روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد از پلمب پنج کارخانه متخلف لبنی خبر داد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که وقتی سازمان غذا و دارو، حتی اسم شرکت‌های متخلف را هم اعلام نمی‌کند و مسئولان این سازمان برخلاف وعده روزهای اولشان، می‌گویند بدون تائید ارتکاب جرم از سوی قوه قضاییه نمی‌توانند اسامی شرکت‌های متخلف را اعلام کنند، حالا چه اتفاقی افتاده است که سازمان استاندارد بدون حکم قضایی، پنج شرکت متخلف را پلمب کرده است؟
کد خبر: ۷۰۵۳۹۷

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: قانون به ما این اجازه را داده است که تولیدات غیراستاندارد را در هر زمانی متوقف کنیم تا مردم متضرر نشوند. بعد از این کار، ما مستندات را به قوه قضاییه می‌فرستیم تا درباره آن شرکت، تصمیم‌گیری شود.

به گفته این مقام مسئول، پلمب این پنج شرکت هم به این معناست که فعلا جلوی تولیدات غیراستاندارد آنها گرفته شده است، اما حکم نهایی درباره این شرکت‌ها را قوه قضاییه صادر خواهد کرد.

این​که نام این شرکت‌های متخلف چه بوده است یا در کدام شهر واقع شده‌اند، اطلاعات مهمی است که پیروز بخت از گفتن آنها امتناع می‌کند و می‌گوید نمی‌تواند هیچ توضیحی درباره این پنج شرکت ارائه کند.پیروز بخت از مردم، مسئولان و رسانه‌ها تقاضا دارد که بکوشند جو پیش آمده درخصوص روغن پالم را آرام کنند و به مردم این اطمینان را می‌دهد که محصولاتی که هم اکنون در بازار شیر و ماست وجود دارد، سالم و عاری از روغن‌های مضر نباتی است.

در همین حال، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تعداد فرآورده‌های استفاده‌کننده از پالم به ۳۰ رسیده و اسامی آنها هفته آینده به دستگاه قضا ارسال می‌شود.

به گزارش فارس، رسول دیناروند افزود: ما به این علت با شرکت‌های لبنی استفاده‌کننده از پالم برخورد می‌کنیم که آنها برخلاف مجوز خود اقدام به استفاده از پالم کرده‌اند. این شرکت‌ها مجوز استفاده از روغن پالم نداشته‌اند و برخلاف این مجوز در محصولات خود از این محصول استفاده کرده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: اما در مورد پنیرهای پیتزا و خامه‌ای و همین‌طور خامه، مجوز استفاده از پالم برای شرکت‌های لبنی صادر شده و اگر دقت کنیم روی برچسب این محصولات این نکته ذکر شده است.

وی یادآور شد: البته به این تولید‌کنندگان نیز مهلت داده‌ایم تا پروانه ساختشان را اصلاح کنند.

دیناروند با تأکید بر این نکته که خط تولید هیچ‌کدام از کارخانه‌هایی که دارای مجوز استفاده از پالم بوده‌اند متوقف نشده است، خاطرنشان کرد: آمار تخلف در زمینه محصولات لبنی ممکن است بیشتر از اینها هم بشود.

به گفته وی، امروز آزمایش هفت فرآورده از 18 فرآورده مشکوک مثبت اعلام شده بنابراین تعداد محصولاتی که پالم در آنها به صورت غیرمجاز به کار رفته به 30 رسیده است.

این مقام مسئول به مردم اطمینان داد که محصولات موجود در بازار مشکلی ندارند و توضیح داد: مردم بدانند اگر محصولی دارای مشکل باشد تولید آن بسرعت متوقف و از بازار جمع‌آوری می‌شود، بنابراین با خیال راحت محصولات موجود در بازار را مصرف کنند. دیناروند در واکنش به این مطلب که سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش یافته است، یادآوری کرد: طبق مطالعات انجام شده، مصرف فرآورده‌های کم‌چرب افزایش پیدا کرده و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این افزایش را تائید می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که پالم را نمی‌شود از چرخه غذایی حذف کرد، افزود: استفاده از این روغن در تعدادی از محصولات ضروری است و آنچه ما با آن مخالف هستیم، افراط در مصرف این محصول است، همچنان که افراط در استفاده از روغن‌های جامد نیز ضرر دارد.

وزیر بهداشت: در مورد سلامت مردم با کسی شوخی نداریم

وزیر بهداشت نیز گفت: وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است. ما در مورد سلامت مردم با هیچ‌کس شوخی نداریم. یک بخش از سلامت مردم، مرتبط با سلامت مواد غذایی و دارو است و در این زمینه گرچه فساد مالی زیاد است ولی فساد تقلب در مواد غذایی و دارو خیلی سنگین‌تر است و در دین اسلام جرم سنگینی دارد.

به گزارش فارس، حسن هاشمی افزود: مردم باید به این باور برسند چیزی که استفاده می‌کنند، برای سلامت مفید است. البته دولت نیز باید در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشد و انتظار داریم هیات وزیران از محل هدفمندی یارانه‌ها بودجه‌ای را برای صنایع لبنی کم چرب اختصاص دهد و این صنایع شامل یارانه شود.

وی اضافه کرد: باید فرهنگ استفاده از مواد لبنی کم چرب را در میان مردم نهادینه کرد و محصولات پرچرب را محدود کرد. در مواردی نیز که به محصولات پرچرب مجوز داده شده، باید بازنگری صورت گیرد. این مسئولیت به عهده وزارت بهداشت است و البته سازمان ملی استاندارد نیز وظایفی دارد. سازمان غذا و دارو نیز باید هر مجوزی را که قبلا در مورد تولید محصولات پرچرب داده، مورد بازنگری قرار دهد تا اگر لازم است، خط تولید و پروانه متخلفان را باطل کند.

هاشمی تصریح کرد: امسال نباید واردات این روغن به بیش از 30 درصد افزایش یابد وگرنه سازمان‌های مربوط، همگی مقصر خواهند بود.وی یادآور شد: در این دولت حرف‌های متناقضی از سازمان‌های متولی سلامت مردم شنیده نمی‌شود و هماهنگی‌های لازم در این زمینه وجود دارد. چون مردم دولت را یکپارچه می‌بینند، البته شاید کوتاهی‌هایی در وزارت بهداشت نیز صورت گرفت و بهتر بود به نوع مرغوب‌تری از روغن پالم اجازه ورود می‌دادیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: سازمان‌های مرتبط با سلامت مردم باید هر ساعت نظارت داشته باشند و نگران اعلام تخلفات نباشند. حتی اگر تخلف تکرار شد باید نام متخلفان اعلام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها