مطالعات در مورد یادگیری زبان دوم و تدریس زبان نشان داده است استفاده از طنز در بالا بردن انگیزه زبانآموزان بسیار موثر عمل کرده و توانسته است مانند یک ابزار مهم در یادگیری زبان به کار گرفته شود. طنز به زبانآموز کمک میکند فرهنگ مردم زبان مقصد را بهتر درک و با افکار آنها ارتباط بهتری برقرار کند و در آموختن زبان آنها عملکرد موثری داشته باشد. در حقیقت طنز، درک مفاهیم شنیداری و خواندن مطلب را افزایش میدهد و آسانتر میکند.
از طرفی به کار بردن طنز هنگام تدریس زبان موجب میشود افرادی که به طور کلی خجالتی یا کمحرف هستند، به شرکت کردن در گروه زبانآموزان تمایل نشان دهند و شروع به صحبت کنند. اگر از طنز در کلاس به بهترین شکل استفاده شود، کمک میکند زبانآموزان احساس کنند بخشی از کلاس هستند و اینکه هرگز اعتبار و شخصیتشان هنگام اشتباه کردن به سخره گرفته نمیشود و همچنین افراد آسیبپذیر و زودرنج در چنین فضایی بیشتر احساس آرامش کرده و با بقیه افراد حاضر در کلاس شروع به برقراری ارتباط میکنند.
آنها از اینکه جملات را غلط استفاده کنند یا لهجه و تلفظشان بد و ناپخته باشد، نمیترسند. از آنجا که زبانآموزی در ارتباط کلامی موثر با دیگران و شرکت کردن در گفتوگوها صورت میگیرد، وقتی افراد بدون نگرانی و اضطراب بتوانند در بحثهای ارائه شده در کلاس شرکت کنند، بسیار زودتر به نتیجه میرسند.
از طرفی، خندیدن موجب میشود افراد مشکلات، ترس و موضوعات ناراحتکننده حتی خودشان را حداقل برای زمانی محدود فراموش کنند. برخی مدرسان زبان، این فراموشی لحظهای را به عدم کنترل و عملکرد ضعیف کلاس تعبیر میکنند و سعی دارند تا آنجا که ممکن است از خندیدن در کلاس اجتناب کنند، اما مدرسان مجرب از ابزار خنده و شوخی به بهترین وجه ممکن در کلاس بهره برده و با کمک همین ابزار، زبانآموز را به یادگیری بیشتر تشویق میکنند. در حقیقت، آنها برای اهداف آموزشی خود، برنامهای کاملا حساب شده دارند و از طنز درست و کاملا بجا استفاده میکنند.
همانطور که اشاره شد، محققان درخصوص اهمیت محیط شاد و موثر در یادگیری زبان دوم تاکید فراوانی کردهاند. زبانآموزان بدون اضطراب و نگرانی از انتقاد دیگران با علاقه فراوان در گفتوگوها شرکت میکنند و در فضایی کاملا مثبت به تعامل با یکدیگر و یادگیری زبان میپردازند.
iteslj.org / مترجم : نادیا زکالوند
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت