ژنتیک می‌تواند کلیدی برای حل معمای تکامل زندگی روی زمین باشد

عامل پیدایش موجودات چندسلولی

مدت بسیار زیادی است که دانشمندان با تکیه بر اطلاعات زمین‌شناسی بر این باور هستند که علت به وجود آمدن موجودات چند سلولی در پایان دوران پرکامبرین ـ بازه زمانی که تا 541 میلیون سال گذشته ادامه داشت ـ افزایش میزان اکسیژن بوده است. با وجود این علت افزایش اکسیژن و رابطه آن با بزرگ‌ترین تغییرات آب و هوایی زمین که به طور همزمان رخ داد، نامعلوم باقی ماند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که بررسی وضع نیتروژن در آن زمان می‌تواند در پیدا کردن راه‌حل این معما کمک کند.
کد خبر: ۶۸۸۵۲۱

گروهی از محققان به سرپرستی پاتریشیا سانچز از دانشگاه بریستول با استفاده از داده‌های ژنومیک رابطه میان سیانوباکتری‌ها را که فتوسنتز آنها باعث تولید مقدار زیادی اکسیژن و حیات موجودات پیچیده روی زمین می‌شود، بازسازی کردند. برخی از این سیانوباکتری‌ها قادر هستند برای کمک به چرخه نیتروژن دریایی با اعمال تغییراتی در نیتروژن فضا، کود نیتروژن را به اکوسیستم تحویل دهند. با استفاده از روش‌های مولکولی دانشمندان موفق شدند زمان پیدایش این گونه موجودات را در حدود 800 میلیون سال گذشته تخمین بزنند.

طبق گفته‌های دکتر سانچز در فرآیند فتوسنتز اکسیژن مولکول‌های آب از هم جدا شده و اکسیژن مانند محصولی که برای اولین بار در 2.3 میلیارد سال گذشته در زیستگاه‌های آب شیرین وجود داشته آزاد می‌شود، اما تا پیش از 800 میلیون سال گذشته این سیانوباکتری اکسیژن روی اقیانوس‌ها وجود نداشت تا بارور شود و اکسیژن و مواد غذایی کربوهیدرات تولید کند که باعث پیدایش موجودات پیچیده شود. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که ممکن است در آن زمان وجود کود نیتروژن در اقیانوس‌ها نقشی محوری در تکامل حیات روی زمین داشته و این کود پیش از یخبندان جهانی و پیدایش حیوانات در اقیانوس‌ها وجود داشته است. گرچه مطالعات وسیع‌تری باید صورت گیرد، اما از آنجا که مقادیر بسیار زیادی کربن در رسوبات انباشته شده است می‌توان این تغییرات تکاملی را مرتبط یا عامل یخبندان شدید جهانی دانست.

این نکته که می‌توان از روش‌های ژنتیک برای حل معمای مهم‌ترین و حیاتی‌ترین دقایق تکامل زندگی روی زمین استفاده کرد، بسیار جالب است. در سال‌های اخیر دانشمندان توانستند با کمک اطلاعات ژنومیک داستان منشاء زندگی را با دقت و درستی بیشتر بازگو کنند و به اطلاعات ما درخصوص ارتباط میکروارگانیسم و قابل زیست شدن زمین بیفزاید.

منبع: spacedaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها