jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۷۰۲۴۳۷   ۱۵ مرداد ۱۳۹۳  |  ۰۵:۳۰

حدود نیمی از ستارگان جهان تنها نیستند و با یک ستاره دیگر، منظومه دو ستاره‌ای را تشکیل می‌دهند. در اطراف این ستارگان سیارات سنگی در فاصله‌ای مشابه فاصله زمین و خورشید قرار دارند.

باز هم سیارات جدیدی کشف شد

یکی از این سیارات در فاصله 3000 سال نوری از سیاره زمین قرار دارد که در اطراف یکی از ستارگان یک منظومه دو ستاره‌ای گردش می‌کند و می‌تواند شانس کشف حیات را افزایش دهد. این سیاره بر مبنای اطلاعات گردآوری شده توسط تلسکوپ OGLE که در دانشگاه ورشو قرار دارد، OGLE-2013-BLG-0341Bb نامگذاری شد. کشف این سیاره به‌طور اتفاقی و زمانی که دانشمندان یک سیگنال عجیب در نور را از این ریزهمگرایی گرانشی رصد می‌کردند رخ داد. تا پیش از این کشف هیچ کس نمی‌دانست​سیارات سنگی می‌توانند مدارهای ثابتی را در اطراف یکی از اعضای یک سیستم دو ستاره‌ای شکل دهند، اما به نظر می‌رسد​ وجود سیارات اطراف جفت ستاره‌ها نسبتا رایج است. این سیاره در فاصله 0.8 واحد نجومی از ستاره‌های مادر خود قرار دارد و جرم آن حدود دو برابر زمین است، اما ستاره آن که یک کوتوله قرمز است حدود 400 برابر کم‌نورتر از خورشید است که در نهایت باعث سرد شدن سیاره می‌شود. این موضوع تا حد زیادی وسعت مکان‌های بالقوه برای کشف سیارات قابل سکونت را در آینده افزایش می‌دهد.

سیاره دیگری که اخیرا کشف شده یک سوپر زمین است که تنها 16 سال نوری از سیستم خورشیدی فاصله دارد و در طول 16 روز به دور ستاره خود که یک کوتوله قرمز است، می‌چرخد. این سیاره که C‍‍‍‍832 Glieseنام دارد، یکی از شبیه‌ترین سیارات به زمین است که تاکنون کشف شده و نزدیک‌ترین سیاره به زمین در میان رقبای خود است. جرم این سیاره حداقل پنج برابر جرم سیاره زمین است و بیشتر شبیه به یک سوپر ونوس است، زیرا جرم زیاد این سیاره نشان‌دهنده این است که این سیاره احتمالا دارای اتمسفری غلیظ‌تر از زمین است که باعث می‌شود آب و هوای آن گرم و فرار شود. طبق گفته ستاره‌شناسان اگر این سیاره اتمسفری شبیه زمین داشته باشد می‌تواند حیات را در خود نگه دارد و با وجود این تغییرات فصلی در این سیاره شدید خواهد بود.

sciencesetavenir / مترجم: ندا ابوطالبی‌راد