گفت و گو با سعید مدرس به بهانه نخستین کنسرت در تهران و انتشار آلبوم رسمی‌اش

از ناامیدی عبور کرده‌ام

سعید مدرس از خوانندگانی است که باوجود آثار خوب و فاخرش مدتی به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کرد. او حالا با اخذ مجوز فعالیت از وزارت ارشاد در زمره خوانندگان رسمی موسیقی‌ است که آثار موفقی هم دارد. او چند روز دیگر برای دومین بار روی صحنه می‌رود. انتشار آلبوم تازه سعید مدرس و اجراهای صحنه‌ای‌اش بهانه‌ای شد تا با او گپی بزنیم تا او از گذشته و حال و دغدغه‌های موسیقی‌اش بگوید.
کد خبر: ۷۰۲۷۶۰

یک وقفه طولانی بین کارهای شما وجود دارد. برخی از آنها در گذشته از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش ‌شد. چه شد تصمیم گرفتید وارد موسیقی رسمی کشور شوید؟

حضور من در فضای غیرمجاز، حرکت در یک مسیر ناخواسته بود. من یکسری موزیک ویدئو ساخته بودم که در واقع به نوعی تبلیغ کارها و آثار هنری‌ام بودند که اینها مورد توجه مردم قرار گرفت و بعد این مساله به سفارش ساخت موزیک ویدئو برای سایر خوانندگان تبدیل شد و من به نوعی درگیر ویدئو سازی شدم و از آنجا که این داستان هم مغایر با قوانین فرهنگی ایران بود، من ممنوع الفعالیت شدم. این در واقع مسیری نبود که من بخواهم با برنامه‌ریزی آن را انتخاب کنم و به نوعی مسیری ناخواسته برای من بود. از طرف دیگر وقتی تصمیم گرفتم موسیقی را داخل ایران ادامه بدهم، لازم بود این فعالیت‌ها را کنار بگذارم و به نوعی خود را مدتی از فعالیت هنری محروم کنم تا بتوانم وارد موسیقی رسمی کشورم شوم.

کمی در مورد آلبوم جدیدتان که نخستین آلبوم رسمی شما هم محسوب می‌شود، توضیح دهید. چطور شد نام «ساحل چمخاله» را برای آن انتخاب کردید؟

خب یکی از قطعات این آلبوم به همین نام است و این‌که من خاطرات خیلی خوبی در آن ساحل دارم و فکر می‌کنم اسم خاصی است. ساحل چمخاله مکانی است که خیلی از مردم آن را از قدیم می‌شناختند و در گذشته، یکی از سواحل محبوب بوده است. اما بچه‌هایی که متعلق به نسل جدیدتر هستند، زیاد این ساحل و هویتش را نمی‌شناسند. فکر می‌کردم گذاشتن نام این ساحل روی آلبومم، علاوه بر جالب و متفاوت بودن، می‌تواند توجه این نسل را به آن منطقه از کشور جلب کند.

این خاطرات به زادگاهتان ارتباطی ندارد؟

نه من اهل آن خطه نیستم، اما زیاد به آنجا مسافرت کرده‌ام. می‌دانید ساحل چمخاله از آن سواحلی است که دوره‌ای خیلی پررونق بوده البته خیلی قدیم؛ شاید 40 سال پیش. اما در دوره‌ای هم خیلی متروکه شد و از رونق افتاد. برای همین احساس کردم شرایط ساحل چمخاله در طول زمان مشابهت‌هایی با شرایط خودم دارد. من در دوره‌ای بسیار پرکار بودم و موسیقی‌ام فراگیر شده بود. منظورم همان زمانی است که کارهایی مثل «دنیای وارونه» را تولید کرده بودم. اما در یک دوره سه چهار ساله هم هیچ فعالیت هنری نداشتم و هیچ اثری منتشر نکردم و گاه خودم اینطور فکر می‌کردم که شاید موسیقی ام فراموش شده باشد. همین تشابهات به‌ظاهر ساده بود که این فکر را در من ایجاد کرد ساحل چمخاله، اسم مناسبی برای نخستین آلبوم رسمی من می‌تواند باشد.

کمی در مورد حال و هوای آلبوم ساحل چمخاله صحبت کنید. آیا این آلبوم در همان فضای کارهای قبلی​تان است یا تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد؟

نه، این آلبوم تا حد زیادی با کارهای قبلی من تفاوت دارد. درست است که به هرحال چون خلق آنها به عهده خودم بوده و من در یک قالب خاص به خودم کار می‌کنم، بتوان شباهت‌هایی در آن پیدا کردکه البته انکارناپذیر است، اما نوع نگاهم در این آلبوم با کارهای قبلی کاملا تفاوت دارد. مثلا ریتم‌ها پخته‌تر شده‌اند. فکر می‌کنم امید در این آلبوم خیلی بیشتر از کارهای سابقم نمود پیدا کرده است.

جهان ذهنی سعید مدرس در موسیقی چگونه است؟ در آثار قبلی‌تان غم یکی از محورهای موسیقی‌تان بود، اما حالا در آلبوم تازه‌تان از امید حرف می‌زنید.

ترانه‌هایی که در این آلبوم استفاده کردم همگی بار مثبت و امیدوارکننده دارند و در مجموع شنیدن این آلبوم از اول تا آخر حال شنونده را بهتر می‌کندکه سعی من هم براین بوده است.

علت این تغییر و حضور شادی و امید در آلبوم جدیدتان چیست؟ آیا به شرایط شخصی‌تان برمی‌گردد یا یک تصمیم حرفه‌ای بوده است؟

ببینید آلبوم من شادتر نشده، به نوعی مثبت‌تر شده و امید را تداعی می‌کند. این آلبوم نوعی عبور یا گذار از ناامیدی به فضای امیدوارانه‌تر است. تصمیم خودم بود که فضای کارم را تغییر بدهم، چون ‌اکنون روحیه خودم این‌طور می‌خواهد و من دوست ندارم حرف گلایه‌آمیز یا مایوسانه‌ای بزنم.

در این آلبوم کار آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات با خودتان بوده است؟

بله، من براساس ترانه‌هایی از خانم رویا شکیب، آقای رضا عبداللهی و خانم نیلوفر لاری‌پور کار آهنگسازی و تنظیم را انجام دادم.

در فضای موسیقی پاپ که همه کارها به یکدیگر شبیه است شما دارای یک لحن و لهجه برای خودتان هستید. این را از آهنگسازی آثارتان می‌دانید؟

بله، چون کار آهنگسازی آثارم همواره به عهده خودم بوده باعث شده همیشه یک ایده و فکر بر فضای کاری من حاکم باشد و طبیعتا آن را شخصی می‌کند. فکر می‌کنم علت اصلی متمایز شدن کارهایم از دیگران نیز همین باشد. حالا چرا آن‌قدر کارهای من با یکسری جریان موسیقی پاپ در ایران فاصله دارد، شاید به‌‌دلیل این است که من از ابتدا اعتقادم این بود به سلیقه خودم موزیک بسازم و سعی‌ام این بود مخاطبی را به آثارم جذب کنم که هم سلیقه خودم باشد. من هیچ‌گاه با این دید که اکنون بازار موسیقی چه چیز می‌خواهد یا چه نوع سبک یا خواننده در بازار بیشترین طرفدار را دارد، کاری نساختم و از این بابت هم خوشحالم. این که امروز چه کاری در بازار به اصطلاح عوام گرفته و من کاری شبیه آن بسازم و به بازار بفرستم هرگز برایم خوشایند نبوده و نیست.

من همیشه علایق خودم را دنبال می‌کردم و خوشبختانه هم سلیقه‌های زیادی میان مردم دارم.

شما در گذشته برای برخی دیگر از خوانندگان هم کار آهنگسازی یا ساخت موزیک ویدئو انجام می‌دادید. این نگاه چقدر در کار برای دیگران تاثیر گذاشته است؟

راستش همین تاثیر لحن شخصی سبب شده خیلی از دوستداران موسیقی به این‌گونه کارها اعتراض کنند و من نیز دیگر رغبت زیادی برای انجام کار برای دیگران ندارم. من ترجیح می‌دهم به کار موسیقی خود بپردازم. چون من آهنگ‌ها را با حال و هوای شخصی خودم می‌سازم. معمولا کارهایم با اجرای دیگران به خوبی انتظار مخاطبم نیست و آن‌گونه که باید از آن جواب نمی‌گیرند.

شما در حوزه‌های مختلفی از هنر کار کرده‌اید؛ آهنگسازی، خوانندگی، نقاشی، ساخت موزیک ویدئو و.... دوست دارید مردم سعید مدرس را به چه عنوانی بشناسند؟

من از ابتدا دوست داشتم مردم موسیقی‌ام را بشناسند. برای همین ترجیح می‌دهم من را به‌عنوان خواننده و آهنگساز بشناسند و قبول کنند. اما از آنجا که من دوره‌ای وقت بسیاری را صرف نقاشی می‌کردم، وقتی خواستم کار موسیقی‌ام را به‌وسیله ویدئو تبلیغ کنم، خیلی‌ها از موزیک ویدئوهای من خوششان آمد و حتی خوانندگان دیگر متقاضی کارهای تصویری من شدند و همان‌طور که گفتم اتفاقی بود که رویش برنامه‌ای نریخته بودم. به همین دلیل کمی مسیرم منحرف شد و برخی تنها من را به‌عنوان کارگردان یا سازنده موزیک ویدئو می‌شناختند. در حالی که من از ابتدا دوست داشتم موسیقی‌ام را ارائه دهم و به نوعی موسیقی من، شناسنامه من باشد.

وقفه چند ساله سبب از دست دادن مخاطبانتان نشده است؟

نه خوشبختانه این‌طور نشد. من فکر می‌کنم وقتی چند سال پیش کارم را آغاز کردم، با ارائه آثاری متفاوت از دیگران توانستم این نیاز یا تقاضا را در بازار ایجاد کنم. بازخوردهایی که از مخاطبان داشتم نشان داد وقتی چهار سال هم نباشم، همچنان تقاضا برای کارهای هنری من وجود دارد و موج مقطعی نبوده که به پایان رسیده باشد. طرفداران پیشین من همچنان به من وفادار هستند و از آثارم حمایت می‌کنند.

استقبال از آلبوم ساحل چمخاله چگونه بود؟

استقبال از آلبوم چمخاله خیلی خوب بود و من این موضوع را در کنسرتم به روشنی دیدم.

آیا برای اجرای کنسرت در سایر نقاط کشور برنامه‌ای دارید؟

بله، برای شهرستان‌ها هم برنامه‌ریزی شده است که در جزیره کیش مرداد ماه اجرا خواهم داشت.

آیسا اسدی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها