مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال 2014 - فلورانس

ایران - روسیه؛ جدالی انتقامی برای شاگردان کواچ

تیم ملی والیبال ایران در نخستین جدال خود در مرحله نهایی لیگ جهانی 2014 فردا (چهارشنبه) به مصاف روسیه می‌رود.
کد خبر: ۶۹۶۱۲۶
ایران - روسیه؛ جدالی انتقامی برای شاگردان کواچ

به گزارش جام جم ورزشی، در پایان مرحله گروهی رقابت‌های لیگ جهانی والیبال چهره 6 تیم حاضر در مرحله نهایی این دوره از مسابقات مشخص شد تا مرحله نهایی سال 2014 با حضور شش تیم از روز 16 جولای در شهر فلورانس ایتالیا آغاز شود؛ جایی که ملی پوشان ایران باید در نخستین بازی خود برابر روسیه، مدافع عنوان قهرمانی قرار بگیرند این دیدار روز چهارشنبه از ساعت 20 در شهر فلورانس ایتالیا برگزار می‌شود.

روس‌ها دارنده مدال طلای المپیک لندن و قهرمان سه دوره لیگ جهانی در سال‌های 2002 و 2011 و 2013 که 5 مقام نایب قهرمانی و 7 مقام سومی هم از 22 دوره حضور خود در لیگ جهانی دارد، با حفظ ترکیب و ساختار قبلی‌شان از بخت‌‌های اصلی و مدافع عنوان قهرمانی محسوب می‌شوند.

با این اوصاف روس‌ها تغییرات آنچنانی نسبت به آخرین تورنمنت رسمی نداشته‌اند و در فهرست 22 نفره این تیم نام ستاره‌های بزرگی چون ماکسیم میخائیلوف، گرانکین، موزرسکی، دیمیتری به چشم می‌خورد و کاپیتانی این تیم با سرگی ماکاروف است.

روس‌ها با سبک والیبال قدرتی و متکی به بازی فیزیکی با اتکاء به قد بلند همواره در طول تاریخ یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال جهان بوده‌اند و نقشی انکار ناپذیر در تکامل این ورزش داشته‌اند. کسب 12 مدال طلای قهرمانی جام ملت‌های اروپا، مدال‌های طلای المپیک های 1964 توکیو، 1968 مکزیک، 1980 مسکو و 2012 لندن و دو مدال طلای مسابقات جام جهانی و 6 مدال طلای مسابقات قهرمانی مردان جهان این تیم را با دیگر قدرت‌های این رشته متمایز می‌سازد.

* جدالی انتقامی برای شاگردان کواچ و حیثیتی برای مدافع عنوان قهرمانی

قهرمانی روسیه در المپیک 2012 لندن یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات المپیک بود و این تیم در برابر برزیل در حالی به بازگشت که برزیل در ست سوم در حالی که 2 بر صفر جلو تنها یک امتیاز برای قهرمانی و کسب مدال طلای المپیک فاصله داشت. روس‌ها اما این اجازه را به برزیل ندادند و با بردن آن ست و دو ست بعدی یک قهرمانی رویایی را در المپیک لندن رقم زدند.

در ویترین سنگین افتخارات این تیم بزرگ 10 مدال المپیک، 12 مدال رقابت‌های قهرمانی جهان، 10 مدال رقابت‌های جام‌جهانی، 15 مدال لیگ جهانی والیبال، 20 مدال رقابت‌های قهرمانی اروپا و 10 مدال رقابت‌های یونیورسیداد دانشجویان قرار دارد.

ایران و روسیه در سال‌های گذشته چندین بار در میادین رسمی به مصاف یکدیگر رفتند. البته در تمام مسابقه پیروزی با روس‌ها بوده است. با این حال برگزاری دیدارهای دوستانه و حضور در تورنمنت‌های تدارکاتی مختلف برای هر دو تیم فرصت دست و پنجه نرم کردن را پدید آورد. در آخرین رویارویی‌های والیبال ایران و روسیه، ملی‌پوشان ایران از مجموع 3 بازی دوستانه با روس‌ها در خاک آنها دو پیروزی کسب کردند، اما در دیدارهای رسمی شرایط به گونه‌ای دیگر بوده است و روسیه همیشه مقابل ایران پیروز بود؛ حالا جدال این دو تیم جالب است، چراکه شاگردان کواچ در اندیشه انتقام‌‌گیری، طلسم‌شکنی و پیروزی بر روسیه هستند و روس‌ها هم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی دوست ندارند بازنده باشند.

* ورونکوف در اندیشه تکرار قهرمانی در لیگ جهانی

آندری ورونکوف، سرمربی 48 ساله تیم ملی روسیه نیز از آن دسته مربیانی است که نمی‌توان از کنار نامش به سادگی گذشت. او اگر چه از ابتدای لیگ جهانی سال گذشته و از بازی مقابل ایران سرمربیگری روس‌ها را آغاز کرد، اما طی سال‌های گذشته نفر دوم کادر فنی این تیم بود که مدال طلای لیگ جهانی، جام‌جهانی و المپیک را کسب کرد. ورونکوف در حقیقت جایگزین ولادیمیر آلنکو (سرمربی سابق روسیه) شد که از قهرمانی در والیبال جهان اشباع شده بود. او آمد و موفق شد بدون فوق ستاره‌هایی مثل ماکسیم میخایلوف، روسیه را در لیگ جهانی سال گذشته در صدر رده‌بندی دنیای والیبال حفظ کند. حالا ورونکوف با روسیه به عزم قهرمانی مجدد در لیگ جهانی 2014 پا به فلورانس خواهد گذاشت.

* کواچ: قهرمانی، بهترین نتیجه است

بوبان کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران درمورد حضور در مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال 2014 خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا در جمع شش تیم برتر لیگ جهانی والیبال موفق باشیم. تمرینات سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و خیلی خوب کار کرده‌ایم تا به این جایگاه رسیده ایم. دوست دارم نتایجی کسب کنیم که بعد از بازگشت از فلورانس هم سرافراز باشیم و برای‌مان جشن بگیرند.

کواچ عنوان کرد: به نظر من بهترین نتیجه پیروزی بر تمام حریفان و کسب عنوان قهرمانی است. بازیکنانم برای هر امتیاز می‌جنگند تا به پیروزی برسند. تمام تیم‌ها که در فینال حضور دارند از قدرت‌های دنیا هستند به غیر از استرالیا که از سید دوم آمده است. برای ما خوب بازی کردن مهم است و نیم نگاهی هم به پیروزی داریم.

برنامه بازی‌های مرحله نهایی به شرح زیر است:

چهارشنبه، 25 تیرماه

ساعت 20 به وقت تهران (17:30 به وقت محلی) ایران – روسیه

ساعت 23 به وقت تهران (20:30 به وقت محلی) ایتالیا - آمریکا

پنجشنبه، 26 تیرماه

ساعت 20 به وقت تهران (17:30 به وقت محلی) برزیل – روسیه

ساعت 23 به وقت تهران (20:30 به وقت محلی) استرالیا – آمریکا

جمعه، 27 تیرماه

ساعت 20 به وقت تهران (17:30 به وقت محلی) ایران – برزیل

ساعت 23 به وقت تهران (20:30 به وقت محلی) ایتالیا – استرالیا

در پایان این مرحله دو تیم برتر هر گروه به صورت ضربدری در مسابقه نیمه‌نهایی که روز شنبه، 28 تیرماه برگزار می‌شود، با هم دیدار می‌کنند و دیدار نهایی نیز روز یکشنبه، 29 برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها