پیشنهادهای علی ضیا برای کاشان گردی

آدم‌های کم با غصه‌های کمتر

کنار تپه سیلک قدم بزنید و نفس بکشید. از هیچ کس هم درباره قدمت آن نپرسید.، فقط به قدمت این شهر بیندیشید، قدمتی که ما هیچ‌وقت درکش نکردیم. شب‌های کاشان را دوست دارم، شب‌هایی که مملو از آرامش است.
کد خبر: ۶۵۷۰۱۹

اگر می‌خواهید در کاشان لحظه‌های بسیار خوبی داشته باشید، حتما خیابان علوی را ببینید. خیابان‌هایی که خانه‌های قدیمی و آثار باستانی در آن قرار دارد، خانه بروجردی‌ها، طباطبایی‌ها، عباسیان و... اگر هم دوست دارید که در کاشان سنتی زندگی کنید می‌توانید سری به خانه‌های نقلی و احسان بزنید. شاید همه اینها را بدانید و خوانده باشید، اما طبیعت کاشان همیشه مهجور بوده است. طبیعت بکر کاشان گاهی دیده نمی‌شود، یکی‌اش طبیعت بکر «دره پریان» است، جایی که خود کاشانی‌ها به آن «دره بیده» می‌گویند. دره پریان در روزهای آخر اسفند و البته فروردین یک دشت شکوفه می‌شود. یک کیلومتر بالاتر از دره پریان، در نزدیکی کوه، چشمه‌ای هست که برکت روستای دره پریان است. چشمه‌ای که هنوز هم مردم از آن بر می‌دارند و زیبایی‌اش چشم‌نواز. بالاتر از کاشان، وقتی باغ زیبای فین را رد کنید، وقتی بام کاشان، را هم گذر کردید، آرام آرام شکوفه‌ها به شما می‌گویند به دره پریان نزدیک می‌شوید.

نشنیده‌های کاشان را بگردید. مثلا کوه‌های این شهر را. روستاهای نزدیک و اطرافش را. مثل روستای مرق. شاید همه نام قمصر و نیاسر را شنیده باشند و کسی نداند اولین شکوفه‌های گل محمدی در روستای «آذران» است. طبیعت بی‌نظیر این روستا بسیار دیدنی است، آن هم در روزهایی که طبیعت رخت نو بر تن کرده است، وگرنه قمصر و نیاسر دیگر شبیه همین لواسان شده است. ولی اهالی روستای مرق، هنوز اصیل مانده‌اند. آدم‌هایی که هنوز هم حرف‌هایشان از جنس قدیمی‌هاست.

آدم‌هایی که هنوز ساعت‌هایشان را جلو نمی‌کشند و عقب نمی‌برند! از همان روز اول عید اگر از آنها بپرسی ساعت چند است، در جوابتان می‌گویند: ساعت قدیم این است و هیچ‌گاه حرفی از ساعت جدید نمی‌زنند. آدم‌هایی که ساده و صمیمی زندگی می‌کنند. آدم‌هایی که کم‌اند با غم‌هایی کمتر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها