براساس آخرین آمار 80 نفر نیز در پی این حادثه مصدوم شدند و به مراکز درمانی انتقال یافتند

روزتلخ معدنکاران ترک

بر اثر انفجار و ریزش یک معدن زغال‌سنگ در منطقه سوما در استان مانیسا در غرب ترکیه، بیش از 239 معدنچی کشته و 80 نفر نیز زخمی شدند.
کد خبر: ۶۷۳۷۴۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، انفجار در عمق ۱۶۰۰ متری سطح زمین رخ داد و موجب قطعی برق معدن شد. در این حادثه معدنچیان نتوانستند از واگن‌های ویژه معدن برای خروج از این مکان استفاده کنند.

براساس گزارش‌های اولیه، در برخی بخش‌های این معدن که در 250 کیلومتری جنوب استانبول واقع است آتش‌سوزی رخ داده بود. در همین حال امدادگران با تزریق هوا به عمق دو کیلومتری زمین، به کمک افراد گرفتار شده در این معدن شتافتند. هر لحظه بر تعداد قربانیان افزوده می‌شد و کمبود اکسیژن، بزرگ‌ترین خطری بود که جان معدنچیان را تهدید می‌کرد.

شبکه‌های تلویزیونی ترکیه بعدازظهر دیروز گزارش دادند، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور نیز در محل حادثه حضور یافته است.

اردوغان وارد محلی شد که جمعیت زیادی از خانواده‌های معدنچیان جان‌باخته حضور داشتند. در این ارتباط وزیر انرژی ترکیه نیز با اشاره به افزایش شمار تلفات انفجار معدن زغال‌سنگ در استان مانیسا گفت: در حادثه انفجار در این معدن در شامگاه سه‌شنبه، 787 معدنچی در زیر زمین گرفتار شدند و 363نفر که در میان آنها اجساد قربانیان وجود داشت تا بعدازظهر دیروز از معدن خارج شد . بیشتر قربانیان به‌دلیل خفگی و نبود اکسیژن جان باختند و امدادگران برای نجات افراد گرفتار به داخل معدن اکسیژن تزریق کردند.

وی خاطرنشان کرد، احتمال می‌رود شمار تلفات این حادثه افزایش یابد.

صاحبان معدن نیز در ارتباط با حادثه گفته‌اند تحقیقات در این باره آغاز شده، اما این حادثه با وجود تدابیر ایمنی شدید و کنترلی رخ داده است. عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه نیز به فرماندار منطقه دستور داد امکانات مورد نیاز برای نجات معدنچیان فراهم شود.

خانواده‌های نگران

روز گذشته جمعیت زیادی از خانواده‌های نگران در نزدیکی این معدن که متعلق به یک شرکت خصوصی است، جمع شده و با نگرانی، نحوه امدادرسانی به بستگانشان را دنبال می‌کردند. حادثه در معادن زغال‌سنگ ترکیه پیش از این نیز رخ داده است.بزرگ‌ترین حادثه معدن در ترکیه به سال 1992 میلادی بازمی‌گردد که بر اثر آن 263 نفر کشته شدند.

3 روز عزای عمومی در ترکیه

دفتر نخست‌وزیری ترکیه همزمان با اعلام 239 کشته در حادثه انفجار معدن سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

در همین حال شبکه‌های خبری با حضور در محل حادثه اعلام کردند، سرنوشت 400 معدنچی دیگر همچنان نامعلوم است. تا شامگاه دیروز علت دقیق وقوع این انفجار و آتش‌سوزی ناشی از آن در این معدن مشخص نشد، اما به گفته بازماندگان سانحه، انفجار ناشی از جرقه به آتش‌سوزی منجر و موجب مسدود شدن راه‌های عبور معدن شده است.

اعتراض به حادثه

در پی این حادثه، گروهی از جوانان استانبولی در ترکیه با تحصن مقابل ساختمان مرکزی این معدن با نوشتن «آدمکش‌ها» روی دیوار آن، به مرگ معدنچیان اعتراض کردند.

معترضان با در دست داشتن دستنوشته‌هایی که روی آن نوشته شده بود «این ساختمان با خون کارگران ساخته شده است» اعتراض خود را نشان دادند. معترضان صاحبان این معدن را به نقض قوانین ایمنی، استفاده از کودکان کارگر و زمان زیاد کار برای کارگران متهم کردند. این در حالی است که رسانه‌های مخالف دولت ترکیه در پی این حادثه، دولت را به علت نبود امکانات ایمنی در این معدن، به سهل‌انگاری متهم کردند.چتین اویگور، رئیس سابق اتحادیه کارگران معدن ترکیه در این باره گفت: بروز این حادثه در یک معدن بخش خصوصی بزرگ‌ترین حادثه در تاریخ معدن در ترکیه و قتل از نوع درجه یک محسوب می‌شود.

کانی بکو، رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های پیشرو تجارت نیز گفت: یک قتل عام در این معدن رخ داده است.

معدنچیان گرفتار

گزارش‌های رسیده حاکی است افزایش کشته‌شدگان و زخمی‌های فاجعه انفجار در معدن زغال سنگ سوما، جامعه ترکیه را ملتهب کرده و تظاهرات مختلفی از سوی انجمن‌های سیاسی و اتحادیه‌های کارگری در شهرهای استانبول، اسکی شهر و آنکارا به راه انداخت.

تا شامگاه دیروز نگرانی‌های جدی درباره وضع جسمانی و سلامت کارگران که در زیر آوار مانده بودند، وجود داشت، زیرا به گفته کارشناسان، میزان منواکسیدکربن در معدن سوما افزایش یافته بود و در نتیجه مشکل جدی ناشی از خفگی و کمبود اکسیژن، کارگران گرفتار در معدن را همچنان تهدید می کرد.

مسئولان دولتی می‌گویند که میزان آلایندگی کربن سمی در این معدن به حدی بود که عملیات امدادرسانی روز گذشته برای دقایقی متوقف شد، زیرا امدادگران به علت سطح بالای گاز سمی مذکور قادر به انجام دادن عملیات امدادرسانی نبودند.

پیام تسلیت و همدردی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به بروز حادثه انفجار معدن ذغال سنگ در ترکیه ابراز تاسف و با بازماندگان این حادثه اعلام همدردی کرد.

در این بیانیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با ابراز همدردی و عرض تسلیت برای قربانیان انفجار معدن در سوما در غرب ترکیه، از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان آمرزش و برای بازماندگان این حادثه صبر استدعا دارد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز تاسف از وقوع انفجار در معدن زغال سنگ سوما در استان مانیسا، این سانحه دلخراش را به دولت و مردم ترکیه و خانواده های آسیب دیده، تسلیت گفت.

افخم مراتب همدردی مردم و دولت ایران را به دولت و مردم ترکیه و بخصوص بازماندگان این سانحه ابراز و با آرزوی شفای عاجل برای مصدومان، آمادگی کشورمان را برای هر نوع کمک‌رسانی و مساعدت در روند عملیات امدادرسانی اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها