پوشش رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل در قالب برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، رضایت مخاطبان فوتبال را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۶۹۵۵۳۶
رسانه ملی سنگ‌تمام گذاشت

رضایتی که طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته و البته بازتاب عمومی که در سطح جامعه داشته، به مراتب بیشتر از دوره‌های پیشین جام جهانی بوده است. حضور چشمگیر در نظرسنجی و مسابقات پیامکی مختلفی که در برنامه‌های ویژه جام جهانی برگزار شد، حکایت از این دارد که پخش ویژه برنامه‌ها، میلیون‌ها بیننده و شنونده را پای گیرنده‌ها کشانده است. برنامه‌هایی که نسبت به دوره‌های گذشته، کارشناسی‌تر و متنوع‌تر برگزار شد و البته جذابیت‌های بیشتری برای مخاطبان همراه داشت. برنامه‌هایی که با توزیع مناسب در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، نظر مخاطبان سنین مختلف را جلب کرد؛ در حالی که تداخل مسابقات جام جهانی با ماه مبارک رمضان و برنامه‌های ویژه و مناسبتی این ماه، ترافیک سنگینی را در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی به وجود آورد. در ضمن گاهی و به صورت مقطعی پخش بازی‌های لیگ جهانی والیبال نیز این فشردگی را به اوج خودش می‌رساند، اما برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و تنوع برنامه‌های ورزشی ویژه جام جهانی باعث شد مخاطبان فوتبال، نه‌تنها تماشای بازی‌های جام جهانی را از دست ندهند، بلکه به دیگر برنامه‌های مناسبتی هم برسند. پخش برنامه‌های کارشناسی نیز خوراک خوبی را به مخاطبان خودش داد و اطلاعات فنی و آماری اهالی فوتبال را به صورت چشمگیری افزایش داد.

بیست ـ چهارده

باید اعتراف کرد شبکه سه سیما، عادل فردوسی و همکارانش به بهترین شکل ممکن از پس قول و وعده و وعیدهایی که به مخاطبان داده بودند، برآمدند و ویژه برنامه‌ای متفاوت را روی آنتن زنده شبکه جوان بردند. ویژه‌برنامه‌ای که چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ اجرا، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و رضایت حداکثری آنها را به دنبال داشت. حضور کارشناسان خارجی، ارتباط تصویری با مفسران بین‌المللی در نوع خودش بی‌سابقه بود که به نوعی رخوت و کسالت‌بار بودن آیتم کارشناسی برنامه‌های ورزشی را از بین برد و جذابیت جدیدی برای اهالی فوتبال به وجود آورد. در همین خصوص نکته قابل توجه دیگری هم وجود داشت که باعث افزایش رضایتمندی مخاطبان شد. انتخاب کارشناسان و مهمانان مرتبط با تیم‌ها، یکی از فکرهای نو و جدید در سیما و شبکه سه بود که در بیشتر برنامه‌های «بیست ـ چهارده» تحقق پیدا کرد. برنامه‌ای که به لحاظ چیدمان و المان‌های دکور، نورپردازی و تنوع رنگ نیز در نوع خودش بی سابقه بود و نمره قبولی از مخاطبان گرفت.

برنامه بیست ـ چهارده حتی در شب‌هایی که به واسطه ترافیک برنامه‌های شبکه سه، فرصت پخش برنامه کارشناسی را نداشت هم بخوبی از پس وظیفه خودش برآمد و نیاز و خواسته مخاطبانش را برآورده کرد. مسابقه پیامکی و حس رقابتی که میان مخاطبان برنامه بیست ـ چهارده به‌وجود آمد نیز در میزان پیامک‌های ارسالی این برنامه کاملا مشهود بود.

جام از نگاه دو

ویژه برنامه جام جهانی شبکه دو سیما که در قاب «جام از نگاه دو» روی آنتن رفت، با توجه به نگاه متفاوتی که به جام جهانی 2014 برزیل داشت، ذائقه جدیدی را در بین مخاطبان تلویزیونی و اهالی فوتبال به وجود آورد. ذائقه‌ای که به‌واسطه گزارش‌های حاشیه‌ای از جام بیستم و پخش آیتم‌های ویژه غیرفوتبالی از کشور میزبان جام جهانی 2014 شکل گرفته بود و لذت خاص خودش را داشت.

حضور تیم خبری جام از نگاه دو در برزیل این فرصت را به وجود آورد، تا تصاویر و گزارش‌های اختصاصی زیادی روی آنتن شبکه دو سیما برود. گزارش‌هایی که هر از گاهی فراتر از فوتبال رفت و به موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور برزیل پرداخت و شیوه زندگی اقشار مختلف مردم این کشور را به تصویر کشید. ذکر این نکته بد نیست تیم خبری برنامه جام از نگاه دو برای تهیه گزارش‌های اختصاصی، بیش از 30 پرواز هوایی در طول یک ماه برگزاری بازی‌های جام جهانی برزیل انجام دادند.

مصاحبه اختصاصی با چهره‌های سرشناس فوتبالی و غیرفوتبالی جذابیت خاصی برای مخاطبان داشت. برگزاری مسابقه پیامکی و اهدای جوایز نفیس به مخاطبان نیز حال و هوای خاصی به این ویژه برنامه داد.

برازوکا

نسل جوان رسانه‌ای ایران، گرچه آزمونی سخت را پیش‌رو داشتند، اما به واسطه ذوق و سلیقه و البته انرژی بالا، نمره قبولی گرفتند. «برازوکا»، ویژه برنامه‌ای بود که قبل از آغاز جام جهانی 2014 برزیل روی آنتن شبکه ورزش رفت و با مجریان چرخشی جوان خودش، خوراک خوبی به مخاطبان خاص خودش داد.

برنامه‌ای که بیشتر بر پایه تحلیل و آنالیز تیم‌های خارجی جام و البته پرداختن به رسانه‌های بین‌المللی بنا شده بود و اطلاعات خوبی در اختیار علاقه‌مندان گذاشت. تنوع در آیتم‌ها، بحث و گفت‌وگو و کل کل‌های مجریان جوان، شور و انرژی خاصی به برنامه داد و مخاطبان ویژه‌ای را جذب خودش کرد.

رادیو ورزش

رادیو ورزش مثل همیشه یارغار مخاطبانی بود که به واسطه مشغله و البته نوع شغلشان، فرصت تماشای مسابقات جام جهانی را پیدا نمی‌کردند. پخش زنده تمامی دیدارهای جام جهانی برزیل و اخبار و اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان رادیو ورزش قرار گرفت، باعث شد مخاطبان شنیداری کم و کاستی نسبت به مخاطبان رسانه‌های دیداری احساس نکنند.

رادیو ورزش علاوه بر پخش مسابقات، برنامه‌های کارشناسی متفاوتی را نیز چه به صورت همزمان و چه قبل و بعد از هر مسابقه در نظر گرفته بود که تحلیل و آنالیز خوبی در اختیار شنوندگان قرار می‌داد. ضمن این‌که در طول برنامه‌های روزانه نیز اخبار و اطلاعات جام بیستم به صورت کامل و دقیق در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها