خودشان که می‌گویند سنت است نه قانون، اما باید آن را جزو سنت‌هایی به حساب آورد که تغییر دادن یا اصلاحش بسیار سخت‌تر از تغییر یا اصلاح قوانین است. صحبت از اصل تجرد کشیش‌های کاتولیک است که با وجود تمام حرف و حدیث‌ها همچنان پابرجاست و کمترین تغییری نکرده است.
کد خبر: ۶۷۵۱۳۵
درخواست زنان از پاپ برای بررسی تجرد کشیشان

با وجود فسادهای اخلاقی کشیشان و کودک آزاری‌های متعدد این افراد طی سال‌های گذشته، این بحث رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.

در این میان، برخی از رابطه میان این فسادها و اصل تجرد کشیشان سخن می‌گویند. با توجه به این اوضاع، چندین بار موضوع بررسی و احتمال بازنگری در این سنت مطرح شده است.

نکته جالب این است که این درخواست‌ها بیشتر از درون خود کلیسا بوده است. نمونه مشخص آن در سال‌های 1970 و 2011 اتفاق افتاد که طی آن گروهی از کشیش‌های کاتولیک با امضای نامه‌ای خواستار بازنگری در موضوع تجرد کشیش‌ها شده بودند.

حال این صدا و درخواست از بیرون جامعه کشیشان کاتولیک نیز به گوش می‌رسد. آن‌طور که منابع خبری همچون ایرنا گزارش داده‌اند، گروهی از زنان ایتالیایی به نمایندگی از دیگر زنان این کشور از پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک‌ها خواستند در مورد تجرد کشیشان کلیسای کاتولیک تجدیدنظر کند.

بنا بر این گزارش، این زنان با نوشتن این نامه از پاپ خواستند با تجدید نظر در قبال تجرد کشیش‌ها، به رنج آنها پایان دهد.

امضا‌کنندگان این نامه عقیده دارند در صورتی‌که یک کشیش دارای همسر و فرزند باشد، خیلی بهتر می‌تواند در کلیسا و جامعه خدمت کند.

این زنان همچنین خواستار ملاقات با پاپ شده‌اند تا بتوانند با تشریح تجربیات خود، پاپ را متقاعد به تجدید نظر در این باره کنند.

پاپ از جمله مخالفان ازدواج کشیش‌ها بوده و عقیده دارد کاتولیک‌ها بتدریج به اصل تجرد کشیش‌ها رسیدند البته او چند سال پیش و قبل از رسیدن به این مقام در سخنانی گفت: «من طرفدار مجرد ماندن کشیش‌ها هستم، با همه نقاط مثبت و منفی آن. البته این مسأله مربوط به آداب است، نه محکمات دینی و می‌تواند تغییر کند.»

حسین خلیلی ‌‌- گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها