دریافت پول از دانش‌آموزان معلول کم‌بضاعت، احتمال ترک‌تحصیل آنها را تقویت می‌کند

چالش هیات‌امنایی شدن مدارس استثنایی

دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی در سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ طی بخشنامه ای از سوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد.
کد خبر: ۶۷۴۵۱۵
نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان استثنایی در سال تحصیلی جدید

در بخشنامه ثبت‌نام نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی در سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ آمده است: به منظور نظارت و رفع مشکلات احتمالی در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان استثنایی در سطح استان، ستاد ثبت‌نام با برنامه‌ریزی دقیق بر حسن اجرای ثبت‌نام و جای‌دهی دانش‌آموزان استثنایی نظارت کامل خواهد داشت.

در این دستورالعمل بر مشخص شدن و ساماندهی وضعیت مدارس استثنایی از نظر پذیرش جنسیت، نوع مرکز و دوره تحصیلی و یک نوبته بودن مدارس قبل از شروع ثبت‌نام تأکید شده است.

نوآموزان و دانش آموزان استثنایی که برای اولین بار جهت ثبت‌نام به مدارس خاص مراجعه می‌کنند، ارائه مدارک عمومی مورد نیاز شامل پرونده سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، اصل شناسنامه ،کارت ملی و کاربرگ‌های تشخیصی ضروری است.

در خصوص کاربرگ‌های تشخیصی نیز قید شده است که ارائه کاربرگ‌های تکمیل شده سنجش هوش، شنوایی، بینایی، جسمی-حرکتی، چندمعلولیتی و طیف اوتیسم برای دانش‌آموزان گروه‌های مختلف استثنایی با توجه به نوع معلولیت، الزامی است.

بر اساس مفاد این بخشنامه، ضمن تأکید بر ثبت‌نام دانش‌آموزان از طریق سامانه الکترونیکی آمده است: ثبت‌نام در دوره اول متوسطه یا متوسطه پیش حرفه‌ای با ارائه کارنامه پایان دوره ابتدایی و معرفی نامه مبنی بر عدم توانایی ادامه تحصیل دانش‌آموز در آموزش و پرورش عادی یا دوره اول متوسطه مدارس استثنایی انجام می‌شود و ثبت‌نام در دوره دوم متوسطه یا متوسطه حرفه‌ای بر اساس ضوابط و آیین‌نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه آموزش و پرورش عادی انجام خواهد شد.

در این بخشنامه بر جای‌دهی نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی (به جز دانش‌آموزان گروه‌هایی با کم توانی ذهنی) با رعایت مفاد شیوه‌نامه آموزش تلفیقی ـ فراگیر در مدارس عادی تأکید شده و در ادامه آمده است‌: دانش‌آموزان با هوشبهر عادی گروه‌های آسیب دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی ـ حرکتی، اختلال رفتاری ـ هیجانی (خفیف تا متوسط) و دیرآموز می توانند در تمامی دوره‌های تحصیلی ثبت نام نموده و از خدمات مربوطه برخوردار شوند.

فقط نوآموزان و دانش‌آموزان طیف اوتیسم در مدارس استثنایی ثبت‌نام می‌شوند که از نظر آموزشی در گروه آموزش پذیر و بالاتر هستند ضمن اینکه خدمات آموزشی و توانبخشی برای نوآموزان زیر 6 سال طیف اوتیسم به صورت انفرادی ارائه می‌شود.

در مدارس دولتی، دریافت هرگونه وجه نقد، به جز حق بیمه و بهای کتاب‌های درسی در هنگام ثبت نام ممنوع است.

در خصوص مواردی که در این شیوه نامه ذکر نشده باشد، مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام آموزش و پرورش عادی، آیین‌نامه مدارس و دیگر شیوه‌نامه‌های گروه‌های مختلف استثنایی ملاک خواهد بود.

در این شیوه‌نامه ساختار آموزشی گروه‌های مختلف استثنایی، تعداد حداقل و حداکثر نو‌آموز و دانش‌آموز در کلاس و شرایط سنی ورود در دوره‌های تحصیلی ذکر شده است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها