64 هزار نفر قرار است امسال توفیق سفر حج نصیبشان شود، اگر همه چیز بخوبی پیش برود، اعزام این افراد از چهاردهم شهریور شروع شده و تا ششم آبان ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۶۹۸۶۶۳
سالخورده و خردسال‌ترین زائر حج امسال و یک نکته

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین زائر حج تمتع امسال 102 سال با یکدیگر اختلاف سن دارند. در حج 93 قربان‌ خانم برنجی با 111 سال سن سالمندترین زائر لقب گرفت و قرار است تا چند ماه دیگر از شهرستان گنبد عازم خانه خدا شود.

دربـاره کوچک‌ترین زائر حج تمتع امسال نیز که 9 ساله است باید گفت این حاج‌آقای کوچک امیر یزدانی نام دارد و اهل شهرستان میمه اصفهان است.

نکته اینجاست که هر سال در کشورمان حدود 900 هزار زائر عمره و حج تمتع روانه سرزمین وحی می‌شوند با توجه به این آمار و با یک حساب سرانگشتی می توان گفت چنانچه هرکدام از این زائران مبلغ اندکی یعنی 300 دلار را صرف خرید سوغاتی کنند؛ سالانه حدود 810 میلیارد تومان از سوی حجاج صرف خرید سوغاتی خواهد شد.

این درحالی است که چنانچه زائران توجیه شوند که با چنین مبلغی می‌توان گره از کار بسیاری از نیازمندان کشور باز کرد، آنها حساب شده‌تر عمل خواهند کرد.

بنابراین باید به مسئولان سازمان حج و زیارت هشدار داد اکنون که کلاس‌های آموزشی زائران حج تمتع آغاز شده و مسئولان درحال برنامه‌ریزی برای عمره 94 - 93 هستند، باید توجه بیشتری به این مساله شود، چون هر سال برخی از زائران در شهرهای زیارتی مانند مکه و مدینه دچار غفلت شده و زمان زیادی را به بازارگردی اختصاص می دهند.

این در حالی است که باید تاکید کرد که بیشتر اجناسی که به عنوان سوغاتی در این شهرها به فروش می‌رسد ساخت کشور چین است و در کشورمان نیز به‌وفور پیدا می‌شود، بنابراین مسئولان سازمان حج و زیارت باید زائران را نسبت به عواقب خرید افراطی سوغاتی و بازارگردی آگاه کنند.

دست‌کم مسئولان می‌توانند امسال که قرار است پروازها از فرودگاه امام خمینی انجام شود قسمتی از سالن فرودگاه را به محلی برای تهیه سوغاتی اختصاص داده و به این شکل مانع خروج ارز از کشور و هدر رفتن وقت زائران شوند.

آوید طالبیان - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها