با قانع نشدن نمایندگان سوال کننده

احتمال استیضاح فرجی دانا قوت گرفت

قرار است جلسه‌ای میان وزیر علوم و استیضاح کنندگان با حضور لاریجانی برگزار شود

وزیر علوم روی خط استیضاح

پس از آن‌که یکی از نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر علوم طی تذکری در جلسه علنی دیروز خواستار اعلام وصول این طرح از سوی هیات‌رئیسه مجلس شد، نایب‌رئیس مجلس قول داد این ماجرا را پیگیری کند و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از برگزاری جلسه‌ای سه‌جانبه میان رئیس مجلس، وزیر علوم و استیضاح‌کنندگان خبر داد.
کد خبر: ۶۹۲۸۴۱

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این ادعا که علی لاریجانی با استیضاح مخالف است، گفت: آقای لاریجانی معتقد است اگر توافقی میان استیضاح‌‌‌کنندگان و وزیر علوم صورت بگیرد بهتر از استیضاح است، به همین دلیل جلسه‌ای سه‌جانبه را دوشنبه (امروز) برگزار خواهد کرد.

نماینده مردم بجنورد در گفـت‌وگو با مهر اظهار کرد: استیضاح‌کنندگان معتقدند که فرجی‌دانا به وعده‌هایش عمل نمی‌کند و با وجود این‌که نمایندگان و وزیر علوم بارها در کمیسیون به توافق‌هایی رسیده‌اند، اما فرجی‌دانا در پایان به وعده‌ها و قول‌هایش عمل نکرده است.

وی افزود: طبق قانون هیات‌رئیسه موظف به اعلام وصول است و استیضاح‌کنندگان نیز خواهان استیضاح هستند، اما نظر لاریجانی مخالف استیضاح است و به همین دلیل طرح استیضاح را اعلام وصول نمی‌کند.

نادران: هیات‌رئیسه، تاخیر نکند

اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش در حالی بود که الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس در جلسه دیروز از هیات‌رئیسه خواست تا اعلام وصول تقاضای استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به تاخیر نیندازد. به گزارش ایرنا، نادران گفت: هیات‌رئیسه مجلس موظف است در اولین جلسه علنی تقاضای استیضاح را اعلام وصول کند.

وی خطاب به محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که حضرت‌عالی ریاست جلسه علنی را برعهده داشتید، من عرض کردم تقاضای استیضاح وزیر علوم به هیات‌رئیسه داده شده است و بنابراین درخواست کردم این استیضاح اعلام وصول شود.

این طراح استیضاح فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: شما در آن جلسه اظهار کردید آقای ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس گفته است فعلا این موضوع بماند تا گفت و گو و مذاکراتی انجام شود و ببینیم چه می‌شود.

نادران ادامه داد: هم‌اکنون از آن جلسه، مدتی گذشته و صحبتی انجام شده است، اما با گفتاردرمانی، مسائل اساسی کشور علاج نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: بنده هیچ قولی به آقای ابوترابی‌فرد ندادم که این کار به تاخیر بیفتد و هم‌اکنون نه بنده و نه امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم حق ندارند از طرف بقیه استیضاح‌کنندگان بپذیرند که این کار به تاخیر بیفتد یا نیفتد.نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: این یک تقاضایی است که طبق روال عادی داده شده و هیات‌رئیسه مکلف است که آن را اعلام‌وصول کند.

نادران افزود: اگر هیات‌رئیسه مجلس نسبت به متن طرح استیضاح، ایرادی داشته ده روز از زمان ارائه این تقاضا گذشته است و در این ده روز باید در آن تغییراتی می‌دادند تا اصلاح شود و آن را اعلام وصول می‌کردند. وی از هیات‌رئیسه مجلس تقاضا کرد اعلام وصول این موضوع به تاخیر نیفتد تا مجلس، دولت، افکار عمومی و دانشگاه‌ها را دچار چالش بیهوده نکنیم.

این طراح استیضاح وزیر علوم، استیضاح را حق نمایندگان دانست و تاکید کرد، نباید این حق از آنان سلب شود.

نادران افزود: همچون ده روز گذشته که اتفاق خاصی نیفتاد، امروز هم اتفاقی نمی‌افتد و هیات‌رئیسه مجلس باید به وظیفه قانونی خود عمل کند. باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: ان‌شاءالله به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. وی افزود: تا آخر جلسه علنی مجلس امید دارم تکلیف این موضوع روشن و این مساله حل شود.

تهدید به انشعاب

اما همزمان با انتشار اخبار مربوط به استیضاح وزیر علوم، برخی نمایندگان هم به‌دنبال بهره‌برداری از این فرصت برای ایجاد فراکسیونی جدید در مجلس هستند. در همین خصوص یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: در صورتی که لاریجانی به استیضاح وزیر علوم چراغ سبز نشان دهد، حقانیت ما برای جدایی از فراکسیون رهروان ثابت می‌شود و مجبور به تاسیس فراکسیون سوم در مجلس برای حمایت از دولت خواهیم شد.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با مهر درباره موضوع استیضاح وزیر علوم اظهار کرد: انتظار داریم رئیس مجلس با استیضاح‌کنندگان صحبت کرده و آنها را منصرف کند در غیر این صورت با اعلام وصول استیضاح، لاریجانی باید تلاش کند تا وزیر با قدرت از مجلس خارج شده و استیضاحش به تصویب نرسد. وی ادامه داد: از لاریجانی انتظار داریم، کاری کند که فراکسیون رهروان با تمام قوا و اعضا به نفع وزیر با استیضاح مخالفت کند تا بعد از این مجلس جولانگاه سوال و استیضاح نباشد.

انتقاد شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت علوم

مهدی فضائلی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای کشور با اشاره به لزوم استیضاح وزیر علوم که این روزها از سوی نمایندگان مجلس تاکید می‌شود، اظهار کرد: خاطرمان هست که در جریان رای اعتماد وزرای دولت یازدهم یکی از پربحث‌ترین مناقشه‌ها مربوط به وزارت علوم، آن هم به واسطه حساسیت و اهمیتش بود.

وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، به سابقه‌ها و تجربه‌های تلخ دانشگاه‌ها در گذشته کشور اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته دست‌اندرکاران این وزارتخانه رفتاری داشتند که دانشگاه را تبدیل به مجموعه‌ای پرهزینه برای کشور کرد، رفتارهای افراطی آن مقطع موجب سیاست‌گریزی دانشجویان شده و از طرفی نگاه نامناسبی را به دانشگاه رقم زد؛ اوج این قضایا وقایع 18 تیر بود. فضائلی با اشاره به حساسیت نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد به وزیر علوم بیان داشت: حساسیت نمایندگان مجلس با نگاه به تجربه‌های تلخی بود که در گذشته هم خود دانشجویان، هم استادان و هم جامعه را آزار داده بود؛ اما در مجموع صحبت‌ها، فرجی دانا رای اعتماد گرفت، رایی که چهره‌های شاخص اصولگرایی در آن نقش جدی داشتند.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: در جریان رای اعتماد وزیر علوم، برخی نمایندگان معتقد بودند، بعضی صحبت‌ها و ارزیابی‌ها در مورد فرجی دانا درست نیست، اما اتفاقی که در این ده ماهه اخیر رخ داده، این نگرانی را مجددا تقویت کرده است که نوع انتصابات، تصمیم‌گیری‌ها و نگاهی که این روزها در وزارت علوم حاکم است، مجددا دانشگاه را به سمتی می‌برد که شاهد فاصله گرفتن دانشگاه از وظایف اصلی خود (کسب، تولید و آموزش علم) هستیم و این دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فضائلی تاکید کرد: فاصله گرفتن دانشگاه از فضایی با محوریت علم، دانشگاه را وارد فضایی می‌کند که هم به خودش آسیب می‌زند و هم برای دولت یازدهم حاشیه‌سازی می‌کند و این مساله، توجه دولت به اولویت‌ها را کاهش داده است، البته معنی این صحبت این نیست که دانشگاه نباید محیط سیاسی باشد و فعالیت سیاسی کند، چرا که این برداشت نادرست است.

فضائلی، فعالیت سیاسی صحیح، تحرک سیاسی و همچنین قدرت تحلیل سیاسی را از وظایف دانشجویان در زمان تحصیل و کسب علم دانست و افزود: تحرک سیاسی جزو اقدامات دانشگاه خوب است، به این معنا که به همان میزانی که سیاست‌زدگی در دانشگاه مخرب است، غیر سیاسی بودن نیز خودش آسیب‌زا و خسارت‌بار است. فضائلی با بیان اینکه رفتار سیاسی دانشجویان و ارتباط آن با علم، نکته بهینه‌ای است، یادآور شد: روندی که اکنون در دانشگاه انجام می‌گیرد چنین سمت و سویی ندارد، بلکه بیشتر دانشگاه را به سمت حرکت‌های تند و افراطی می‌برد و این از عمده‌ترین دلایلی است که فرجی دانا مجددا مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت و اکنون بحث استیضاح مطرح می‌شود.

وی اعتراض‌ها و گلایه‌های مربوط به وزارت علوم را فقط منتسب به نمایندگان مجلس ندانست و افزود: دستگاه‌هایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نسبت به عملکرد فرجی دانا انتقاد جدی دارند و این در جلسات شورا صریحا مطرح و به وی تذکر داده شد که ظاهرا توجهی نکرده است. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اتفاقات ده ماه گذشته وزارت علوم باعث شده چهره‌هایی (اصولگرا و نزدیک به آن) که در جریان رای اعتماد به وزیر علوم از وی حمایت کردند، معترض شده و نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای وزیر علوم انتقاد کنند و این باعث شده که بحث استیضاح وی به طور جدی مطرح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها