براساس لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی، امسال به طور متوسط 25 درصد به کرایه‌ها اضافه می‌شود

کرایه‌های جدید حمل و نقل عمومی از اول اردیبهشت

هرچند تعطیلات رسمی از یک هفته پیش به پایان رسیده است، اما فعالیت رسمی ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها از روز گذشته به طور جدی آغاز شد؛ این موضوع را می‌توان از افزایش مسافران اتوبوس‌ها، شهروندان ایستاده کنار خیابان در انتظار تاکسی و شلوغی واگن‌های مترو به‌وضوح احساس کرد.
کد خبر: ۶۵۹۵۱۵

در این میان با آغاز سال جدید و شروع دوباره سفرهای کاری و آموزشی در سطح شهر موضوع کرایه‌های جدید بخش حمل و نقل عمومی در سال 93 مطرح شده است.

هرچند اعضای شورای شهر تهران برای جلوگیری از افزایش خودسرانه نرخ‌ها بخصوص نرخ کرایه تاکسی‌ها از اواخر سال گذشته نرخ‌های پیشنهادی شهرداری را بررسی کرده و به فرمانداری ارسال کردند به این امید که از ابتدای امسال نرخ‌های جدید اجرا شود، اما هنوز از اجرای نرخ‌های جدید خبری نیست آن هم درحالی که این نگرانی وجود داشت مبادا امسال تا زمان تصویب نرخ‌ها از سوی فرمانداری، رانندگان تاکسی خودسرانه اقدام به افزایش نرخ‌ها کنند.

این موضوع موجب نگرانی اعضای شورای شهر تهران نیز شده است تا جایی که قرار است موضوع افزایش 25درصدی قیمت حمل و نقل عمومی پایتخت در جلسه امروز شورای شهر تهران نیز پیگیری شود.

این در حالی است که از اواخر اسفند گذشته در بسیاری از خطوط افزایش کرایه‌ها از سوی رانندگان خودسرانه انجام شده بود. با وجود این یک عضو شورای شهر تهران از پیگیری شورا درباره اجرا نشدن مصوبه افزایش 25 درصدی قیمت حمل و نقل عمومی خبر می‌دهد و می‌گوید: در جلسه امروز شورا به‌این موضوع رسیدگی می‌شود.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌گو با مهر، در این باره توضیح می‌دهد: شورا در زمان قانونی نرخ کرایه‌های سال 93 را مصوب و به فرمانداری ارسال کرد و تا آنجا که من اطلاع دارم در 15 روز مهلت قانونی جوابیه‌ای به شورا ارسال نشده است مگر آن‌که این نامه در هیأت‌رئیسه باشد و هنوز اعضا از آن اطلاعی نداشته باشند.

وی می‌افزاید: اگر فرمانداری تاکنون اعتراض نکرده باشد، اجرا نشدن مصوبه شورا که از شانزدهم فروردین بود، غیرقانونی است و این مصوبه قابلیت اجرا شدن دارد.

قناعتی در پاسخ به این پرسش که شورا تا زمان تعیین تکلیف قیمت‌ها چه برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش غیرقانونی کرایه‌ها دارد، تصریح می‌کند: خوشبختانه باافزایش تعداد اعضای شورا وظیفه نظارتی بهتر از گذشته انجام می‌شود، ما نیز تا زمان تعیین تکلیف نهایی بیشتر از گذشته این موضوع را رصد می‌کنیم، اما تعداد تاکسی‌ها در سطح تهران بسیار و امکان نظارت بر تمام این تاکسی‌ها سخت است. این بار هم به روال هر ساله مسئولان شهرداری و شورای شهر روی گزارش مردمی از تخلفات حمل و نقل عمومی حساب کرده‌اند تا شاید این طور بهتر بتوانند با متخلفان برخورد کنند.

قناعتی تاکید می‌کند: بهترین سیستم نظارتی شهروندان هستند که بدون حاشیه به راننده تذکر دهند و اگر راننده به این تذکر بی‌توجه بود شماره خودرو به سازمان تاکسیرانی داده شود تا کمیته انضباطی با راننده متخلف برخورد کند.

این عضو شورای شهر تهران درباره احتمال اعتراض فرمانداری درباره افزایش 25 درصدی نرخ کرایه‌ها گفت: اگر فرمانداری به مصوبه اعتراض کرده باشد، شورا نیز موضوع را پیگیری می‌کند تا حق شهروندان و رانندگان تاکسی ضایع نشود.

اجرای نرخ‌های جدید از اول اردیبهشت

شورای شهر تهران در حالی قرار است در جلسه امروز خود درباره دلیل اجرا نشدن نرخ جدید کرایه‌ها از ابتدای امسال به بحث و بررسی بنشیند که معاون عمرانی فرماندار تهران با اشاره به موافقت فرمانداری با افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی از اجرای نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی پایتخت از ابتدای اردیبهشت خبر می‌دهد.

غلامحسین آرام در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که فرمانداری با کلیات مصوبه افزایش 25 درصدی نرخ کرایه‌ها موافقت کرده و از اول اردیبهشت قابل اجرا خواهد بود، توضیح می‌دهد: ما براساس بخشنامه‌ها و نامه‌های وزارت کشور و استانداری از شورا خواسته‌ایم زمان اجرای این مصوبه را از ابتدای اردیبهشت امسال تغییر دهد.

آرام تاکید می‌کند: تا سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی آماده اجرای مصوبه شوند 15 روز زمان لازم است، بنابراین چالشی میان دولت و مدیریت شهری در این باره وجود ندارد.

نرخ انواع حمل و نقل عمومی در سال 93

بر اساس لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در سال 93 به‌طور متوسط 25 درصد افزایش یافته و نرخ کرایه‌ها در نوبت شب از ساعت 22 تا 6 صبح 20 درصد هم افزایش می‌یابد.همچنین نرخ کرایه‌های ون به ازای هر مسافر 70 درصد نرخ جابه‌جایی نسبت به خودروی سواری است.

نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی

بر اساس لایحه شهرداری، ورودی تاکسی‌های گردشی برای مسافت آزاد 500 متر 370 تومان و پس از 500 متر تا هفت کیلومتر به ازای هر صد متر 161 ریال به کرایه افزوده می‌شود. همچنین برای مسافت‌های بالای هفت کیلومتر به ازای هر صد متر 135 ریال و در سرعت‌های کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت برای هر دقیقه 96 ریال در نظر گرفته شده است.

ورودی 3850 تومانی تاکسی فرودگاه

براساس لایحه نرخ کرایه تاکسی‌ها مبلغ ورودی تاکسی فرودگاه‌ها به 3850 تومان افزایش یافته است و قیمت‌ها پس از هزار متر مسافت آزاد به ازای دو کیلومتر اول 53 هزار ریال و از کیلومتر دو تا ده هر یک صدمتر 1160 ریال است.

نرخ کرایه‌های تاکسی‌های راه‌آهن و ترمینال‌ها

مبلغ ورودی تاکسی‌های راه‌آهن و ترمینال‌ها 2950تومان است که پس از هزار متر و تا پایان دو کیلومتر ابتدایی 4450 تومان محاسبه و پس از آن تا ده کیلومتر، هر صد متر 1131 ریال دریافت می‌شود.

کرایه جابه‌جایی مسافر از طریق اتوبوس‌های بخش عمومی و خصوصی

شورای شهر تهران افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌ها را نیز تا سقف 20 درصد مصوب کرده است. به این ترتیب نرخ کرایه اتوبوس‌های بلیتی و ریالی در سال 93 بین 18 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

قیمت بلیت مترو در سال 93

در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، اعضای شورای شهر تهران با افزایش 15 درصدی نرخ انواع بلیت مترو در سال 93 موافقت کردند. بر این اساس نرخ تمامی بلیت‌های مترو اعم از تک‌سفره، دوسفره و ... در سال 93، 15 درصد افزایش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها