با انتشار کتابی

رفتارشناسی اجتماعی امامان در دوره عباسیان بررسی شد

در کتاب حاضر، عملکرد سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ائمه (ع) از امام صادق تا امام زمان علیهم السلام در زمان حکومت عباسی، بررسی شده است.
کد خبر: ۶۸۶۹۸۷
رفتارشناسی اجتماعی امامان در دوره عباسیان بررسی شد

تاریخ زندگانی ائمه (ع) به لحاظ شرایط جامعه و نوع حکومت حکمرانان تفاوت‌هایی با هم داشت. از همین رو هر یک از ایشان با توجه به موقعیت و تکلیف خاصی که احساس می‌کردند به شیوه‌ای خاص به تبلیغ دین پرداختند. برای مثال، دوران امامت امام صادق (ص) که دوره انتقال قدرت از امویان به عباسیان بود، با دوران بسیار سخت امامت امام کاظم (ع) در حکومت خلفای ظالم عباسی، تفاوت‌های فراوانی داشت. رفتار و موضع‌گیری امامان ما در قبال خلفای عباسی گاه یکسان و بسیار نزدیک به هم بود و گاه با توجه به زمان و موقعیت، تفاوت‌هایی داشت.

در کتاب حاضر، عملکرد سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ائمه (ع) از امام صادق تا امام زمان علیهم السلام در زمان حکومت عباسی، بررسی شده است. در پیش گرفتن سیاست تقیّه برای حفظ جان شیعیان و سکوت در برابر بسیاری از قیام‌ها، تربیت شاگردان و مناظرت علمی با پیشوایان ادیان و فرق مختلف را می‌توان از اشتراکات ائمه نام برد که در این کتاب به طور مشروح به آن پرداخته شده است.

منابع مورداستفاده در این کتاب عبارت‌اند از: تاریخ های عمومی چون تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی، الکامل ابن‌اثیر، اخبارالطوال دینوری. و همچنین از کتاب‌های مقاتلی چون مقاتل الطالبین و وفیات الاعیان ابن خلکان و ...ژ

«رفتارشناسی اجتماعی امامان علیهم السلام در دوره عباسیان» توسط طیبه سلیمیان، از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در 212 صفحه در سال 92 منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها