تصمیم بحث برانگیز ​حذف واترپلو در​آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون

اشک‌های واترپلو را کسی ندید

در فاصله 40 روز تا بازی‌های آسیایی، کمیته ملی المپیک سرانجام فهرست تیم‌های اعزامی به اینچئون را نهایی کرد؛ فهرستی که مانند چهار سال پیش آخرین خط قرمزش روی نام واترپلو کشیده شد.
کد خبر: ۷۰۴۹۸۷

چهار سال پیش وقتی تیم ملی واترپلو در آستانه بازی‌های آسیایی، بدون تدارک مناسب به جام‌جهانی اعزام شد و نتایج ضعیفی گرفت، خیلی راحت شانس حضور در گوانگجو را از دست داد. حالا بعد از چهار سال آنها با وجود قهرمانی در کاپ آسیا، باز هم قربانی تصمیم کمیته ملی المپیک شدند؛ تصمیمی که براساس آن رشته‌های مدال‌آور در اولویت قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب واترپلو بار دیگر از کاروان ورزشی کشورمان بیرون ماند. محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با گفتن این جمله که «خیلی عصبانی هستم» نسبت به تصمیم کمیته ملی المپیک واکنش نشان داد. او در گفت‌وگو با جام‌جم خاطرنشان کرد: ما تنها فدراسیونی بودیم که به کمیته ملی المپیک نامه زدیم و گفتیم در بازی‌های آسیایی اینچئون در بدترین حالت ممکن چهارم می‌شویم. این یعنی شانس کسب مدال. کدام فدراسیون با این صراحت درباره عملکردش صحبت کرد؟ اصلا مگر می‌شود ورزش را با این دقت پیش‌بینی کرد؟ چه کسی فکر می‌کرد برزیل در جام‌جهانی فوتبال هفت گل از آلمان بخورد. حتی فدراسیون والیبال هم با وجود قرار داشتن تیم ملی کشورمان در جمع چهار تیم برتر دنیا، نمی‌تواند با اطمینان از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی حرف بزند.

رضوانی افزود: مجموعه مدیریتی فدراسیون شنا تمام تلاشش را کرد تا واترپلو به بازی‌های آسیایی اعزام شود، اما خب نظر کارشناسان کمیته ملی المپیک این بود که ما شانسی برای کسب مدال نداریم. من معتقدم این نگاه که هر تیم باید مدال بگیرد تا به بازی‌های آسیایی اعزام شود از پایه و اساس اشتباه است. با این حال ما برنامه‌های خودمان را داریم و دلسرد نمی‌شویم. تیم ملی واترپلوی جوانان آینده روشنی دارد. مسابقات قهرمانی زیر نوزده ساله‌های آسیا و همین‌طور مسابقات ساحلی هم در پیش است.

رضوانی درباره برخی انتقادات مطرح شده درباره روند آماده‌سازی تیم ملی هم گفت: متاسفانه تعداد مسابقه‌های بین‌المللی که در رشته واترپلو برگزار می‌شود زیاد نیستند و از طرفی ما هم باید بودجه ناچیزمان را مدیریت کنیم. فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در حقیقت سه فدراسیون است با تیم‌های ملی متعدد در رده‌های سنی مختلف و البته اردوها و اعزام‌های بسیار زیاد. با این حال قصد ندارم انتقاد کنم. ما چشم به هدایت‌های کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش داریم تا با قدرت برنامه‌مان را پیش ببریم.

سه دوره بدشانسی

بازی‌های آسیایی که آغاز شود در هیاهوی پیروزی‌ها و شکست‌های ورزشکاران کشورمان دیگر کسی از واترپلو حرف نمی‌زند، اما اشک‌های بازیکنان این تیم پس از شنیدن خبر اعزام نشدنشان به بازی‌های آسیایی تا همیشه در ذهن آنها باقی خواهد ماند. تمرین در رشته واترپلو سختی‌های خاص خود را دارد و گاهی ورزشکار ملی مجبور است در یک جلسه تمرینی چیزی حدود 10 کیلومتر را شنا کند. در این شرایط شنیدن این خبر که به بازی‌های آسیایی نمی‌روید، در آستانه این رقابت‌ها یعنی سرخوردگی محض. سجاد عبدی، عضو با سابقه تیم ملی واترپلوی ایران از همین بازیکنان سرخورده است. او ده سال است که که برای حضور در بازی‌های آسیایی تمرین می‌کند، اما هر بار به بهانه‌ای از این شانس محروم می‌شود. او در این باره به جام‌جم گفت: سال 2006 من بیست و دو ساله بودم که تیم ملی به بازی‌های آسیایی دوحه اعزام شد. آن زمان گفتند تیم بازیکنانی باتجربه‌تر نیاز دارد. من چهار سال تلاش کردم تا بتوانم تیم ملی را در بازی‌های آسیایی 2010 همراهی کنم، اما در آستانه این رقابت‌ها و روز قرعه‌کشی تصمیم گرفتند واترپلو اعزام نشود. حالا هم بعد از چهار سال تلاش دوباره، در فاصله یک ماه تا بازی‌های آسیایی 2014 می‌گویند چون واترپلو مدال‌آور نیست اعزام نمی‌شود. به این ترتیب فکر می‌کنم رویای حضور در بازی‌های آسیایی برایم تمام شده باشد، چون بازی‌های آسیایی 2019 زمانی برگزار می‌شود که من سی‌وپنج ساله هستم!

عبدی در ادامه درباره دلایل تصمیم کمیته ملی المپیک در اعزام نکردن تیم ملی واترپلو به اینچئون گفت: البته شاید اگر من هم جای مسئولان کمیته ملی المپیک بودم، همین تصمیم را می‌گرفتم. دو سال از رفع تعلیق فدراسیون شنا می‌گذرد، اما تیم ملی واترپلو در این مدت فقط یک بار به کاپ آسیا اعزام شده است. یعنی از مهر ماه گذشته که ما در سنگاپور قهرمان شدیم تا به امروز، نه فقط تدارک خوبی نداشتیم که سرمربی خوبی چون مارالا را هم از دست دادیم. فدراسیون بودجه کافی دراختیار ندارد. این درست، اما مولر آلمانی که سرمربی تیم ملی شد هم به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های مارالا نبود. من این حرف را الان که او دیگر مسئولیتی در تیم ملی ندارد، می‌گویم. با این مربی و این تدارک طبیعی است که مسئولان کمیته ملی المپیک شانسی برای مدال‌آوری ما قائل نباشند.

این عضو تیم ملی واترپلو در پایان گفت: به ورزش‌های پایه باید بیشتر رسیدگی شود و این‌طور نباشد که در فاصله یک ماه تا بازی‌های آسیایی بگویند فلان رشته چون مدال‌آور نیست پس اعزام نمی‌شود. ما برای موفقیت در رشته‌های تیمی باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم. در غیر این‌صورت با تصمیماتی از این دست، فقط باعث سرخوردگی استعدادهای آینده ورزش کشورمان می‌شویم. ما در همین واترپلو جوانان خوبی داریم که اگر درست تدارک ببینند و در مسیر صحیح رشد پیدا کنند آینده خوبی را برای این رشته رقم می‌زنند.

واترپلوی ایران برای اولین و آخرین بار در بازی‌های آسیایی 1974 تهران مدال طلا به دست آورد و حالا بعد از 40 سال همچنان در حسرت مدالی دیگر است. البته اهالی واترپلو فعلا باید در حسرت اعزام شدن به این بازی‌ها باشند. حسرتی که تا بازی‌های آسیایی 2019، سیزده ساله می‌شود.

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها