ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در اسنادی که افشا کرده از طرح‌های آمریکا برای جاسوسی اقتصادی و صنعتی از برخی کشورها از جمله ایران خبر داده است.
کد خبر: ۷۱۴۶۵۶
آمریکا طرح‌های مخفیانه‌ای برای جاسوسی اقتصادی از ایران دارد

پایگاه خبری ایترسپت که به انعکاس اخبار مربوط به انتشار اسناد ادوارد اسنودن اختصاص یافته با انتشار اسنادی فاش کرده دولت آمریکا طرح‌هایی مخفیانه برای جاسوسی از کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و ایران دارد که اقتدار آمریکا را به چالش می‌کشند.

دولت آمریکا در سال گذشته بارها تأکید کرده بود که اقدام به جاسوسی اقتصادی و صنعتی از کشورهای دیگر نمی‌کند، اما بعداً اسنودن افشا کرد آژانس امنیت ملی این کشور از شرکت‌های بزرگ نفتی برزیل، نشست‌های اقتصادی، سامانه‌های بانکی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی جاسوسی کرده است. پس از این افشاگری‌ها بود که آمریکا تغییر موضع داده و اعلاه کرد دولت جاسوسی‌های اقتصادی انجام می‌دهد اما هرگز این کار را به نفع شرکت‌های آمریکایی انجام نمی‌دهد.

اما سندی مربوط به سال 2009 که ادوارد اسنودن از دفتر «جیمز کلاپر»، مدیر مرکز اطلاعات ملی آمریکا افشا کرده نشان می‌دهد دولت آمریکا این اقدام را هم انجام داده است. در این سند، مجموعه‌ای از سناریوهای محتمل که آمریکا تا سال 2025 از طرف «کشورهای چین، روسیه، ایران و هند که برتری آمریکا را به چالش می‌کشند» پیش‌بینی شده است.

در این سند پیشنهاد شده آمریکا برای حل این مشکل به تلاشهایی «چند وجهی و نظام‌مند برای گردآوری اطلاعات اختصاصی از طریق عملیات مخفیانه (روش‌های فیزیکی و سایبری) و ضد اطلاعاتی» متوسل شود. به نوشته اینترسپت، این سند، به طور خاص پیشنهاد می‌کند تا آمریکا به مراکز مخفیانه‌ ابداعات کشورها از قبیل مراکز تحقیقات و توسعه نفوذ کند.

برخی از برنامه‌ریزی‌های مطرح شده در این سند مربوط به برتری آمریکا در عرصه خارجی در عرصه «پایش» (SURVEILLANCE) مربوط می‌شود اما برخی دیگر به وضوح به استفاده از جاسوسی‌های سایبری برای تقویت مزیت رقابتی شرکت‌های آمریکایی در مصاف با شرکت‌های خارجی مربوط می‌شوند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها