در حالی که افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی نظیر سیب زمینی در بازار طی یک ماه اخیر سبب کاهش توان مصرف‌کنندگان برای خرید این نوع محصولات کشاورزی شده و نگرانی‌هایی را نیز به‌وجود آورده، ولی کاهش اندک قیمت این محصولات در روزهای اخیر سبب ایجاد نگرانی در کشاورزان شده است.
کد خبر: ۶۶۶۸۳۲

به گزارش ایرنا، جنوب کرمان با هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب و قلعه گنج با تولید سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، نقش موثری در تامین امنیت غذایی کشور دارد که در اوج برداشت محصولات زراعی روزانه حدود 4000 کامیون نیاز است تا این محصولات را حمل کند.

حمیدرضا بیدشکی، مدیرعامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران در گفت‌وگو با ایرنا در این باره گفت: هر سال شاهدیم مقدار زیادی محصول دسترنج کشاورزان به علت پایین بودن قیمت و نبود صرفه اقتصادی برای برداشت، در مزارع خراب می‌شود که این حاصل مشقت‌های کشاورزانی است که اقتصاد زندگی آنها بر پایه همین محصولات استوار است.وی بیان کرد: هر هکتار سیب‌زمینی بین 250 تا 300 میلیون ریال هزینه دارد که با قیمت فعلی این محصولات میانگین فروش در هر هکتار 150 میلیون ریال است و بر این اساس کشاورز بین صد تا 150 میلیون ریال ضررمی کند.

بیدشکی تصریح کرد: اوج گرمای شدید در جنوب کرمان و همزمانی برداشت این محصولات با دیگر استان‌های کشور، باعث شده تا عرضه نسبت به تقاضا بیشتر و بازارهای مصرف اشباع شود که برای رفع این مشکل باید تعرفه گمرکی صادرات برداشته شود تا بخشی از این تولید صادر شود.

حسین محمدی، یکی از کشاورزان جنوب کرمان نیز برداشتن تعرفه صادرات را یکی از راه‌های تعادل قیمت محصولات کشاورزی دانست.

محمود مجاز، یکی از گلخانه‌داران شهرستان جیرفت هم با اشاره به قیمت پایین محصول خیار سبز گفت: این روزها قیمت هر کیلو گرم خیار سبز یکهزار ریال است که این قیمت نسبت به دیگر هزینه‌های جانبی از جمله نهاده‌های کشاورزی و دستمزد کارگری، ناچیز است.

باید چاره ‌اندیشی شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز با اشاره به این‌که قیمت محصولات در حالی کاهش یافته که تاکنون فقط 30 درصد از محصولات کشاورزی جنوب کرمان برداشت شده است، گفت: توسعه صادرات، کاهش قیمت حمل محصول و نبود واردات در زمان برداشت از راهکارهایی است که موجب می‌شود قیمت محصولات تولید شده به تعادل برسد.

مجید درینی افزود: باید برای رفع این مشکل در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن، راهکاری اندیشیده شود و به همین منظور چند بار با استاندار کرمان و معاونان و مشاوران وزیر جهاد کشاورزی تماس داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در برداشت گوجه فرنگی و هندوانه که هنوز برداشت کلی شروع نشده با این قیمت کم مواجه هستیم و اگر با برداشت زیاد روبه‌رو شویم و از سوی دیگر چاره‌ای اندیشیده نشود، مشخص نیست وضع قیمت‌ها به چه صورتی در آید.

وی گفت: ما تقاضا داریم دولت در این مدت برای جنوب کرمان یک شرایط استثنا قائل شود تا فصل برداشت به اتمام برسد. در جنوب کرمان 8000 هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی، 5000 هکتار پیاز، 17 هزار هکتار گوجه فرنگی، 18 هزار هکتار هندوانه و 1450 هکتار گلخانه جالیزی است که این میزان سطح زیر کشت نقش موثری در تولید محصولات مورد نیاز کشاورزی در خارج از فصل دارد.

درینی با بیان این مطلب که کشاورزان جنوب کرمان در فصل زمستان تامین کننده امنیت غذایی کشور هستند، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی کوتاه مدت از این قشر زحمتکش حمایت شود زیرا اقتصاد جنوب کرمان به کشاورزی وابسته است که در صورت خراب شدن کشاورزی، دیگر بخش‌ها نیز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها