معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

فعالیت 30 هزار مدرسه هوشمند در کشور

نوشتن رو به نابودی

آخرین باری که با خودکار جمله‌ای روی کاغذ نوشتید را یادتان می‌آید؟ آخرین باری که نوک مدادتان را تراشیدید چطور؟ یا آخرین باری که با پاک‌کن کلمه‌ای از دست‌نوشته‌تان را پاک کردید؟
کد خبر: ۶۷۸۶۱۲
نوشتن رو به نابودی

زندگی مدرن در دنیای امروز باعث دگرگونی خیلی از عادت‌ها شده، یکی از این عادت‌ها نوشتن با دست است.

دسترسی آسان همه افراد خانواده در خانه یا محل کار به رایانه و تبلت باعث شده تا عادت نوشتن با دست رفته رفته به فراموشی سپرده شود.

حالا دیگر برای خیلی از ما نوشتن با خودکار و مداد سخت شده است. وقتی قرار است چند جمله‌ای با دست روی کاغذ بنویسیم بارها آن را می‌نویسیم و خط می‌زنیم و دست آخر هم ترجیح می‌دهیم برویم سراغ رایانه‌مان، چون فکر می‌کنیم هم سرعت دستمان بالاتر است و هم زحمت نوشتن و خط زدن ندارد.

همه اینها باعث شده که خیلی‌ها ترجیح دهند برای صرفه‌جویی در وقت یا رسمی‌تر کردن ماجرا به‌جای استفاده از مداد، خودکار و روان‌نویس از صفحه کیبورد رایانه‌شان کمک بگیرند.

متاسفانه این روزها مدارس دنیا هم برای دور کردن دانش‌آموزان از خودکار و کاغذ پیشقدم شده‌اند.

ورود فناوری‌های جدید به سیستم آموزشی دنیا دیگر کمتر جایی برای استفاده از خودکار و کاغذ باقی گذاشته است. حتی در مدارس کم‌کم گچ و تخته سیاه یا ماژیک و تخته وایت‌بورد و دفترمشق و خودکار و مداد جایشان را به رایانه و تبلت داده‌اند.

اما ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست. تعدادی از استادان دانشگاه لوزان سوئیس پس از بررسی‌ها و تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع یک اتفاق نگران‌کننده است.

آنها می‌گویند گرایش تدریجی دنیا از نوشتن با دست به نوشتن روی رایانه و تبلت می‌تواند یک تحول تمدنی محسوب شود.

آنها می‌گویند اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود ممکن است نوشتن با دست فراموش شود، چون در این نبرد خودکار و مداد جایی برای پیروزی ندارند!

براساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۲، فروش خودکار در کشورهای توسعه‌یافته کاهش پیدا کرده، به طوری که در کشور سوئیس فقط فروش خودکارهای لوکس افزایش ‌پیدا کرده است.

این یعنی با اختراع ابزارهای جدیدی که شرایط نوشتن را برای مردم آسان‌تر می‌کند، دور از انتظار نیست اگر در آینده‌ای نه چندان دور نوشتن با دست به یک کار هنری تبدیل شود.

هرچند این محققان نسخه‌ای برای زنده نگه داشتن مهارت نوشتن با دست برای مردم دنیا نمی‌پیچند، اما شاید راهکارش چندان هم سخت نباشد.

این‌که هر از گاهی سعی کنیم چند صفحه‌ای دستنویس داشته باشیم تا اگر به فرض در دسترس نبودن رایانه ناچار به نوشتن با خودکار یا مداد شدیم با خط بدمان چشم خوانندگان را آزار نداده باشیم.

پوران محمدی -‌‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها