با لپ‌تاپ قدیمی خود استودیوی صوت و تصویر بسازید

نوآوری با لپ‌تاپ‌های قدیمی

اگر چند سالی است که از لپ‌تاپی استفاده می‌کنید و امسال تصمیم دارید لپ‌تاپ جدیدی بخرید، باید برای لپ‌تاپ قدیمی خود فکر تازه‌ای بکنید. در بازار فعلی اگر قصد فروش آن را داشته باشید، احتمالا مبلغ زیادی دستتان را نخواهد گرفت. به جای آن که این سیستم را گوشه‌ای بیکار بگذارید، استفاده مفیدی برایش بیابید. در این مطلب به کمک دو طرح ابتکاری، راهکاری برای استفاده‌ خلاق و مفید برای لپ‌تاپ قدیمی‌تان معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۶۸۹۸۷۴

به اشتراک گذاشتن ویدئو با کنسول‌های بازی

یکی از راه‌های هوشمندانه استفاده از لپ‌تاپ‌های قدیمی به‌کار بردن آنها به عنوان یک سرور استریم مدیا (نوعی پخش و به اشتراک‌گذاری محتوای رسانه‌ای) است. می‌توان کار استریم را از لپ‌تاپ به کنسول‌های بازی مستقلی مانند پلی‌استیشن3 و ایکس‌باکس 360 انجام داد. نرم افزار تی. وی ارسیتی که از نشانی اینترنتی (www. tversity. com) قابل دانلود و نصب است، بهترین گزینه برای کنسول‌های بازی ذکر شده است. همچنین مدیا سرور (PS3‌(http:‌/‌‌/‌ps3mediaserver.blogspot.com برای استریم ویدئوی کیفیت بالا (high-def) بهترین عملکرد را دارد. توجه داشته باشید برای استریم محتوای رسانه‌ای کیفیت بالای 1080 p پردازنده لپ‌تاپ شما باید حداقل اینتل Core 2 Duo باشد تا این وضوح تصویر را پشتیبانی کند. برای فایل‌های ویدئوی720 p لپ‌تاپی با مشخصات پردازشی پایین‌تر از این نیز قابل استفاده است. لپ‌تاپ‌های قدیمی برای استریم‌کردن ویدئو، عکس و موزیک عالی بوده و قادرند فایل‌های ویدئویی را که فرمتشان با کنسول‌های بازی مستقل قابل پشتیبانی نیست، به فرمت استاندارد تبدیل و روی کنسول بازی استریم کنند. حتی اگر Home server یا NAS هم داشته باشید، به علت پردازنده اتمی بیشتر این نوع سرورها، با مشکل گیرکردن و پرش ویدئوی کیفیت بالا مواجه می‌شوید که به کار بردن لپ‌تاپ برای استریم به کنسول بازی را ضروری می‌کند.

برای شروع کار ابتدا باید درگاه‌های اتصال (پورت) روتر را برای به اشتراک‌گذاری محتوای رسانه‌ای (media sharing) باز کنید. به منظور راه‌اندازی مدیا سرور PS3 به انجام چند مرحله نیاز دارید. ابتدا نرم‌افزار لازم را دانلود و روی سیستم عامل ویندوز نصب کنید. البته به هیچ تنظیمات پیچیده‌ای نیاز نیست، اما باید پورت 5001 کنسول بازی را برای گرفتن آدرس آی پی (IP Address) باز بگذارید. با این کار یافتن مدیا سرور برای کنسول بازی میسر می‌شود. در مرحله بعد استریم محتوای رسانه‌ای را فعال کنید. برای این کار در لپ‌تاپ به Network and sharing center رفته و پس از آن واردChange advanced sharing setting شده و استریم مدیا را فعال کنید. برای پخش فایل‌هایی با فرمت WMA روی کنسول بازی باید به تنظیمات سیستم بروید و WMA را فعال کنید. حالا بررسی کنید که Media server option فعال شده باشد. در این حالت PS3 Media server در لپ‌تاپ شما نمایانگر می‌شود و یک گزینه زیر قسمت رابط کاربری XMB ویدئو، موزیک و عکس پلی استیشن 3 ظاهر می‌شود.

اگر همه مراحل درست انجام شده باشد، مدیا سرور PS3 تمام کارهایی را که روی سرور انجام می‌شود برای شما نمایش خواهد داد. در پایان اگر در به کار گرفتن آدرس آی پی PS3 به مشکل برخوردید، تنظیمات force IP setting را امتحان کنید. برای اجرای این طرح باید یک مسیریاب داشته باشید و شبکه باسیم یا بی‌سیم خانگی کوچکی را راه‌اندازی کنید. اگر هم هیچ اطلاعی از شبکه و آی پی ندارید. می‌توانید از دوستان مطلع یا یک تکنیسین شبکه کمک بگیرید.

تبدیل لپ‌تاپ به استودیوی ضبط صدا

یکی از سرگرم‌کننده‌ترین استفاده‌‌ها از یک لپ‌تاپ قدیمی این است که آن را به یک ایستگاه کاری (workstation) صوتی برای ریپ‌کردن (rip) صدا تبدیل کنید. منظور از این کار چیست؟ پاسخ این است که ما برای ضبط صدا به یک رایانه رومیزی بسیار سریع با حجم زیادی حافظه رم نیاز داریم. استفاده از لپ‌تاپ قدیمی که پردازنده چندان سریعی ندارد، برای برنامه‌ریزی صوتی (MIDI Programing) پایه به کار می‌آید. متصل کردن یک رابط کاربری صوتی به آن و کنترل یک آمپلی‌فایر مجازی برای ضبط ترک‌های (track) پایه در یک سکوونس صدا کارساز است. اما توصیه می‌شود برای ضبط کامل صدای multi-track از یک رایانه دسکتاپ فوق پیشرفته که درایو دیسک سخت بسیار پرسرعتی داشته باشد، کمک گرفته شود.

برای تبدیل یک لپ‌تاپ به آمپلی‌فایر به یک سری اجزای اصلی نیاز دارید. اول باید راهی برای متصل کردن ادوات موسیقی و بلندگوها که صدایی قدرتمند برای میکس صدای شما ایجاد کند و یک نرم‌افزار آمپلی‌فایر مجازی پیدا کنید. این کار با استفاده از یک رابط کاربری سخت‌افزاری صوتی امکان‌پذیر است. یکی از راه‌ها استفاده از رابط کاربری صوتی Line6 POD Studio UX1 است که می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره آن را در نشانی اینترنتی (http:‌/‌‌/‌line6.com‌/‌podstudioux1) دریافت کنید. این رابط کاربری صوتی کاربرد آسانی دارد که با ویندوز بسیار خوب جواب می‌دهد و وقتی شما وسایل صوتی خود را به هم وصل کنید، یک میز استودیوی قوی در اختیار شما می‌گذارد. این رابط کاربری یک نرم افزار رایگان همراه دارد که مزرعه پود (POD Farm) نامیده می‌شود و تقلیدی از یک آمپلی‌فایر را روی رایانه پیاده می‌کند. بلندگوها هم باید کیفیتی بهتر از بلندگوهای معمول رایانه‌ها داشته باشند. لازم است برای اتصال بلندگوها به رابط کاربری صوتی از کابل‌های یک‌چهارم اینچی استفاده کنید. در صورتی که بلندگوی شما از کابل‌های نازک 3.5 اینچی یا یک اتصال یو. اس. بی استفاده ‌کند، باید حتما مراقب باشید ولوم صدا را بالا نبرید تا خروجی قوی آلات موسیقی یا ادوات صوتی شما بلندگوها را نسوزاند. به عنوان جانشین بهتری برای نرم‌افزار آمپلی فایر می‌توان سونوما (Sonoma wire works riffWorks T4 Free) را نــــام بـــرد کـــه از نشـــانی اینترنتـــی (www. sonomawireworks.com‌/‌T4) قابل دریافت است. این نرم افزار مانند برنامه ذکر شده قبلی کار می‌کند، اما گزینه‌های ضبط و قابلیت‌های تغذیه لوپ‌های صوتی و ضبط در برنامه‌های نرم‌افزاری دیگر را افزون بر آن ارائه می‌کند. برای ضبط MIDI و ترک برنامه ریپر (www. reaper. fm) مناسب است و کاربران OS لینوکس می‌توانند از برنامه آردور (www. ardour. org) که یک ابزار منبع باز است استفاده کنند.

اگر شما به سخت‌افزارهای رابط‌ کاربری صوتی ذکر شده دسترسی نداشتید، می‌توانید با استفاده از مشاوره فروشندگان ادوات صوتی در بازار‌های آلات موسیقی تجهیزات و رابط کاربری مناسب برای این کار را پیدا و با راهنمایی فروشنده‌های متخصص، آن را جایگزین سخت‌افزارهای ذکر شده کنید. اولین قدم برای سرهم کردن ایستگاه کاری صوتی و استودیوی مجازی این است که رابط کاربری را از طریق اتصال یو. اس. بی به لپ‌تاپ وصل و کابل‌های یک‌چهارم اینچی را به بلندگوها متصل کنید. حال آلات موسیقی، میکروفن و صفحه کلید MIDI خود را به ورودی‌های (input) صوتی در قسمت جلوی رابط کاربری متصل کنید. برنامه پود فارم یا ریفت ورکز را اجرا کرده و با انتخاب یک ـ آمپلی و تنظیمات افکت‌ها یک آمپلی فایر مجازی را پیاده کنید.

روی رابط کاربری سخت‌افزاری دکمه‌های بزرگی برای تنظیم سطح بلندی صدا (ولوم) وجود دارد. وقتی همه تنظیمات انجام شود، شما برای ضبط صدا و ساختن MP3 یا میکس با ساز و ادوات صوتی دیگر آماده هستید.

یک راه سریع دیگر برای تبدیل لپ‌تاپ قدیمی به یک ایستگاه کاری و استودیوی صوتی، نصب اوبونتو استودیو (Ubuntu studio) از آدرس اینترنتی (www. ubuntustudio. org) است. این برنامه پیشرفته‌ترین ابزارهای صوتی، پلاگین‌ها و کتابخانه‌های افکت‌های صوتی را برای خلق فایل‌های MIDI و ضبط ترک‌های صوتی ارائه می‌کند.

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها