دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: امسال 1500 میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است که دولت تمام این مبلغ را تامین خواهد کرد.
کد خبر: ۶۹۲۷۵۳

عیسی کلانتری با بیان این‌که مبلغ 1500 میلیارد تومان به قیمت امسال تعیین شده که برابر با پنج میلیارد دلار است، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این مبلغ مورد تائید و موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست‌جمهوری قرار گرفته است و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد برای تامین این میزان اعتبار هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که مبلغ 1500 میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفته شده و در سال‌های بعد این رقم به نسبت سطح فعالیت، کم و زیاد می‌شود، تصریح کرد: تامین اعتبار از امسال تا سال 97 بتدریج افزایش می‌یابد و از سال 98 به بعد به اعتبار کمتری برای اجرای طرح‌های مصوب شده نیاز خواهیم داشت.

به گفته وی بیشترین اعتبار تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه بین سال‌های 94 تا 98 خواهد بود که ممکن است گاهی به مبلغ 2500 تا 3000 میلیارد تومان برسد.

کلانتری همچنین به کمک یک میلیون دلاری جایکا (سازمان همکاری‌های اقتصادی‌های ژاپن) اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ذهنیت ایجاد شده که ژاپن درصدد احیای دریاچه ارومیه است، در حالی که یک میلیون دلار در مقابل15 هزار میلیارد تومان (5 میلیارد دلار) رقم قابل توجهی نیست.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز درباره زمان‌بندی احیای دریاچه گفت: برنامه در این زمینه تنظیم شده است تا بر اساس آن در پایان سال 1402 احیای این دریاچه نهایی شود.

داوودرضا عرب افزود: بر اساس این برنامه، امسال و سال آینده دوره تثبیت دریاچه خواهد بود و از سال 1395 تا 1401 دوره احیای دریاچه خواهد بود و سال 1402 به احیای نهایی دریاچه ارومیه خواهیم رسید. وی یادآور شد: در همین زمینه از نظر 500 نفر از اعضای هیات علمی و 50 متخصص خارج کشور بهره گرفته‌ایم و 25 مصوبه به تصویب رساندیم که هشتم تیر امسال این مصوبات به تائید هیات دولت رسید.این مسئول تاکید کرد: هیچ راهی جز کاهش مصرف آب دریاچه نداریم و با 40 درصد صرفه جویی در آب کشاورزی تا 1700 میلیون مترمکعب در مصرف این بخش شاهد کاهش خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها