نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

هرگز نباید مسائل فرقه‌ای را وارد حج کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: توصیه اول من این است که باید تلاش کنیم تا فریضه حج به محور وحدت امت اسلامی تبدیل شود و کانونی شود برای همه مسلمینی که برای توسعه وحدت مسلمانان تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۳۴۴۸
هرگز نباید مسائل فرقه‌ای را وارد حج کنیم

حجت الاسلام سید علی قاضی‌ عسگر در سخنان بیش از خطبه نماز جمعه امروز در مورد تعابیر مختلف از کعبه و شهر مکه، گفت: در یک تعبیر شهر مکه به ام‌القراء جهان اسلام معرفی شده است و این به آن معنی است که کانون توجه مسلمانان مکه است، کعبه وسیله هدایتی برای عموم مردم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ابراهیم خلیل مکه را شهر امن خواند، به این معنی که در منطق اسلام مکه به گونه‌ای طراحی شده که همه از نظر اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در امنیت کامل قرار دارند؛ در حج حتی جدال و کشمکش هم نیست و همه به دنبال حق و حقیقت هستند. مکه شهری عاری از سلاح و خشونت است که تمرکز همه عبادت در آن است.

وی ویژگی دیگر حج را این مورد دانست که در موسم حج میان انسان‌ها تمایز و تفاوتی نیست، تمام مذاهب مختلف اسلام و انسان‌هایی با رنگ‌های مختلف با یک لباس واحد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

قاضی عسگر یکی دیگر از نکاتی که قرآن بر آن تأکید کرده را این مورد دانست که شهر مکه باید به وسیله کسانی مدیریت شود که دارای ویژگی تقوا هستند.

وی گفت: کعبه خانه پاکان است و دیگران را نیز پاک می‌کند، در قرآن آمده کعبه محور آزادی برای مسلمانان به شمار می‌رود و هیچکس بر آن سلطه نداشته و خانه خدا، خانه تمام مردمی است که به خداوند اعتقاد دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به جنایات جریان تکفیری در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: امروز جهان اسلام در حال تفرقه است، جریان تکفیری لکه ننگی است برای اسلام و جنایات آنها موجب شده تا چهره اسلام در سطح بین‌المللی مخدوش شود.

وی تأکید کرد: نباید مسائل فرقه‌ای و مذهبی وارد مراسم حج شود و من در همه جلسات گفته‌ام که باید بدانیم خطر تفرقه که به وسیله استکبار برای مشغول کردن مسلمین طراحی شده، بسیار بالاست و ما هرگز نباید مسائل فرقه‌ای را وارد حج کنیم.

وی در توصیه‌ای دیگر خواهان جداسازی وهابیت از اهل سنت و فرق مذهبی دیگر شد و گفت: در دیدارهایی که با مقامات مختلف کشورهای حاضر در حج داشتیم اکثریت آنها نسبت به تندروی وهابیت به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند و نکته مثبتی که در صحبت‌های آنها مشخص است، عشق و علاقه آنها به اهل بیت(ع) است.

وی در مورد عشق و علاقه مردم دیگر سرزمین‌ها به اهل بیت، گفت:‌سودانی‌ها می‌گویند علاقه ما به اهل بیت آن قدر زیاد است که اگر پسرانی دوقلو به دنیا بیایند نام آنها را حسن و حسین می‌گذاریم، همچنین اگر این دوقلوها دختر باشد نام آنها فاطمه و زینب می‌نهیم.

قاضی عسگر تأکید کرد: ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم چرا که خدا، قرآن و پیامبر ما مشترک است و اگر در حوزه اهل بیت وحدت پیدا کنیم، بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی افزود: همایشی در مورد حج در یکی از کشورها داشتیم که چند نفر از علمای آنها آمدند و به من گفتند مشکلات جهان اسلام به این دلیل است که مسلمانان فاقد رهبری واحد هستند در حالی که شما در کشور خود رهبری فرزانه دارید. اگر به ما اجازه دهید به کشور شما می‌آییم و با ایشان بیعت می‌کنیم تا رهبری جهان اسلام را بپذیرند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت رهبر انقلاب را رهبری جامع، فقیه، فیلسوف، دانا در مدیریت جامعه و آگاه در مسائل سیاسی خواند و گفت: اگر ما از حج به درستی بهره‌برداری کنیم، می‌توانیم مشکلاتی که جهان اسلام امروز با آن درگیر است، حل کنیم.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه اولین پرواز حجاج امروز انجام گرفت، خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادم تا امسال حجاجی که سال‌های قبل به حج مشرف شده‌اند در روز عرفه در مصلی‌های شهر خود تجمع کرده و دعای عرفه را بخوانند و فضای معنوی صحرای عرفات را حس کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها