آینه

آموزش نکات تربیتی با انیمیشن

ماه رمضان امسال نیز شبکه پویا دو مجموعه انیمیشن «زهره و زهرا» و «قصه‌های غزاله» را پخش کرد. قصه انیمیشن زهره و زهرا که کارگردانی و طراحی سه قسمت اول آن را مرحوم ایمان شکری و دو قسمت بعدی آن را هلن متقیان عهده‌دار شدند و بقیه قسمت‌های آن نیز توسط چندین نفر دیگر کارگردانی و تهیه شده است، درباره دختر کوچکی به نام زهره است که با دختر همسایه‌شان زهرا دوست است و در هر قسمت اتفاقاتی برایشان می‌افتد.
کد خبر: ۷۰۳۶۳۴

این انیمیشن در هر قسمت به آموزش یک نکته تربیتی می‌پردازد. با توجه به تکنیک‌ها و امکانات ساخت انیمیشن در دو دهه قبل حرکات این انیمیشن بسیار کند است و بیشتر داستان را راوی تعریف می‌کند و شخصیت‌ها بنابر اقتضای داستان دیالوگ‌های کوتاهی دارند به طوری که اگر این کار به صورت نمایش رادیویی هم اجرا شود، قابل فهم است.

این کار از نظر ارزش آموزشی درخور تقدیر است، اما بعد از گذشت بیست و اندی سال از ساخت آن و پیشرفت‌های سریع و غیرقابل تصوری که در این دو دهه در ساخت انیمیشن و تصایر متحرک به وقوع پیوسته است با این کار نمی‌توان مخاطب کودک و نوجوان امروزی را که هر روز در حال تماشای آثار پرتحرک و با کیفیت بالا چه به صورت دو بعدی یا سه بعدی است، جلب و با خود همراه کند و شاید بیشتر یک حس نوستالژیک را در پدر و مادرهای آنها که در دوران کودکی این کارتون را دیده‌اند بیدار کند. مجموعه دیگر قصه‌های غزاله است که کارگردان آن مرحومه هما شکیبی و نویسنده آن حمیدرضا حافظی است که در دو سری 13 قسمتی با تکنیک انیمیشن دو بعدی ساخته شده است. سری اول این مجموعه در جشنواره امام رضا جزو کارهای برگزیده بوده است.

این انیمیشن ماجراهای غزاله دختربچه هشت ساله‌ای است که بتازگی به سن تکلیف رسیده است. او در کنار خانواده با آموزه‌های دینی و نکات اخلاقی آشنا می‌شود. داستان‌های این مجموعه در یکی از محله‌های قدیمی تهران و در یک خانه بزرگ که متعلق به مادربزرگ است، اتفاق می‌افتد. در این خانه غزاله و سعید همراه پدر، مادر و مادربزرگ خود زندگی می‌کنند و در حیاط خانه هم از حیواناتی مثل خروس، گربه و ماهی نگهداری می‌کنند. در هر قسمت از این مجموعه، کودکان به نوعی با یک مساله دینی مواجه می‌شوند، برای مثال غزاله می‌فهمد اگر میان دو نماز بخوابد، باید برای خواندن نماز بعدی حتما وضو بگیرد. در این مجموعه گاه به کمک والدین و آگهی توسط خود بچه‌ها، مسائل تربیتی به طور صحیح به کودکان آموزش داده می‌شود.

به طور کلی قصه‌های غزاله به نسبت زهره و زهرا، کار تازه‌تر و کودک‌پسندتری است که با توجه به شخصیت‌های متعدد و داستان‌های متنوع‌تر آن می‌تواند بیشتر مخاطب کودک جذب کند.

هما شکیبی کارگردان مجموعه موفق «خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد» نیز بوده است. وی دوازدهم تیرماه 1392 پس از یک سال تحمل بیماری درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها