چگونه تصویر تلفن‌همراه را روی صفحه تلویزیون نمایش دهیم؟

دو صفحه نمایش برای یک تصویر

دنیای ما از محصولات جالب با کارایی‌های جالب‌تر پر شده است، بخصوص هنگامی که پای فناوری موبایل وسط ‌آید که بسیار جذاب‌تر هم می‌شود. ساعت‌ها سرگرم بودن در هر زمان و مکان از طریق یک وسیله جیبی جمع و جور، برای شما مهیاست.
کد خبر: ۶۷۴۸۴۱

هرچند استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند (اسمارت فون) بسیار آسان است، اما هنوز تماشای محتوای رسانه‌ای (مالتی مدیا) مورد علاقه شما روی صفحه بزرگ تلویزیون حال و هوای دیگری دارد. بویژه برای بازیخور‌ها و کاربرانی که بیشتر از همه با موبایل و تبلت‌هایشان از بازی‌ها و محتوا بهره می‌برند، هیچ تصویری نمی‌تواند جای تلویزیون بزرگ اتاق پذیرایی منزلشان را بگیرد. حالا به کمک فناوری آینه‌کردن‌(mirroring) این آرزو به آسانی تحقق یافته است. هم‌اکنون یک‌سری از وسایل در بازار موجود است که این امکان را برای شما فراهم می‌‌کند تا هر چه را که در داخل موبایل و تبلت خود دارید، مانند آینه روی صفحه تلویزیون تماشا کنید. ما در اینجا برای کاربران علاقه‌مند، مناسب‌ترین و آسان‌ترین راه و همچنین فهرستی از بهترین وسایلی را که بسادگی و با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید تهیه کنید، در نظر گرفته‌ایم که برایتان شرح می‌دهیم.

فناوری‌های آینه‌کردن

روش‌ها و لوازم زیادی برای فرستادن تصویر محتوای رسانه‌ای از موبایل و تبلت به تلویزیون وجود دارد. امروزه بسیاری از برند‌های اسمارت‌فون و تبلت، تعدادی از تولید‌کنندگان معروف تلویزیون و لوازم صوتی‌/‌ تصویری و همچنین بیشتر توسعه‌دهندگان سیستم‌های‌عامل‌ (OS) این فناوری‌ها را در محصولات خود گنجانده‌اند تا کاربران براحتی ویدئو، موزیک و محتواهای دیگر را به صفحه تلویزیون بیاورند. حالا این‌که کدام‌یک برای شما مناسب است، به نوع گجت،‌ سیستم‌عامل و برنامک‌های (Apps) مورد استفاده شما بستگی دارد. انواع این فناوری‌ها عبارتند از:

1ـ ایرپلی: این فناوری شرکت اپل (Apple) برای به اشتراک‌گذاری موزیک و ویدئو داخل یک شبکه وای فای (Wi-Fi) است. فناوری AirPlay با نقاط دسترسی قابل حمل سریع فرودگاهی (AirPort Express portable hotspot)که به عنوان راهی برای به اشتراک‌گذاری موزیک از آی‌تیونز اپل به استریوها (پخش‌کننده‌های موزیک) و پس از آن به داخل محصولات شخص ثالثی که از اپل مجوز فناوری دریافت کرده بودند، توسعه پیدا کرد. قلمرو آن با پا گذاشتن در عرصه ویدئو با تمرکز روی تلویزیون اپل (Apple TV) به عنوان یک وسیله جانبی برای آیفون‌ها و آیپدها گسترش یافت.

2ـ آل‌شیر: فناوری سامسونگ برای به اشتراک‌گذاری موزیک، عکس و ویدئو بین لوازم موبایل و لوازم صوتی‌/ ‌تصویری خانگی این شرکت مانند تلویزیون و سینمای خانگی از طریق شبکه وای ـ فای است. فناوریAllShare نگارشی اختصاصی از فناوری پیوستگی شبکه زندگی دیجیتال (DLNA) سامسونگ که برای محصولات این شرکت بهینه سازی شده است.

3ـ آل‌پلی: فناوری شرکت کوالکام برای ارسال موزیک در طول برد دسترسی وسایل در اطراف منزل است. وابسته به یک‌سری ارتباطات وسیله به وسیله است که ابتکار آن به وسیله این تولید‌کننده تراشه صورت گرفته است. در حالی که دیگر فناوری‌ها فقط روی شبکه وای ـ فای کار می‌کنند، فناوری AllPlay تقریبا روی هر اتصالی از بلوتوث گرفته تا وای ـ فای و حتی اتصال با سیم ایترنت کار کرده و قابل اطمینان‌ترین اتصال است. فعلا فقط با وسایل صوتی کار کرده و نصب در اتاق‌های متعدد را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد.

4 ـ میراکست: جای تعجب ندارد که این روش از فناوری وای ـ فای دایرکت استفاده می‌کند که کاربران را قادر می‌کند تا شبکه شخصی اد ـ هاک (ad-hoc) بین گجت‌ها و تلویزیون‌شان بسازند. می‌توانید آن را به عنوان یک نوع ایرپلی برای همه وسایل در نظر بگیرید. مایکروسافت نیز پشتیبانی از miracast را به ویندوز 1‌/‌8 افزوده است. همچنین گوگل آن را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. میراکست این روزها به تعدادی از وسایل از جمله کنسول بازی اندرویدی گیم استیک (Gamestick) و فایر تی. وی (Fire TV) آمازون راه یافته است.

5 ـ‌ کروم‌کست: کروم‌کست برخلاف روش‌های دیگر، نقش نوعی به اشتراک‌گذاری و پخش ویدئو به نام استریم (stream) از طریق اینترنت را به جای وسیله اندرویدی یا iOS شما ایفا می‌کند که حتی اگر شما نخواهید از موبایلتان به جای ریموت کنترل برای کارهایی مانند پاز و فست فوروارد فیلم استفاده کنید، می‌توانید آن را کاملا کنار بگذارید و فقط کروم‌کست را مستقلا به‌کار ببرید.

6 ـ آل‌کست: یک برنامک اندرویدی که برای انواع خاصی از سیستم‌های‌عامل‌ موبایل شخصی سازی شده است. فناوری AllCast در اصل به نام ایرکست (AirCast) شناخته می‌شود و این برنامک گستره وسیعی از گجت‌‌ها شامل اپل تی. وی، روکو، کروم‌کست، ست‌تاپ باکس-پلیر جدید شرکت آمازون فایر تی. وی و بسیاری از تلویزیون‌های اینترنتی وای ـ فای را پشتیبانی می‌کند.

کدام فناوری برای آینه‌کردن تصویر بهتر است؟

فناوری‌های ایرپلی و آل‌شیر فناوری‌های ثبت شده و بهینه‌سازی شرکت‌های اپل و سامسونگ برای محصولاتشان است که آنها را گزینه خوبی برای کاربرانی که دارای سیستم‌های پیشین‌شان می‌سازد. میراکست و آل‌پلی متعلق به صنعتی گسترده‌تری از ابداعات هستند که هنوز در مراحل آغازین توسعه‌شان به سر می‌برند و امروزه گجت‌های محدودی را پشتیبانی می‌کنند. کروم‌کست در حد وسط آنها قرار دارد و یکی از ارزان‌ترین راه‌های رساندن محتوا به صفحه تلویزیون است. آل‌کست به شما کمک می‌کند بین پل‌ها، پلی دیگر بزنید. اما از آنجا که یک برنامک شخص ثالث و تائید نشده است، همیشه باید آن را آپدیت (به‌روزرسانی) کنید تا اشکالاتش را به‌صورت تدریجی با نسخه‌های جدید منتشر شده از سوی تولیدکنندگان گجت‌ها فیکس کنید. دست آخر گجت‌ها و برنامک‌هایی که شما مورد استفاده قرار می‌دهید، تعیین‌کننده فناوری به کار برده شده برای دریافت محتوا از موبایل‌تان به تلویزیون است.

وسایل مورد نیاز برای آینه‌کردن

وسایل زیادی برای آینه‌کردن تصویر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها روی تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به علت موجود نبودن بسیاری از آنها در بازار داخلی، توضیح دادن درباره آنها کاری بی‌فایده است. بنابراین در مطلب سعی کردیم لوازمی را معرفی کنیم که در بازار موجود و قیمت‌شان مشخص است. اینجا به ترتیب از ارزان‌ترین تا گران‌ترین آنها را برای شما شرح می‌دهیم.

1 ـ انتقال‌دهنده صوت و تصویر کروم‌کست گوگل

اتصال به موبایل تبلت و رایانه از طریق وای ـ فای.

قیمت: یک میلیون و 990 هزار تومان

2 ـ مبدل تصویری بی‌سیم دی‌ـ‌لینک

این روزها شرکت دی لینک از تولید محصولاتی چون مودم، روتر و دوربین تحت شبکه فراتر رفته و در رده محصولات صوتی و تصویری نیز محصولاتی را ارائه کرده است.

D-Link DSM-260 Mirror Streamer TV Adapter For Miracast Wireless Display یکی از جدیدترین محصولات دی لینک است که در رده محصولات صوتی و تصویری خانگی جای می‌گیرد. این وسیله قابلیت انتقال هرآنچه را که در صفحه‌نمایش لپ‌تاپ، رایانه، تبلت یا گوشی‌ موبایل هوشمند شما در حال نمایش است به صورت بی‌سیم، به صفحه تلویزیون یا ویدئو پروژکتور دارد. یعنی دیگر لازم نیست برای نمایش یک عکس یا فیلم به دوستان یا خانواده، گوشی موبایل یا لپ‌تاپ خود را باسیم به تلویزیون وصل کنید یا محتوای رسانه‌ای‌ را در صفحه‌نمایش کوچک گوشی موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ‌تان به نمایش بگذارید، بلکه براحتی قادرید آن ‌را بر صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیون آن هم به صورت بی‌سیم، برای هر کسی که می‌خواهید نمایش دهید. علاوه بر این، شما می‌توانید به موسیقی مورد علاقه خود از طریق سیستم صوتی خانگی نیز گوش فرا دهید. برای انجام این کار دیگر لازم نیست تلویزیون شما دارای قابلیت بی‌سیم وای ـ فای یا DLNA باشد، بلکه شما فقط به یک پورت HDMI روی تلویزیون، یک پورت میکرو یو.‌اس.‌بی برای تامین برق دستگاه (که می‌تواند روی تلویزیون باشد یا با استفاه از آداپتور وصل شود) و یک دی. اس. ام 260 دی- لینک نیاز دارید.

روتر D-Link DSM-260 برای بازیخورها نیز کاربرد دارد زیرا می‌توانند به‌جای بازی‌کردن روی یک صفحه‌نمایش کوچک، روی صفحه تلویزیون با کیفیتی بالا بازی کنند. ابعاد بسیار کوچک و وزن سبک این دستگاه را به سیستمی ایده‌آل برای استفاده در سخنرانی‌ها و همایش‌ها، معرفی و نمایش محصولات یک شرکت یا استفاده برای افرادی تبدیل کرده است که مدام در حال سفر هستند و محصولات خود یا دیگران را در مکان‌های مختلف معرفی و به نمایش می‌گذارند. دی.‌اس.‌ام 260 دی لینک- قابلیت نمایش فرمت‌هایی چون MPEG-4 ،H. 264 WMV ،AVI ،AAC ،WMA ،MP3 ،M3U PLS, WPL را دارد.

قیمت: 349 هزار تومان

3 ـ مبدل تصویری بی‌سیم دی لینک دی. اچ. دی- 131

مبدل تصویری D-Link Wireless Display(WiDi) Adapter DHD-131 به فناوری صفحه‌نمایش بی‌سیم مجهز است که کاربری آن آسان بوده و به WiDi معروف است. وای ـ دای سیستمی برای به اشتراک‌گذاری ویدئو‌های با کیفیت از رایانه به تلویزیون HD شما و از طریق شبکه وای ـ فای است. این فرآیند به این صورت عمل می‌کند که شما یک لپ‌تاپ دارای فناوری وای ـ دای با یکی از پردازنده‌های جدید سری Core اینتل را به صورت بی‌سیم به مبدل DHD-131 متصل می‌کنید و آن را به پورت HDMI تلویزیون اچ. دی یا هر صفحه‌نمایشی متصل می‌کنید. با استفاده از فناوری متداول وای ـ فای، صفحه لپ‌تاپ شما در کسری از ثانیه روی تلویزیون پدیدار می‌شود بدون این‌که نیاز به هیچ کابلی باشد. با این شیوه شما می‌توانید ویدئوها، فیلم‌ها، سریال‌ها و هر آنچه روی لپ‌تاپتان وجود دارد، روی تلویزیون اچ. دی ببینید.

قیمت: 370 هزار تومان

4 ـ اپل تی. وی

ست‌تاپ باکس اپل تی. وی را مفصلا در صفحه 11 شماره 468 ضمیمه کلیک به شما معرفی کردیم.

قیمت: 375 هزار تومان

5 ـ مسیریاب بی‌سیم وسترن دیجیتال مای نت 2 ترابایتی ان ـ 900

ما همیشه وسترن دیجیتال را به عنوان تولید‌کننده ابزارهای ذخیره‌سازی و چند رسانه‌ای می‌شناسیم، اما این دفعه این شرکت برای علاقه‌مندان بازی‌های آنلاین و دوستداران مالتی‌مدیا هم محصولات شبکه تولید کرده تا بهترین و بیشترین کارایی و سازگاری، برای کاربران به وجود بیاید. کمپانی وسترن‌دیجیتال اولین روتر (مسیریاب) خود را معرفی کرد. روتر Western Digital My Net N900 Central - 2TB محصول جدید کمپانی وسترن‌دیجیتال است که دو فرکانس کاری 2.4 و 5 گیگاهرتز را پشتیبانی کرده و روی هر کدام حداکثر سرعت اسمی 450 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این روتر دارای چهار درگاه شبکه اترنت گیگابیتی، یک درگاه USB 2. 0 و یک درگاه برای اتصال اینترنت است و از فناوری جدیدی به نام FasTrack برای پخش‌ اطلاعات مالتی‌مدیا بدون کم‌شدن کیفیت یا افت سرعت در شبکه‌های بی‌سیم بهره می‌برد.

وسترن دیجیتال یک ابتکار ویژه به شیوه خود را برای این روتر بی‌سیم در نظر گرفته است. این ابتکار ویژه گنجاندن یک دیسک سخت درون این مسیریاب است که با ظرفیت دو ترابایت در دسترس است. دیسک سخت آن به نوعی نقش NAS را ایفا می‌کند و به شما اجازه می‌دهد داده‌های مالتی‌مدیای خود را روی آن ذخیره کنید و بعد به صورت بی‌سیم یا ابری به آنها دسترسی داشته باشید. بنابراین شما با داشتن روتر بی‌سیم وسترن دیجیتال N900 در حقیقت، چند محصول در اختیار دارید و برای بازی‌های آنلاین یا پخش مالتی‌مدیا در شبکه‌های بی‌سیم به محصول مجزای دیگری نیاز ندارید. این روتر بی‌سیم چهار پورت شبکه یا اترنت دارد؛ بنابراین شما می‌توانید چند وسیله مانند لپ‌تاپ، تلویزیون، کنسول بازی، پرینتر و رایانه را یکجا به این روتر وصل کنید. علاوه بر این می‌توانید از طریق پورت زرد رنگی که در قسمت پشتی آن و کنار پورت‌های شبکه طراحی شده است، از اینترنت باسیم خود، به صورت بی‌سیم هم استفاده کنید یا حتی می‌توانید اینترنت را در اختیار کاربران دیگر هم قرار دهید. حتی وسایلی که به صورت باسیم به این مسیریاب متصل شوند نیز می‌توانند از این اینترنت بهره ببرند.

قیمت: 612 هزار تومان

6 ـ‌ دی لینک باکسی باکس دی اس ام-380

شما هم دوست دارید که به آسانی از قابلیت‌های اینترنت در تلویزیون خود استفاده کنید؟نقطه ضعف اینترنت این است که به یک صفحه‌نمایش بزرگ و رابطی برای گشت و گذار و انتخاب از بین دریایی از فیلم‌ها و سریال‌ها نیاز دارد و البته کنترل از راه دور هم ندارد! اگر جعبه کوچکی وجود داشت که می‌توانست آزادی عمل اینترنت را به تلویزیون اچ. دی شما با وضوح فول- اچ. دی (p1080) بیاورد، صدای دالبی داشته، مجهز به یک رابط کاربری فوق‌العاده ساده بوده و کنترل از راه دور داشته باشد، دیگر همه چیز کامل بود. D-Link Boxee Box DSM-380 همه این امکانات را یکجا در اختیار شما می‌گذارد. با باکسی باکس (Boxee Box) شما تلویزیون را به صورت بی‌سیم کاملا در کنترل خود دارید. دارای قابلیت اتصال به تلویزیون و پخش تصاویر از طریق پورت HDMI‌/‌ قابلیت اتصال به شبکه اینترنت از طریق LAN یا شبکه بی‌سیم‌/‌ قابلیت ضبط و پخش تصاویر از طریق اتصال HDD به پورت USB یا کارت حافظه به اسلات کارت حافظه اس. دی.

قیمت: 869 هزار تومان

کم‌هزینه‌ترین راه

کاربران با صرف کمترین هزینه نیز می‌توانند اسمارت‌فون یا تبلت خود را از طریق کابل‌های مینی اچ. دی. ام. آی مستقیما به همین درگاه تلویزیون خود متصل کرده و از استریم محتواهای ذخیره شده در گجت یا ویدئوی اینترنتی روی صفحه تلویزیون خود لذت ببرند. البته اسمارت فون‌های جدید از کابل دیگری به نام HML A/V Link‌ برای این کار استفاده می‌کنند.

نکته: قیمت محصولات نام برده شده ممکن است در مناطق مختلف و شهر‌های کشور متفاوت باشد و به علت این‌که بین زمان نگارش و چاپ مطلب فاصله زمانی وجود دارد، ممکن است با توجه به شرایط بازار دستخوش تغییر شود. همچنین ذکر چند نوع از محصولات یک شرکت جنبه تبلیغ نداشته و به علت موجود نبودن تولیدات مشابه برندهای دیگر در بازار داخلی و محدودیت در گزینه‌های مورد نظر، ما ناگزیر چند نوع از لوازم مورد نیاز را از بین محصولات این برند انتخاب کرد‌ه‌ایم.

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها