فیلم انیمیشن بلند «محمد بن زکریای رازی» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد شفیعی و تهیه‌کنندگی «مرکز پویانمایی صبا» با تکنیک دوبعدی کامپیوتری به مدت 60 دقیقه تولید شده و بتازگی به مناسبت روز پزشک از شبکه پویا به نمایش درآمد.
کد خبر: ۷۱۴۱۰۰
زندگی کاشف الکل در قاب انیمیشن

این اثر پویانمایی به روایت زندگی محمد بن زکریای رازی، دانشمند بزرگ ایرانی و کاشف الکل می‌پردازد؛ دانشمندی که علاوه بر دانستن علومی چون شیمی، فلسفه و موسیقی، طبیب حاذقی نیز بوده است. زکریای رازی سال 250 قمری به دنیا آمد و به دلیل انجام آزمایشات شیمیایی بینایی خود را از دست داد. او البته پس از درمان امیر سامانی، توانست با حمایت مالی او بیمارستانی در ری تاسیس کند.

جواد ابراهیم‌خانی، دستیار کارگردان و طراح شخصیت این انیمیشن سینمایی درباره این اثر می‌گوید: «در طراحی این انیمیشن کاغذ و مداد حذف شد و تمام طراحی‌ها به طور مستقیم با کامپیوتر انجام شد و همه اینها را یک تیم پنج نفره انجام داده است.»

از ویژگی‌های مثبت دیگر این انیمیشن، دقت در طراحی جزئیات لباس‌ها و دکورهاست که به دلیل استفاده از کامپیوتر، این کار با دقت خاصی انجام شده به طوری که فضاهایی که در بغداد هست، از نظر مدل بناها و پوشش گیاهی با فضاهایی که در ری یا بخارا تصویر شده‌، تفاوت دارد.

فرشاد شفیعی، نویسنده، کارگردان و مجری طرح این کار، اغلب کتاب‌هایی را که مربوط به زندگی این دانشمند بوده مطالعه و تلاش کرده لباس‌ها و شخصیت‌ها و دکور براساس تاریخ آن دوره طراحی شود. در انیمیشن سینمایی محمد بن زکریای رازی حدود یکصد شخصیت حضور دارند که چهره آنان به مرور زمان تغییر می‌کند، ضمن آن‌که شخصیت‌ها با پیشرفت داستان تغییر لباس می‌دهند. این تفاوت و تغییر چهره از نظر رنگ پوست و نوع قیافه نیز محسوس است.

مثلا رنگ پوست افراد عرب در مقایسه با زکریا تیره‌تر است یا امیر سامانی هنگام بیماری، چهره‌اش زردرنگ است و پس از بهبودی، رنگ پوستش عادی می‌شود. اینها از جمله نکاتی است که در بسیاری از انیمیشن‌ها، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این دقت در مورد لباس‌های هر سه منطقه هم اعمال شده است. زبان فیلم در بیشتر موارد ساده و امروزی است و داستان فیلم نیز بخوبی ماجراهای مهم و مشهوری از زندگی رازی را بیان می‌کند. در نگاهی کلی باید گفت غیر از چند نکته جزیی، انیمیشن بلند زکریای رازی کاری خوب و معقول و در شأن مقام این پزشک و دانشمند بزرگ است. معرفی شخصیت‌های مهم ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی از دغدغه‌های بزرگ این دوره است؛ چرا که اگر ما دانشمندان ایرانی را خوب نشناسیم و نتوانیم آنها را بخوبی به دنیا معرفی کنیم، کشورهای دیگر که زمانی جزئی از ایران بوده‌اند، سعی در معرفی آنها به نام خود خواهند داشت. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها