سرمربی تیم ملی فرانسه از جام‌جهانی 2014 می‌گوید

فرصتی برای تاریخ‌سازی

اشاره: ناپلئون گفته است برای فاتح‌شدن در یک نبرد شما به سربازان خوب و اقبال نیاز دارید؛ چیزهایی که دیدیه دشام همواره داشته است. میشل پلاتینی، سال2012 این جمله را متاثر از شخصیت دشام گفته است. او در ادامه می‌افزاید: «در بدو تولد حتی اگر او را جلوی در کلیسا نیز رها می‌کردند فرقی نمی‌کرد، چون او همیشه شانس می‌آورد.» در حقیقت، این مربی فرانسوی موفقیت‌های متعدد و درخشان خود را به چیزی بیشتر از اقبال مدیون است، البته پلاتینی بر این اعتقاد است که اقبال این اسطوره بلندآوازه فرانسوی ناشی از سرنوشت اوست.
کد خبر: ۶۵۶۳۶۸

ساده بگوییم، دشام به هر چیزی دست بزند طلا می‌شود. وقتی فوتبالیست بود به هر باشگاهی می‌رفت، گل می‌زد و به مدال می‌رسید. او اولین فرانسوی‌ای‌ بود که جام قهرمانی لیگ اروپا را سال 1993 وقتی در تیم مارسی بازی می‌کرد به آغوش کشید و سه سال بعد هنگامی که برای تیم یوونتوس بازی می‌کرد نیز همان را تکرار کرد. این موفقیت‌ها در سال 1998 وقتی کاپیتان تیم ملی‌اش بود، تکرار شد. دشام وقتی آبی‌ها جام‌‌ فیفا را در خانه خودشان فتح کردند نیز باردیگر خوش درخشید.

جالب است چشمه شانس و اقبال او وقتی مربیگری را شروع کرد نیز خشک نشد. او توانست جایگاه تیم موناکو را در لیگ قهرمانی سال2004 ارتقا دهد و بین سال‌های2010 و 2012 شش بار تیم مارسی را به موفقیت برساند.

بر اثر این موفقیت‌های دامنه‌دار بود که به مربیگری تیم ملی فرانسه منصوب شد و در بازی دوستانه توانست 3 بر صفر در برابر اوکراین به پیروزی برسد؛ هر چند پیش از این در پلی‌آف 2 بر صفر عقب بود. سایت فیفا مصاحبه‌ای با او ترتیب داده است. تیم فرانسه در بازی‌های جام‌جهانی 2014 در گروه E قرار دارد. در این گروه فرانسه با سوئیس، هندوراس و اکوادور همبازی است.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنید قابلیت‌های تیم ملی فرانسه را چگونه می‌بینید؟

وضعیت جالبی نبود. ما در گروهی بازی می‌کردیم که مدعیان قهرمانی و از جمله اسپانیا را شامل می‌شد. ما توانستیم با توجه به قابلیت‌های بالای تیم‌مان نتایج خوبی داشته باشیم تا این‌که به بازی‌های پلی‌آف رسیدیم. این بازی‌ها هیچ‌وقت آسان نبود. در برابر اوکراین در خانه آنها باختیم هرچند در فرانسه این شکست را جبران کردیم. ما توانستیم در برابر طرفداران خود در فرانسه بار دیگر قابلیت‌های بالای خود را به اثبات برسانیم. نیل به این موفقیت‌ها بسیار خوشحال‌کننده است.

آیا فکر می‌کنید عملکرد خاص فرانسوی در برابر بازی با اوکراین وجود داشت؟

طرفداران بی‌شمار تیم ملی فرانسه با ما بودند. روزنامه‌ها چیزهای زیادی نوشتند ولی مردم، بازیکنان و من به تیم اعتقاد داشتیم. این مهم‌ترین چیز است. با این جمله که استمرار قابلیت‌های ما تابع سنت‌های فرانسوی است، موافقم. در شرایط سخت، فرانسوی‌ها سرسختی زیادی از خود نشان می‌دهند، اما وقتی همه چیز مساعد است آنها فقط رویاهای خود را دنبال می‌کنند. ما در بازی رفت دو گل خورده بودیم و قصدمان جبران آبرومند آن نتیجه بود و موفق هم شدیم. از این جهت فکر می‌کنم روحیه خیلی بالایی هم داریم.

به بازیکنان خود چه گفتید؟

قبل از بازی به آنها گفتم این شانس را دارند که تاریخ عملکرد خودشان را با دست خودشان بنویسند. بازیکنان حقیقتا خود، قهرمان بازی‌هایشان هستند؛ مربی و گروه همراهان نیز مهم‌ است، ولی این بازیکنان هستند که قهرمان واقعی‌اند. بعد از بازی، من به آنها تبریک گفتم. آنها این حق را داشتند که به عملکرد خود افتخار کنند. ما در خانه بازی می‌کردیم و بازیکنان، خانواده، دوستان و خیلی از طرفداران تیم خود را می‌دیدند و این خیلی احساسات بازی را افزایش داده بود. آسان نبود، ولی آنها نشان دادند ارزش‌های فرانسوی سرانجام آنها را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

آیا فرانسه توانسته با آنچه در جام‌جهانی سال2010 آفریقای جنوبی روی داد کنار بیاید؟

هیچ‌کس نمی‌تواند آنچه را در سال2010 رخ داد، فراموش کند. این بخشی از تاریخ عملکرد ماست، ولی شما باید آنچه را در گذشته روی داده فراموش کنید. آنچه شایان توجه بوده عبارت است از جام‌جهانی 2014 برزیل و یوروکاپ 2016 که در فرانسه برگزار خواهد شد. تیم فرانسه همیشه باید جاه‌طلبی کند و همواره عملکرد رقابتی خود را تا جایی که ممکن است، افزایش دهد. ما به برزیل می‌رویم تا به میل باطنی خود یعنی قهرمانی نزدیک شویم.

آیا هیچ‌گونه عملکرد قابل توجهی برای بازیکن وجود دارد که طی آن بتوان مدعی جام‌جهانی شد؟

بیش از هر چیزی اهمیت تلاش جمعی مهم است. این‌که بازیکن روحیه خوبی داشته باشد نیز قابل توجه است. نباید بازیکنان را قبل از برگزاری جام خیلی خسته کرد. به نظرم بهتر است بازی‌های تدارکاتی کمتر باشد. عامل مهم دیگر استعداد فردی است. از آن داشتن روحیه عملکرد جمعی با ذهنیت بردن در رقابت‌هاست. ما چند هفته را بین شروع بازی‌های آماده‌سازی تا پایان رقابت‌ها گذرانده‌ایم. این بازی‌ها عامل واقعی موفقیت تیم نخواهد بود.

آیا این حقیقت که مسابقه فینال در برزیل برگزار می‌شود قضیه را کمی جادویی نکرده است؟

بله شما درست می‌گویید، برزیل سرزمین فوتبال است. این یک قانون کلی است که هر کسی از جمله بازیکنان، مربیان و طرفداران خواهان جام‌جهانی هستند. به این مساله حال و هوای سرزمین فوتبال را هم اضافه کنید. گفته شده چه در برزیل و چه در جای دیگری چیزی شگفت‌انگیز‌تر از جام‌جهانی وجود ندارد.

فیفا / مترجم: علیرضا آرام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها