جام جم آنلاین بررسی می کند

نقش روسیه در ائتلاف علیه داعش

ائتلافی که آمریکا با کمک کشورهای عربی برای مقابله با گروه تروریستی تکفیری داعش تشکیل داده، با انتقاداتی روزافزون مواجه شده است؛ به گونه‌ای که حتی مقامات کنگره آمریکا می‌گویند این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۶۶۳۷

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، مقام‌های ارشد کنگره آمریکا بر این باورند در صورتی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه نیروی زمینی اعزام نکند، استراتژی وی برای توقف گسترش گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به داعش با شکست مواجه می‌شود. باراک اوباما هم‌اکنون بیش از 1600 پرسنل نظامی را به عراق اعزام کرده است. با این حال کاخ سفید و پنتاگون آنها را مشاور و نیروی امنیتی خطاب می‌کنند و نه سرباز. یکی از تحلیلگران پیشین سیا، استراتژی رئیس‌جمهوری آمریکا را «اتلاف زمان» خوانده است. این در حالی است که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان گزارش اخیر رویترز درباره آموزش نیروهای مسلح معارضان سوری موسوم به ارتش آزاد را در خاک کشورش رد کرده است. به گزارش فارس، الفیصل در نشست خبری روز جمعه خود در پایان نشست بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم گفت تاکنون درباره وجود چنین مراکزی در عربستان چیزی به گوشش نخورده و چنین مراکزی در کشورهای همسایه وجود دارد. پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داده بود که ریاض با ایجاد اردوگاه‌هایی برای آموزش معارضان مسلح سوری در چارچوب طرح «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با داعش، موافقت کرده است. حتی آمریکا بدون توجه به این مساله اعلام کرد قصد دارد بیش از 5000 مخالف دولت سوریه را که به اصطلاح «میانه‌رو» می‌خواند، برای جنگ با داعش در عربستان آموزش دهد.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که گفته می‌شود دست‌کم 2500 سعودی در کنار گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند. چند روز پیش وزارت دفاع عراق یک فیلم ویدئویی شش دقیقه‌ای را از لحظه دستگیری یک سعودی تکفیری به نام «حمد التمیمی» (بیست و یک ساله) در منطقه‌ای صحرایی در شمال عراق منتشر کرد. در این نوار تمیمی اعتراف می‌کند که ابتدا در سوریه می‌جنگیده، اما به دستور فرمانده گردان خود به عراق آمده تا به‌زعم خود در آزادی منطقه «مروانه» شرکت کند.

خبر دیگر این‌که روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا از ترکیه به مصر سفر کرد تا این کشور را در راه مبارزه با گروه داعش با ائتلاف خود هماهنگ کند. خبرهای رسیده از ترکیه اما حاکی از ناکامی آمریکا در همراه کردن آنکارا با ائتلاف علیه داعش بود. به گزارش ایرنا، جان کری جمعه شب در آنکارا به مدت 2.5 ساعت با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پشت درهای بسته درخصوص تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. در پایان این مذاکرات، طرفین در مورد مسائل مورد بحث ابراز نظر نکردند، ولی پایگاه خبری دوغان به نقل از منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری ترکیه نوشت که اردوغان و کری در مورد همکاری در تبادل اطلاعات، امور لجستیکی و تدارکاتی در مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی به توافق رسیده‌اند. با این حال داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته است اقدمات آمریکا در عراق ثبات نمی‌آورد و ناامنی‌های منطقه را تشدید خواهد کرد. در خبرهای روز جمعه آمده بود که ترکیه بیانیه پایانی اجلاس جده درباره مبارزه با داعش را امضا نکرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نخست‌وزیر ترکیه درباره این‌که چرا آنکارا متن بیانیه نشست جده را برای مقابله با داعش امضا نکرده، گفت: همان‌قدر که خواسته‌های آمریکا از ما برای پیوستن به ائتلاف ضدداعش مشخص است، دلایل ما هم برای امضا نکردن این بیانیه واضح است. داوود اوغلو با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه گفت: مشکلات عراق تنها با تدابیر امنیتی حل نمی‌شود، بلکه نیازمند ثبات سیاسی است، به عنوان مثال پس از اشغال عراق بسیاری از تسلیحات آمریکایی به دست نیروهای داعش افتاد اما اگر ثبات سیاسی برقرار می‌شد، اکنون شرایط این‌گونه نبود.

در همین حال عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیروز در کنفرانس ملی آوارگان عراقی در بغداد با بیان این‌که یک سوم عراق به کنترل گروه تروریستی داعش درآمده است، گفت: از بیش از 80 کشور جهان برای جنگ در کنار گروهک داعش به عراق آمده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، سیدعمارحکیم گفت: آوارگی نتیجه طبیعی گسترش تروریسم و سهل‌انگاری در چاره‌جویی برای تروریسم و نابودی آن و ناکامی در راهکارهای سیاسی است.

درباره دیگر تحولات عراق روز گذشته اعلام شد حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دستور داده است حملات هوایی ارتش عراق به شهر‌ها حتی شهرهایی که در اشغال داعش است، متوقف شود. همچنین وقوع چهار انفجار در بغداد 14 کشته و 45 زخمی برجای گذاشت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای دیروز را به‌عهده نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها