زنگنه: 17 فاز در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی سه تا 3.5 سال دیگر تکمیل خواهد شد

تولید نفت در میادین مشترک به یک میلیون بشکه افزایش می​یابد

وزیر نفت از افزایش یک‌ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در میادین مشترک تا چند ماه دیگر خبر داد و آن را برگ برنده وزارت نفت دانست.
کد خبر: ۶۷۱۲۱۹

این افزایش تولید دست ایران را برای فروش و افزایش درآمدزایی باز می‌کند. همچنین باعث فروکش کردن انتقادهای تند موجود درباره عقب‌ماندگی ایران در برداشت از میادین مشترک نفتی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدارزنگنه دیروز در افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: رسیدن به این ظرفیت تولید تا چهار سال دیگر محقق خواهد شد که این امر بزرگ‌ترین برگ برنده وزارت نفت محسوب می‌شود، زیرا بیشترین افزایش تولید از میادین مشترک صورت خواهد گرفت.وی با بیان این‌که 17 فاز در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی سه تا 3.5 سال دیگر تکمیل خواهد شد، گفت: هفت فاز از این میدان طی دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

وزیر نفت همچنین از ساخت هشت پالایشگاه کوچک با ظرفیت هرکدام 60 هزار بشکه در روز از سوی بخش خصوصی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی در اختیار این پالایشگاه‌ها قرار خواهد گرفت که در این صورت دیگر ایران میعانات گازی برای صادرات نخواهد داشت. زنگنه خاطرنشان کرد: با تمام وجود از همه کسانی که شرافتمندانه در ارتقای کیفیت صنعت داخلی تلاش می‌کنند حمایت خواهیم کرد، اما از کسانی که بخواهند با رانت زندگی کنند قطعا حمایت نخواهد شد.

از رانت‌خواران نمی‌ترسم

وی گفت: در گذشته استفاده از رانت یک اصل پذیرفته شده بود به‌طوری‌که شرکت‌ها با قیمت‌گذاری‌های نامناسب بیش از دو تا سه برابر کار انجام شده دریافت می‌کردند که این مصداق کلاه گذاشتن بر سر دولت بود.زنگنه تصریح کرد: با رانت‌خواران در صنعت نفت برخورد می‌کنم و جلوی رشد آدم‌های بی‌ریشه را خواهم گرفت. من از این افراد نمی‌ترسم و از صنعت درست ایران حمایت خواهم کرد.

شر تحریم را کم می‌کنیم

وی با بیان این‌که صنعت نفت در سخت‌ترین شرایط و جاده‌های سنگلاخی هم به راه خود ادامه می‌دهد، تاکید کرد: با این حال عقل سلیم حکم می‌کند انسان در مسیر ساخت و بدون مانع به راه خود ادامه دهد و به همین منظور شر تحریم را از سر مردم کم خواهیم کرد. زنگنه در زمینه شایعه آلودگی بنزین وارداتی به کشور گفت: بحث آلودگی بنزین وارداتی از سوی یکسری از افراد که با ملت ایران جنگ روانی دارند مطرح شده و به دروغ می‌گویند که بنزین بی‌کیفیت از چین وارد می‌شود که همه این حرف‌ها دروغ محض است.وی افزود: البته باید بگویم مطرح شدن این شایعات به معنی بی‌کیفیت بودن بنزین چینی نیست، ولی هم‌اکنون ایران برای خرید بنزین با چین قراردادی ندارد.

زنگنه درباره مبدأ بنزین وارداتی به کشور گفت: تامین بنزین وارداتی از هند، سنگاپور و کشورهای دیگر انجام می‌شود.

وزیر نفت افزود: واردات بنزین تا زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار شود، ادامه خواهد داشت و براساس برنامه‌ریزی، فاز اول این پالایشگاه سال آینده به مدار تولید می‌آید. لذا، امسال هم روزانه به بیش از ده میلیون لیتر واردات بنزین نیاز داریم.وی گفت: وزارت نفت به هیچ وجه قصد پاکسازی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران چینی از صنعت نفت را ندارد، اما در برخی پروژه‌ها که شرکت‌های چینی کم‌کاری کرده‌اند ایران همکاری خود را با آنها به پایان رسانده است.

زنگنه درخصوص تهاتر کالا و نفت روسیه و ایران نیز افزود: باید اول برادری خود را ثابت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها