دبیرکل کانون صرافان: دست‌اندرکاران و فعالان بازار ارز قیمت 3000 تا 3200 تومان را برای نرخ دلار پذیرفته‌اند

کاهش تقاضای ارز و سکه

دو مقام صنفی دیروز با اشاره به آخرین تحولات در بازار ارز و سکه به کاهش تقاضا و افت قابل توجه معاملات در این بازارها اشاره کردند.
کد خبر: ۶۹۱۰۱۵

در این باره دبیرکل کانون صرافان از افت شدید تقاضا در بازار ارز خبر داد و گفت: کاهش تقاضا، تعطیلات تابستانی کارخانجات، روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، افزایش فروش نفت و تقارن با ماه مبارک رمضان از دلایل اصلی افت قیمت‌ها در این بازار است.

احمد لواسانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: میزان تقاضای ارز همه ساله در فصل تابستان به دلیل تعطیلات فصلی برخی از کارخانه‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: البته اوایل فصل پاییز و با بازگشایی مجدد کارخانجات دوباره تقاضا در این بازار با افزایش مواجه می‌شود، زیرا همواره خریدهای عمده ارز در ماه‌های پایانی تابستان و اوایل پاییز انجام می‌شود.

لواسانی با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: این امر انتظارات مردمی را برای کاهش قیمت‌ها افزایش داده ضمن آن‌که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد با افت نرخ ارز مواجه خواهیم شد.دبیرکل کانون صرافان با تاکید بر این‌که دست‌اندرکاران و فعالان بازار ارز قیمت 3000 تا 3200 تومان را برای نرخ دلار پذیرفته‌اند، افزود: بازار نیاز به آرامش دارد و قیمت ارز بالاخره باید در یک عدد بایستد.

البته لواسانی این هشدار را هم داد، در صورتی که نرخ ارز در بازار بیش از پیش کاهش یابد، تقاضای بخش‌های غیرتولیدی به بازار نیز افزایش یابد.وی تاکید کرد: این امر برای بازار ارز خطرناک است و به همین دلیل قیمت‌ها در بازار باید منطقی باشد.دبیرکل کانون صرافان گفت: این روزها فقط مسافران مشتریان بازار ارز هستند و به همین دلیل حجم تقاضا در بازار ارز در هفته‌های اخیر بشدت کاهش یافته است.

معاملات در بازار سکه و طلا کاهش یافت

در همین حال رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر این‌که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا حبابی نیست، گفت: تعداد خریداران در این بازار به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان کاهش یافته و به همین دلیل حجم معاملات اندک است.

محمد کشتی‌آرای با بیان این‌که نرخ هر اونس طلای جهانی از روز گذشته رو به افزایش گذاشته است، افزود: این امر سبب شد تا نرخ‌ها در بازار طلا و سکه تا حدودی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: البته با توجه به کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به همان میزان رشد بهای اونس افزایش یافته و شاهد رشد دیگر قیمتی نبودیم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: قیمت جهانی نقره نیز افزایش داشته که این امر باعث تغییرات قیمتی در بازار نقره بوده است.

تهدید به افزایش نرخ ارز غیرعملی است

کانون صرافان ایران با تاکید بر این‌که تهدید به افزایش نرخ ارز ادعای غیرکارشناسی و غیرعملی است، اعلام کرد: افزایش یا کاهش نرخ اسعار هیچ‌گاه در اختیار صرافی‌ها نبوده و تابع عرضه و تقاضای ارز در بازار است.

به گزارش ایرنا، کانون صرافان ایران در واکنش به خبری که در یکی از رسانه‌ها به عنوان صرافی‌ها تهدید به افزایش نرخ دلار کردند، افزود: این خبر با وظایف و کارکردهای صرافی‌ها سازگار نبوده و چنانچه هر یک از صرافی‌ها تهدید به افزایش نرخ ارز کرده‌اند، ادعای غیرکارشناسی و غیرعملی بوده و هدفی جز تشویش اذهان عمومی نداشته است.

کانون صرافان در ادامه آورده است: افزایش یا کاهش نرخ اسعار هیچگاه در اختیار صرافی‌ها با عنوان واسط معاملات ارزی نبوده و تابع عرضه و تقاضای ارز در بازار است.

با توجه به تحولات سیاسی و قرار گرفتن کشور در آستانه توافق هسته‌ای و واریز اقساط طلب‌های معوق کشور و همچنین انتظارات مردم از روند اصلاح ساختار اقتصادی کشور، امکان کاهش نرخ ارز ناممکن نیست.از این رو انعکاس نظرات بعضی صرافی‌ها که با واقعیت‌های عینی روز کشور ناسازگار نیست، فقط موجب تشویش اذهان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها