نگاه

گام‌هایی برای کاهش سرقت

طی سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشد وقوع سرقت بویژه سرقت‌های خرد بودیم به همین دلیل نیروی انتظامی پس از بررسی موضوع، بر آن شد تا با طرحی جدید و بهره‌گیری از توان معاونت‌ها و پلیس‌های تخصصی، برای مقابله با آن وارد عمل شود.
کد خبر: ۷۰۵۱۹۲

به این ترتیب قرارگاه مبارزه با سرقت ایجاد شد تا مبارزه با سرقت اولویت اول آنها نیز باشد. این قرارگاه متشکل از پلیس پیشگیری، فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا)، پلیس اطلاعات، پلیس مبارزه با مواد مخدر، مرکز تحقیقات ناجا و معاونت اجتماعی ناجاست که در ستاد نیروی انتظامی تشکیل شده است. به موازات قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت، این ستاد را در 14 استان هدف که بیشترین آمار وقوع سرقت را در آنها داشته‌ایم‌، تشکیل داده‌ایم.

برنامه‌های قرارگاه این است که خود پلیس در بحث مبارزه با سرقت متمرکز و تمام امکانات و توان سازمان به کار گرفته شود. به کارگیری سازمان‌ها و نهادهای بیرونی که می‌توانند در تولید امنیت و ارتقای آن و همین طور پیگیری‌های مکفی نقش داشته باشند، نیز مدنظر است. سازمان‌ها و مراکزی مانند خودروسازان، بانک‌ها، شهرداری‌ها، وزارت راه، قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و... می‌توانند در تولید امنیت نقش موثری داشته باشند. این قرارگاه علل و عوامل وقوع سرقت بویژه سرقت‌های خرد را - که بیشترین آمار را در سطح جامعه دارد - بررسی و نقش سازمان‌ها را مشخص و به نوعی برای آنها مسئولیت‌سازی می‌کند. پس از آن با تعاملات و جلساتی که برگزار می‌کنیم، مسائل را با مسئولان مربوط در میان می‌گذاریم تا به هدفمان که کاهش سرقت است،دست پیدا کنیم. به عنوان نمونه در بررسی‌ای که سال گذشته انجام دادیم، متوجه شدیم 85 درصد سرقت‌های خودرو مربوط به خودروهای پایین تر از سال 86 بود یعنی از زمانی که قطعه «ضد سرقت» در خودروهای داخلی نصب شد سرقت خودرو بشدت کاهش یافت ولی باز هم مشکلات ایمنی دیگری وجود دارد و ما با جلسات پی در پی که با خودروسازان داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم و امید است مشکلات ایمنی خودروها رفع شود. در این میان شهروندان به طور مستقیم با این قرارگاه در ارتباط نیستند و پل ارتباطی پلیس و مردم همچنان شماره تماس 110 است. به هر حال ما به مشارکت مردمی نیاز داریم و درواقع مشارکت مردمی هم جزو اهداف ماست، زیرا وقتی شهروندی موضوع مشکوکی را می‌بیند، می‌تواند پلیس را در جریان قرار دهد. مردم باید بدانند ما به همکاری‌ آنها نیاز داریم؛ چون آنان هدف سارقان هستند. شهروندان می‌توانند با رعایت موارد ایمنی در مورد سرقت منزل، سرقت خودرو و کیف‌قاپی - که بخشی از سرقت‌های خرد را شامل می‌شود - از وقوع این جرایم جلوگیری کنند.

سرهنگ علی غیاثوند

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها