درمانگاه مشاغل

خانه سلامت کجاست؟

این روزها فصل جابه‌جایی و اسباب‌کشی است و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند پیش از باز شدن مدارس به خانه جدید نقل مکان کنند. بنابراین بازار مشاوران مسکن و املاکی‌ها این روزها حسابی داغ است. البته عجله نکنید.
کد خبر: ۷۱۶۶۵۸

این تازه اول ماجراست، چراکه افراد شاغل در این حرفه در بسیاری از ماه‌های سال به اصطلاح مگس می‌پرانند و اوج کارشان در تابستان و روزهای منتهی به پایان سال است. در چنین شرایطی مجبورند ساعت‌های طولانی پشت میز کارشان یا مقابل رایانه بنشینند و به همین دلیل هم در معرض آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن قرار می‌گیرند؛ مشکلاتی که به دنبال نشستن‌های زیاد و غیراصولی بروز می‌کند. البته تا حد زیادی می‌توان از بروز این آسیب‌ها پیشگیری کرد؛ به عنوان مثال توجه به این موضوع که هر فرد با توجه به قد، وزن و شرایط بدنی به میز و صندلی خاصی نیاز دارد تا در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه 90 درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار بگیرد. همچنین هر مشاور املاکی هنگام صحبت‌کردن با تلفن یا وارد‌کردن فایل‌های اجاره و فروش در دفتر و کار با کامپیوتر باید یک زیرپایی داشته باشد تا مجبور به خم‌کردن بدنش روی میز نشود و احتمال بروز گردن‌دردهای مزمن و انواع آرتروز را کاهش دهد.

تلفن علیه سلامت

صحبت‌کردن با تلفن (بیشتر موبایل، نه تلفن ثابت) ازجمله کارهای روزانه مشاوران مسکن است. هر چند هنوز تاثیر قطعی امواج موبایل در ایجاد تومور مغزی ثابت نشده، اما تاثیر سوء این امواج روی بافت‌های زنده مغز و کاهش شنوایی به اثبات رسیده است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد استفاده مکرر از یک گوش هنگام صحبت با تلفن همراه، خطر آسیب به نیمکره مغز در همان سمت را افزایش می‌دهد. حتی گاهی قرارگیری در معرض امواج موبایل موجب افزایش سرعت عملکرد سیستم عصبی در پاسخ به محرکات استرسی می‌شود. از طرفی بسیاری از مشاوران مسکن به دلیل زنگ خوردن دائم تلفن همراهشان دچار مشکلی به نام «سندرم زنگ موبایل» می‌شوند؛ توهم شنیدن صدای زنگ تلفن یا احساس کاذب ویبره آن که نوعی اضطراب و نگرانی دائم ایجاد می‌کند و سلامت روان فرد را به خطر می‌اندازد. برای پیشگیری و البته درمان این آسیب هم باید چند ساعت در روز گوشی خود را دور از دسترس‌تان قرار دهید و از آن فاصله بگیرید، اما در صورتی که قادر به انجام این کار نیستید در ساعات شب تلفن خود را چک نکنید و هنگام خواب آن را کنار خود قرار ندهید. مغز شما برای این که بتواند خود را دوباره شارژ کند، باید در حالت تخلیه اطلاعات قرار بگیرد و استراحت شبانه بهترین زمان برای این کار است.

امنیت شغلی و حقوق کم

شاید مشاوران مسکن مجبور نباشند صبح‌ها زود از خواب بیدار شوند، اما ساعت‌های کاری آنها نسبت به خیلی از مشاغل دیگر بیشتر است. همچنین چیزی به عنوان استخدام رسمی برای این افراد مطرح نیست و مجبورند پورسانتی کار کنند و با استرس ناشی از نداشتن کار ثابت کنار بیایند. متاسفانه همیشه هم این احتمال وجود دارد که ثبات شغلی‌شان را از دست بدهند و تا مدت‌ها بیکار باشند.

دکتر اسدالله حبیبی / متخصص طب کار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها