سریالی که همه را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد

نوستالژی لین‌چان و «جنگجویان کوهستان»

سریال‌های کره‌ای و دلیل علاقه مردم به تماشای آنها

امپراتوری آهن، جومونگ، یانگوم و دیگران

سال‌ها از پخش سریال‌های جنگجویان کوهستان و سال‌های دور از خانه می‌گذرد، اما هنوز هم خاطره خوش تماشای این سریال‌ها در ذهن خیلی‌ها مانده است، آنقدر که هر زمان سریال‌های کره‌ای و ژاپنی از تلویزیون پخش شود هواداران بسیاری پیدا می‌کند. این شب‌ها با پخش سریال امپراتوری آهن که به جومونگ 4 هم معروف شده است، بسیاری پای تلویزیون می‌نشینند و همراه قهرمانان سریال می‌شوند. این روزها کسی نیست که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط ایران، جومونگ و نوادگانش را نشناسد. جومونگ، سوسانو ، یانگوم و دیگر قهرمانان کره‌ای سریال‌ها آنقدر که در ایران محبوبیت پیدا کردند شاید در کشور خودشان با چنین محبوبیتی مواجه نشده‌اند، اما چرا سریال‌های کره‌ای تا این اندازه بین مردم محبوب شده است و موقع پخش این سریال‌ها آنتن تلویزیون به پرمخاطب‌ترین ساعت خود می‌رسد؟
کد خبر: ۶۸۱۲۵۱

در کار ساخت و ساز آهن

امپراتوری آهن که نام‌های دیگری مثل جومونگ4 و ملکه چئونچو را یدک می‌کشد و هر شب از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، داستان سومین ملکه عصر گوگاریو ـ سلسله‌ای که جومونگ تاسیس کرده ـ را روایت می‌کند که علیه مردم تانگیوسیک از مانچوریا می‌جنگد تا بتواند سرزمین‌های قدیمی را احیاء کند. بانو سانگدوک چه‌شیرا در جوانی بیوه شاه می‌شود و برادرش به سلطنت می‌نشیند. این اتفاق مصادف با زمانی است که دشمنی گوگاریو و گوگوریو بیشتر شده و تلاش‌های سانگدوک برای بیرون کردن دشمنان از مناطق شمالی کشور، به تهدید او از طرف شاه (برادرش) منجر می‌شود. شاه برای تحت فشار قرار دادن سانگدوک تنها فرزند پسری او را پیش خود نگه می‌دارد و دیدار مادر و فرزند را قدغن می‌کند. بعد از مدتی شاه که فرزند پسری ندارد و مجبور شده خواهرزاده خود را به‌عنوان ولیعهد انتخاب کند، دوباره ازدواج می‌کند و اتفاق دیگری می‌افتد.

بسیاری داستان‌های ساده و دم‌دستی سریال‌های کره‌ای را دلیل استقبال مردم از آن می‌دانند و عده‌ای دیگر اسطوره‌سازی و قهرمان‌پروری را رمز موفقیت سریال‌های کره‌ای و همراه شدن مردم با آن می‌دانند. به عقیده عده دیگری سریالی بودن این مجموعه‌ها و پخش هر شبی آن انگیزه لازم را برای پیگیری قصه در بیننده ایجاد می‌کند.

مخاطب در هر قسمت با اتفاق غیرمنتظره‌ای مواجه می‌شود که برای پی‌بردن به آن مجبور است قسمت بعدی را دنبال کند، اما عده دیگری هم نظر دیگری دارند.

حمید.ح که دانشجوی متالوژی دانشگاه آزاد است، درباره دلیل علاقه مردم به سریال امپراتوری آهن و دیگر سریال‌های کره‌ای می‌گوید: پدر و مادر من هر شب پای این سریال می‌نشینند و تا آنجایی که می‌دانم کسی در فامیل نیست که دیدن آن را از دست بدهد، چون سریالی است که فهم آن بسیار ساده است، پیچیدگی زیادی ندارد و از طرفی یک نفر در آن از هیچ به همه چیز رسیده است. علاوه بر اینها حس قهرمان‌پروری را در مردم تداعی می‌کند و مردم همیشه طرفدار سریال‌هایی هستند که یک قهرمان در آن وجود داشته باشد.

سونامی سریال‌های کره‌ای

موج سریال‌های کره‌ای، از سال ۸۵ و با پخش جواهری در قصر شروع شد. بعد از چند سال دوری مخاطبان از سریال‌های خاطره‌انگیز ژاپنی مثل اوشین و هانیکو، یانگوم کره‌ای انگیزه‌ای جدی برای مخاطبان ایرانی بود تا جمعه شب‌ها آنتن شبکه دو را از دست ندهند. این سریال ۵۴ قسمتی، سال ۲۰۰۳ در کره جنوبی تهیه شد و ساخت آن تا سال ۲۰۰۴ طول کشید. شخصیت یانگوم با بازی لی‌یونگ آئی، الهام گرفته از داستان واقعی اولین زن پزشک در خاندان جوسئون کره جنوبی است که به اولین زن پزشک درباری زمان خود تبدیل شد. این مجموعه علاوه بر استقبال در کشورهای آسیایی، در استرالیا، آمریکا و کانادا هم به نمایش درآمد و لقب «محبوب‌ترین درام کره‌ای تمام دوران» را کسب کرد. تصاویر خوش‌رنگ و لعاب این سریال مثل دیگر سریال‌های کره‌ای تاثیر زیادی در موفقیت آن بخصوص در بین زنان و دختران جوان داشت.

دانیال.س که در یک آتلیه عکاسی کار می‌کند، می‌گوید: مادر و خواهرم این سریال را دنبال می‌کردند و حتی از تکرار آن هم نمی‌گذشتند و می‌گفتند لباس‌های قشنگی می‌پوشند و الگوی لباس از بین لباس زنان سریال پیدا می‌کردند، شیوه آرایش مو و وسایل زندگی هم تاثیر زیادی در جذب شدن خانم‌ها به این سریال‌ها داشت.

یک داستان غیرواقعی

امپراتوری دریا، تابستان سال ۸۶ در حالی از تلویزیون شروع شد که جواهری در قصر هنوز به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سریال خارجی تلویزیون، در صدر انتخاب و استقبال مخاطبان قرار داشت. این سریال در کنداکتور سه‌شنبه شب‌های شبکه سه قرار گرفت و تا ۵۰ هفته مدام روی آنتن بود با این حال چندان موج فراگیری ایجاد نکرد. امپراتور دریا، برخلاف جواهری در قصر، از هیچ داستان واقعی گرفته نشده و کاری کاملا افسانه‌ای و محصول سال ۲۰۰۴ کره جنوبی بود، اصلا منظور از امپراتور دریا یا یونگ بوک که نقشش را چویی‌سو جونگ در این سریال به عهده داشت، همان پسر کمانداری است که در افسانه‌های چین و ژاپن به‌عنوان خدای دریا شناخته می‌شود.

تاجر پوسان و اخلاق بازرگانی

سریال کره‌ای تاجر پوسان، سال ۲۰۰۱ توسط لی‌بیونگ، کارگردان جواهری در قصر ساخته شد، اما در ایران، یک سال بعد از پخش یانگوم روی آنتن رفت و به دلیل زمان نامناسب پخش، موفقیت آن را به دست نیاورد. تاجر پوسان درباره زندگی یک تاجر معروف افسانه‌ای به نام سانگ اوک ساخته شده بود که سال‌های ۱۷۹۹ تا ۱۸۵۵ زندگی می‌کرده است. او تلاش می‌کرد در امتحان مترجمان دربار موفق شود ولی در راه رسیدن به چین به‌عنوان خیانتکار دستگیر می‌شود و ماجراهای مختلفی را از سر می‌گذراند.

قصه سریال، روی اخلاق بازرگانی متمرکز بود و به همین دلیل هم در خود کره جنوبی با نام «اخلاق در تجارت» روی آنتن می‌رفت.

وحید.م که سریال تاجر پوسان را در زمان پخش آن دنبال می‌کرده درباره آن می‌گوید: من به این سریال خیلی علاقه داشتم چون باعث می‌شد با حال و هوای تجارت کره آشنا شوم، چون شنیده بودم سابقه تاریخی هم دارد و از روی یک داستان واقعی ساخته شده است، درست است که این سریال در مقایسه با سریال‌های دیگر کره‌ای با استقبال مواجه نشد، اما این سرنوشت محتوم همه سریال‌هایی است که در آنها مسائل عاطفی نقش کم‌رنگی داشته باشد.

افسانه‌ای دوست‌داشتنی

افسانه جومونگ دو سال بعد از جواهری در قصر با موج دیگری از استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. جومونگ در تاریخ کره جنوبی، پرنس افسانه‌ای است که اطلاعات خاصی درباره قهرمانی‌هایش وجود ندارد. برای همین بخش‌های زیادی از اتفاق‌های این سریال که ۱۸۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) رخ داده، ساخته تخیل کارگردان آن بوده است.

این سریال سال ۲۰۰۶ ساخته شد و علاوه بر ایران، در هفت کشور دیگر هم پخش شد. حتی کانال آمریکایی AZNTV هم این سریال را پخش کرد. به دلیل محبوبیت شخصیت‌های داستان افسانه جومونگ، بسیاری از شخصیت‌های آن به‌عنوان نامزد دریافت جایزه MBC محبوب‌ترین شخصیت‌های داستانی شناخته شدند. در ایران جومونگ آنقدر هوادار پیدا کرد که تصاویر آن روی لباس و کیف و لوازم‌التحریرها حک شد و بازیگران اصلی آن به ایران سفر کردند و در کوچه و خیابان از آنها استقبال شگرفی صورت گرفت، انگار که قهرمانان ملی هستند. نبرد جومونگ با دشمنان، اخلاق جوانمردی، زندگی قصر، رابطه عاطفی بین جومونگ و سوسانو و توطئه‌ها و دسیسه‌چینی‌های موجود در سریال همه در اقبال جومونگ تاثیر زیادی داشت. محبوبه.ر که در یک آزمایشگاه کار می‌کند، می‌گوید: من علاقه زیادی به سریال‌های کره‌ای بخصوص جومونگ دارم، چون خیلی از نظر فرهنگی شبیه ما هستند، طرز لباس پوشیدن آدم‌های سریال را دوست دارم، عشق‌هایی که بین‌شان اتفاق می‌افتد هم خیلی با زحمت و مشقت به دست می‌آید و زیباست و علاوه بر اینها دوست دارم، بدانم در هر قسمت چه اتفاقی می‌افتد و بالاخره سرنوشت آدم‌هایی که به آنها علاقه دارم چه می‌شود و آیا آ‌ن‌طور که پیش‌بینی کردم است یا نه.

امپراتوری بادها و دونگ‌ئی

بعد از موفقیت و استقبال چشمگیر مخاطبان از سریال افسانه جومونگ، سال ۲۰۰۸، قسمت دوم آن امپراتور بادها در ۳۶ قسمت ساخته شد. امپراتور بادها درباره زندگی نوه جومونگ به اسم موهیول ساخته شد و نقش آن را سونگ ایل گوک، بازیگر نقش جومونگ بازی کرد. ایل گوک، دو سال بعد از بازی در نقش جومونگ برای این کار دعوت شد. این سریال با وجود علاقه مخاطبان به جومونگ نتوانست به اندازه افسانه جومونگ در بین مخاطب ایرانی موفقیت کسب کند که دلیل آن به عقیده بسیاری کمرنگ بودن بار عاطفی آن بود.

سریال دونگ‌ئی سریال کره‌ای دیگری بود که با پخش هر شبی‌اش که موج جدیدی از مخاطبان را همراه کرد. این سریال محصول 2010 به زمان سلطنت شاه سوک جونگ برمی‌گشت و زندگی دختری به نام دونگ‌ئی را روایت می‌کرد که پدر و برادرش را در کودکی از دست می‌دهد و ناخواسته وارد دربار سلطنتی کره شده و موفق می‌شود، اعتماد ملکه را به دست بیاورد و به جایگاه قابل قبولی برسد. این سریال ۶۰ دقیقه‌ای تا به حال در ۱۳ کشور دنیا ازجمله کانادا، آمریکا و... پخش شده است.

***

موج سریال‌های کره‌ای با امپراتوری آهن در ایران تمام نمی‌شود و بعد از این هم شاهد پخش سریال‌های کره‌ای دیگری خواهیم بود که برای بسیاری جذابیت دارد، اما سریال‌های کره‌ای همانقدر که طرفداران زیادی دارد، با مخالفان زیادی هم رو‌به‌روست که به جای پخش آن بر لزوم ساخت سریال‌های ایرانی با فیلمنامه‌های ایرانی تاکید می‌کنند، این گروه موج به راه افتاده پخش سریال‌های کره‌ای را مثل نمونه مشابه آن در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌دانند که مخاطب را زیاد به تفکر وانمی‌دارد و اثری دم‌دستی تحویل او می‌دهد، این عده بر لزوم ساخت سریال‌هایی با موضوعات جذاب که داستان آن بار معنایی قوی داشته باشد و سلیقه مخاطب را تنزل ندهد، تأکید می‌کنند.

سحر مظفری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها