امروز 3 تیر 1393 هجری شمسی؛ 26 شعبان 1435 هجری قمری؛24 ژوئن 2014 میلادی است. رویداهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۷۸۹۳
3 تیر،  اعدام جهانگیر خان و ملک المتکلمین در باغشاه

هجری شمسی

3 تیر 1286

صدها نفر از روحانیون وطلاب علوم دینی به رهبری آیت الله شیخ فضل‌الله نوری در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. آنان مشروطه منهای «مشروعه‌» را رد کرده و آن راخلاف اسلام دانستند.

3 تیر 1287

میرزا جهانگیر خان شیرازی مدیر صوراسرافیل، سلطان العلمای خراسانی مدیر روح القدس، قاضی ارداقی و ملک المتکلمین به وضع فجیعی در باغشاه اعدام شدند.

3 تیر 1287

به دستور محمدعلی شاه در تهران حکومت نظامی اعلام شد و لیاخوف روسی فرماندار نظامی شد.

3 تیر 1297

میرزامحمدعلی‌خان علاءالسلطنه، از نخست وزیران عصر مشروطه که از عناصر مورد اعتماد انگلستان در ایران بود، در 94 سالگی در تهران درگذشت‌.

3 تیر 1299

شیخ محمد خیابانی توانست با قیام خود خانواده سلطنتی را از تبریز اخراج کند. درهمین روز عین الدوله والی شهر نیز از تبریز گریخت‌.

3 تیر 1299

وثوق الدوله ـ عاقد قرارداد 1919ـ از سمت رئیس الوزرائی استعفا داد.

3 تیر 1305

سربازان پادگان مراوه‌تپه در ترکمن صحرا علیه رضاخان قیام کردند. رهبری این قیام را «سالار جنگ‌» برعهده داشت‌. این قیام سه هفته بعد توسط رضاخان سرکوب شد.

3 تیر 1323

دکتر میلسپو رئیس کل دارای ایران طی نامه ای مفصل به نخست وزیر وقت ایران اطلاع داد تصمیم به استعفا دارد. او تصمیم دولت مبنی بر لغو اختیارات خود را علت استعفا ذکر کرد و در پایان یادآور شد که کلیه مستشاران آمریکایی مقیم ایران هم از او تبعیت خواهند کرد. در پی این ماجرا، مجلس شورای ملی به نخست وزیر اختیار داد نسبت به اختیارات رئیس کل دارایی اقدام کند و میلسپو پس از توافق با دولت، مجدداً مشغول کار شد.

3 تیر 1325

احمد قوام ـ قوام السلطنه‌ـ تشکیل «حزب دمکرات‌» را اعلام کرد.

3 تیر 1358

بر اساس تصویب ماده واحده ای در شورای انقلاب، کلیه شرکت های بیمه در کشور ملی اعلام شد و کارکنان این شرکت ها به استخدام دولت درآمدند. در حال حاضر بر اساس تغییرات انجام شده، بار دیگر بسیاری از شرکت های بیمه خصوصی در کشور فعالیت می کنند.

3 تیر 1384

دومین دور از نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار و دکتر محمود احمدی‌نژاد ششمین رییس جمهور اسلامی ایران شد.

هجری قمری

26 شعبان 105

یزید بن عبدالملک بن مروان خلیفه‏ اموی درگذشت. وی پس از عمربن عبدالعزیز در سال 101 هجری به خلافت رسید. یزید بن عبدالملک شخصی عیاش و باده گسار بود و به امور کشور اسلامی توجهی نداشت. چون از بستگان حجاج ثقفی بود، از این خاندان خونخوار، بر سر کارها گمارد. وی بعد از مرگ معشوقه‏ چند روزی بعد از او زنده نماند.

26 شعبان 1421

آیت الله سید مهدی روحانی فقیه و متکلم بزرگ عصر حاضر درگذشت. ایشان مدت ها سطوح عالیه و خارج فقه تدریس می­کرد. هم چنین با تطبیق کتاب­های آسمانی تورات و انجیل با قرآن، ویژگی­های مشترک و تفاوت­های آنها را با قرآن روشن ساخت. او از نخستین کسانی بود که در حوزه علمیه قم جلسه­های بررسی مارکسیسم و اصول دیالکتیک را تشکیل داد.

میلادی

24 ژوئن 1812

ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسه به روسیه تزاری حمله کرد. حمله ناپلئون بناپارت به روسیه در 24 ژوئن سال 1812م، آغازِ پایانِ اقتدار ناپلئون به شمار می‏آید. سرعت پیشروی نیروهای فرانسوی در آغاز این حمله، حتی با وسایل و تجهیزات امروزی هم عجیب و باورنکردنی است. او فاصله مرزهای آن روز روسیه با لهستان تا مسکو را در کمتر از سه ماه پیمود و روز چهاردهم سپتامبر 1812م وارد مسکو شد. ناپلئون گمان می‏کرد که با فتح مسکو، تزار روسیه را به زانو در خواهد آورد و روسیه را به قلمرو امپراتوری خود خواهد افزود، ولی فردای ورود سربازان فرانسوی به مسکو، شهر آتش گرفت و سربازان روسی که ضمن عقب‏ نشینی شهر را آتش زده بودند، سپاه ناپلئون را در مسکو بدون آذوقه گذاشتند، شدت آتش سوزی به حدی بود که سه چهارم شهر مسکو به کلی طعمه حریق شد و نابود گشت. با فرا رسیدن زمستان سخت روسیه و کمبود تدارکات و مواد غذایی، ناپلئون تصمیم گرفت از روسیه عقب‏نشینی کند ولی در بین راه، سرما و گرسنگی از یک طرف و حملات پی‏درپی نیروهای روسیه از طرف دیگر، صدها هزار نفر از سربازان فرانسوی را از پای درآورد، به طوری که از 530 هزار نفر از ارتش ناپلئون، تنها 30 هزار نفر به مبدا حرکت خود بازگشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها