رسوایی‌های سارکوزی او را به زندان کشاند

اصلا انگار بین روسای جمهور فرانسه رسم است که وقتی کاخ الیزه را پس از چند سال ترک می‌کنند، کلی پرونده و اتهام پشت‌سر خود باقی می‌گذارند. نمونه‌اش ژاک شیراک بود که پس از ترک الیزه، پرونده فرار مالیاتی‌اش دردسرساز شد و او مجبور شد برای رسیدگی به اتهامش چند باری به دادگاه برود.
کد خبر: ۶۹۱۱۱۵
رسوایی‌های سارکوزی او را به زندان کشاند

حالا انگار نوبت نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور سابق فرانسه است تا پا جای پای سلف خود بگذارد. البته سارکوزی در داشتن پرونده‌ها و اتهامات ریز و درشت از شیراک سبقت گرفته است.

آن طور که منابع خبری می‌گویند در مجموع سال‌های 2007 تا 2012 که سارکوزی در الیزه بود، شش پرونده علیه او در جریان بوده است.

حال یکی از همین پرونده‌ها زمینه ساز دستگیری سارکوزی شده است. پرونده جدید علیه سارکوزی زمانی باز شد که ماموران تحقیق متوجه شدند وی تلفنی دارد که به نام فرد دیگری ثبت شده است. در این تلفن یکی از مکالمات سارکوزی با وکیلش ضبط شده بود. محتوای این مکالمه، زمینه‌ساز دردسری تازه برای او بود.

گفته می‌شود سارکوزی در یکی از مکالماتش در قبال دریافت اطلاعات، پیشنهاد یک سمت عالی در موناکو را به یک قاضی داده بود.

اطلاعاتی که سارکوزی به دنبالش بود، مربوط به پرونده‌ای درباره هزینه‌های مبارزات انتخاباتی‌اش برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷ بوده است.

طی این سال‌ها همواره این موضوع مطرح بود که سارکوزی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 از معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی کمک مالی دریافت کرده بود.

به نظر می‌رسد ابعاد این پرونده گسترده‌تر از اتهامات قبلی باشد زیرا پای افراد دیگری نیز به این بازجویی‌ها و بازداشت‌ها باز شده است.

در همین زمینه اعلام شد تیری هرزوگ، وکیل سارکوزی هم روز دوشنبه بازجویی و بازداشت شد.

علاوه بر این ژیلبر آزیبر، یکی از عالی‌رتبه‌ترین قضات دادگاه تجدیدنظر فرانسه هم برای بازجویی فراخوانده شد. به جز او یک قاضی دیگر به نام پاتریک ساسوست هم بازداشت شده است.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
۰
۰
آه اگه قانون فرانسه در همه جا اعمال می شد رسوایی های خیلی ها سر بر می آورد.

نیازمندی ها