منطقه تاریخی عباس آباد نیازمند اعتبار برای جذب توریست است

شکوه باغ سازی ایرانی + عکس

معاون میراث فرهنگی کشور از باز بودن پرونده ثبت جهانی 9 باغ ایرانی خبر داد و گفت: می‌توان باغ‌های دیگر را نیز در فهرست 9 باغ ایرانی ثبت جهانی کرد.
کد خبر: ۶۷۵۸۰۷
انتقاد از وضعیت باغ‌های فین کاشان و دولت‌آباد

محمدحسن طالبیان در نشست مطبوعاتی که با حضور معاون میراث فرهنگی، مدیرکل و مدیران پایگاه های ثبت جهانی با اصحاب رسانه که بعد از ظهر سه شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار شد، درباره وضعیت باغ های جهانی از جمله باغ دولت‌آباد و فین کاشان گفت: باغ فین کاشان مشکلات بسیار زیادی در زمان ثبت جهانی داشت. پیمانکار، بخشی از کار را انجام داده و بدون تعهد به دلیل پرداخت نکردن پولش باغ را ترک کرده بود. در اصل به درختان 300 ساله محوطه باغ خیانت شد. نمی خواستیم آن را در پرونده جهانی ثبت کنیم، اما نظرات بر این بود که باید ثبت شود تا مشکلات آن را بتوانیم حل کنیم.

وی افزود: درختان جوانی را آماده واکاوی کرده اند، منتها من گفتم درختان قدیمی تر که خشک شده‌اند، نباید قطع شود بلکه می توان روی آنها گیاه پیچ انداخت. زمانی ما این باغ را جهانی کردیم که مشکلات زیادی داشت. در این باغ ها باید از باغبانان سنتی نیز استفاده شود. مدتی پیش کم شدن آب قنات موجب نگرانی ما شده بود.

طالبیان ادامه داد: یکی از حُسن های پرونده ثبت جهانی باغ های ایرانی این است که می توان باز هم باغ های دیگری را به این پرونده اضافه کرد منتها در سال های اخیر یونسکو مانع ثبت بسیاری از پرونده‌ها شده است، حتی مدتی بحث شد که هر دو سال یکبار پرونده کشوری را ثبت جهانی کنند.

معاون میراث فرهنگی درباره وضعیت باغ دولت آباد یزد توضیح داد: این باغ نیز از موضوعات مورد مناقشه ما است؛ چراکه مدیریت آن در دست سازمان میراث فرهنگی نیست. اکنون از مدیریت باغ خواسته ایم تا مشکلات آن را حل کنند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها