد از 2006 ژاپن در این رقابت‌ها جستجو می‌کردند.

نایب قهرمان دو المپیک پکن و لندن می‌توانست با حضور در فینال با آمریکا، خاطرات بسکتبال المپیک‌ها را در بازی‌های جهانی تازه کند آن هم در شرایطی که برادران گسول، ریکی ربیو، رودی فرناندز، سرجیو ایباکا، خوزه کالدرون، خوان کارلوس ناوارو، فیلیپه رئیس و رودیگوئز در اوج هنرنمایی‌های بسکتبال خود قرار داشتند.

با این نتایج هفدهمین دوره از یک سو با ناکامی نسل طلایی و از سوی دیگر با دستاوردهای تازه برای برخی تیم‌ها به پایان رسید. در این دوره ۲۴ تیم از ۲۱۳ فدراسیون تحت هدایت فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) حضور داشتند که در شش شهر مادرید، بارسلونا، سویا، گرانادا، جزایر قناری و بیلبائو، رقابت‌ها را برگزار کردند. شهر مادرید که فینال رقابت‌ها در آنجا برگزار شد یکی از کاندیدا‌های میزبانی المپیک ۲۰۲۰ بود که در این راه ناکام ماند.

مادرید در مرحله حذفی بازی‌های جهانی، میزبان تلخ‌ترین بازی تاریخ بسکتبال اسپانیا بود. تالار بازی‌های این شهر سال ۱۹۶۰ ساخته شد و سال ۲۰۰۱ براثر یک حادثه در آتش سوخت، اما در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۴ میلیون یورو به صورت بسیار مدرن بازسازی شد. این تالار گنجایش 13 هزار و 700 نفر را دارد.

اسپانیا برای رسیدن به این میزبانی رقابت خود را با ۹ کشور دیگر از دهم ژانویه ۲۰۰۸ آغاز کرد و توانست در روز بیست و پنجم می ‌۲۰۰۹ در مراسمی رسمی با 11 رای عنوان میزبان جام جهانی سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص دهد.

نسل به یادماندنی بسکتبال جهان

بازی‌های جهانی سال 2014 نشان داد بسکتبال NBA به عنوان سقف پیشرفت تیم‌های دنیا همچنان جایگاهش را حفظ کرده است. این بازی‌ها ستارگان زیادی از کشورهای مختلف را که در لیگ NBA شاغل هستند در خود جای داده بود و البته غایبان قابل تاملی هم داشت مانند مانو جینو بلی از آرژانتین یا تونی پارکر از فرانسه. به نظر می‌رسد جام هفدهم پایان راه این بازیکنان و ستارگانی مانند پائو گسول اسپانیایی، بوریس دیاو فرانسوی، باربوسا و ماچادو برزیلی و بسیاری از ستاره‌های دیگر تیم‌ها باشد. سخت است آنها با سن و سال نزدیک به 35 سال امروز خود بتوانند در جام جهانی آینده (2019) حضور پیدا کنند، از این‌رو ستاره‌های NBA تیم‌های ملی کشورها را باید تا چند فصل دیگر فقط در فعالیت‌های باشگاهی دنبال کرد.

رقابت‌های اسپانیا در حالی به پایان رسید که این نسل از بازیکنان بسکتبال جهان، حق بزرگی بر گردن بسکتبال دارند، چون آنها به کمک توانایی‌های خود و برنامه‌ریزی دیوید استرن در 25 سال مدیریت NBA توانستند خود را به بسکتبال دنیا معرفی کنند و الگوهای مناسبی برای جوانان باشند. آنها پای جوانان پرشمار آرژانتینی، اسپانیایی، فرانسوی و برزیلی را به تالارهای بسکتبال باز کردند و اعتماد به نفس خوبی به بسکتبالیست‌های جهان دادند. پیام آنها این بود که می‌شود با پشتکار و تمرین مرزهای بالاترین سطح رقابت‌های جهان را درنوردید. وقتی پائو گسول (اسپانیا)، نیکولاس باتوم (فرانسه)، میلوش تئودوسیچ (صربستان) در کنار ایروینگ و کنس فارید (آمریکا) قرار می‌گیرند و پنج بازیکنی هستند که تیم منتخب جام را تشکیل می‌دهند، می‌توان بیشتر به تلاش بازیکنان تیم‌های ملی برای رسیدن به سقف آرزوهای بسکتبال پی برد. هر چند این تقابل با حسرت پائو گسول به خاطر از دست دادن جام در خانه صورت بگیرد.

در حال حاضر ستاره‌های جوان بسکتبال در راه هستند. گوبرت، نیکولاس باتوم و اون فورنیر (فرانسه) که در تیم‌های یوتا جاز، پورتلند و دنورناگتس بازی می‌کنند یا جوناس والاچینوس (لیتوانی) که به عنوان ستاره بازی‌های جوانان جهان سال 2013 به تیم تورنتو پیوست. ریکی ربیو (اسپانیا) در مینه سوتا، داناتاس (لیتوانی) در هیوستون راکتس و میروسلاو رادوجیکا (صربستان) در میلواکی و بسیاری دیگر که منتظر چراغ سبز NBA بعد از جهانی اسپانیا هستند.فدراسیون جهانی بسکتبال در کنار رقابت‌های جهانی، بسکتبال بدون مرز و همه طرح‌های توسعه‌ای خود برای گسترش بسکتبال، به برنامه‌ای گسترده‌تر نیاز دارد تا همچون فدراسیون بین‌المللی والیبال، سطح بازی تیم‌های بسکتبال دنیا را به هم نزدیک کند. این کار توسط NBA در حیطه محدودی با گلچین کردن نفرات بین‌المللی بسکتبال صورت می‌گیرد، اما فدراسیون جهانی می‌تواند دایره مراودات بین‌المللی بازیکنان ملی را وسیع‌تر کرده و به پیشرفت فزاینده بسکتبال با اقبال و استقبال عمومی که دارد، کمک کند.

رده‌بندی تیم‌های جهانی 2014

1 ـ آمریکا 2 ـ صربستان 3 ـ فرانسه 4 ـ لیتوانی 5 ـ اسپانیا 6 ـ برزیل 7 ـ اسلوونی 8‌ ـ ترکیه 9 ـ یونان 10 ـ کرواسی 11 ـ آرژانتین 12 ـ استرالیا 13 ـ دومینیکن 14 ـ مکزیک 15 ـ نیوزیلند 16 ـ سنگال 17 ـ آنگولا 18 ـ اوکراین 19 ـ پورتوریکو 20 ـ ایران 21 ـ فیلیپین 22 ـ فنلاند 23 ـ کره جنوبی 24 ـ مصر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها