در فاصله یک سال تا شروع جام جهانی 2006 و در حالی که هنوز از جمع 32 تیم مرحله نهایی فقط حضور تیم میزبان مشخص و قطعی است ، همه کارشناسان تیم ملی آلمان را یک مدعی جدی برای کسب عنوان قهرمانی می دانند.
کد خبر: ۶۵۲۵۸

ژرمن ها که 3بار در سالهای 54، 74و 90عنوان قهرمانی جهان را کسب کرده اند، در پی کسب چهارمین جام و نزدیک شدن به رکورد برزیلی ها هستند.
یورگن کلینزمن سرمربی آلمان با پایان این فصل بوندس لیگا تیمش را برای جام کنفدراسیون ها آماده می کند که آخرین بازی های جدی قبل از شروع جام جهانی برای این تیم است.
بعد از جام کنفدراسیون ها تیم آلمان فقط در بازیهای دوستانه به میدان خواهد رفت. یورگن کلینزمن سرمربی تیم ملی آلمان با کر ردنیج دبیر مشهور مجله World Soccerمصاحبه جالب و جامعی ترتیب داده که آن را از نظر می گذرانید.


به عنوان یک بازیکن شما خیلی احساساتی به نظر می رسیدید و این طور حس می شد که شما هیچگاه مربی نخواهید شد. چه اتفاقی افتاده؛
برای این که یک مربی باشید تنها لازم است کارهایی را که به عنوان یک بازیکن فوتبال انجام می دادید گسترش و تعمیم دهید. من می دانستم که یک روز باید به فوتبالم خاتمه بدهم و باید بنشینم و راجع به این که چه کاری را دوست دارم به انجام برسانم ، فکر کنم.
منظورم فقط در زمینه فوتبال نیست ، در مورد کل زندگی ، خانواده و اجتماع صحبت می کنم. بنابراین بعد از جام جهانی 98و بعد از آخرین دوره ای که برای تاتنهام بازی کردم به کالیفرنیا مهاجرت کردم.
احساس می کردم به یک استراحت احتیاج دارم تا فاصله ای بین من و فوتبال به وجود آید و بتوانم سایر چیزهای جالب را کشف کنم. من به دانشگاه رفتم و کلاسهای مختلفی را پشت سر گذاشتم ولی چیزهایی که مرا به خود جلب می کرد، رایانه و زبان بودند.
من از این دوره زندگی خود لذت بردم چون وقت داشتم که به پسر یک ساله ام رسیدگی کنم. سپس با دو نفر که یک مرکز بزرگ ورزشی داشتند شروع به همکاری کردم. در سال 2003من سومین شریک این شرکت شدم.
در آن زمان ما در لوس آنجلس و با همکاری یک شرکت دیگر مراکز فوتبالی را گسترش دادیم. من وقت این را داشتم که روی پروژه های مختلف کار کنم ، از جمله توانستم بیشتر روی پروژه ای که در سال 2000برای مدرک مربیگری ام ارائه کرده بودم ، کار کنم.

چطور شد که به عنوان جانشین رودی فولر مربی تیم آلمان شدید؛
این مساله خیلی سریع اتفاق افتاد. یک شب برتی فوگتس به من تلفن زد و گفت همراه پسرش در کالیفرنیا است. من گفتم شما باید برای شام به خانه من بیایید. خیلی خوش گذشت ، ما راجع به بازیهای ضعیف و ناامیدکننده آلمان در یورو 2004صحبت کردیم.
در آن زمان فدراسیون برای جانشینی فولر با اوتمار هیتسفلد صحبت کرده بود ولی او گفته بود به دلیل خستگی 6ساله حضور در بایرن مونیخ آماده این شغل نیست. آنها با اوتو رهاگل مذاکره کردند و او گفت: نمی توانم یونان را ترک کنم چون آنها مرا خواهند کشت! برتی از من سوال کرد آیا تا به حال چنین شغلی را بررسی کرده ای؛
و من در یک وضعیت عجیب قرار گرفتم. اما این مساله را فقط همچون 2هوادار مورد بررسی قرار دادیم. من گفتم چیزی جالب تر از هدایت تیم کشورم برای جام جهانی که در آلمان برگزار خواهد شد وجود ندارد.
اما این فقط اولین فکری بود که به مغزم خطور کرد. برتی گفت دوست داری با هورست اشمیت ، مدیر حراست فدراسیون فوتبال صحبت کنم؛ من گفتم بد نیست اما مطمئن نیستم که بتوانم چون در لس آنجلس زندگی می کنم.

و بعد؛
دو روز بعد هورست اشمیت به من تلفن زد و گفت : یورگن ، آیا می توانیم با تو صحبت کنیم؛ به یکباره فهمیدم قضیه جدی است.
ما در مورد یک ملاقات در نیویورک به توافق رسیدیم. در این پرواز من فرصت پیدا کردم که دقیقا به این مساله که چه کار می توانم برای تیم انجام دهم ، فکر کنم. من کاملا آماده شده بودم! من اشمیت و گرهارد مایر فورفلدر، رئیس فدراسیون را ملاقات کردم.
من راجع به این که به چه چیز فکر می کردم به آنها گفتم و آنها گفتند ادامه بده! آنها انتظار داشتند با یک بازیکن باسابقه صحبت کنند که بسیار ناپخته و خام است ، اما نمی دانستند که بعد از آخرین دیدارشان با این بازیکن در جام جهانی 98 چه اتفاقاتی برای او افتاده است و او چقدر تغییر کرده است.
صحبت های ما 4یا 5ساعت طول کشید. بعد از آن همه چیز سریع پیش رفت. سوال بعدی این بود: چه زمانی می توانی برای مذاکره جدی برای عقد قرارداد به آلمان بیایی؛ من گفتم : اجازه دهید به لس آنجلس برگردم و با خانواده ام راجع به این موضوع صحبت کنم ، بعد به شما خبر خواهم داد. چون قرار بود ما به تعطیلات برویم.
به هر حال یک هفته یا 10روز بعد من به فرانکفورت رفتم و ما آخرین مذاکره را انجام دادیم.

اولین انتصاب شما چه کسی بود؛
اولین نفر یوآخیم لوو بود اما الیور بیرهوف هم همین طور چرا که ما چنین پستی را قبلا هیچ گاه در تیم ملی نداشتیم. ما کم کم و پله به پله شروع به ساختن تیم کردیم.
مرحله بعدی توضیح دادن مسائل برای بازیکنان بود: این که چطور کارهای مختلف را به انجام برسانیم و از نظر زمانی چه انتظاری از آنها داریم. ما در مورد فلسفه بازی و نوع بازی برای آنها صحبت کردیم.
ما مجبور بودیم که این مسائل را برای آنها شرح دهیم تا متوجه شوند ما به چه نوع بازیکنی و در کدام منطقه احتیاج داریم. ما این مسائل را با بازیکنان مهم تیم میشائیل بالاک کاپیتان تیم ، الیور کان ، ینس لمان ، برنو اشنایدر و تورستن فرینگز در میان گذاشتیم چون از دید ما این موضوع که می خواهیم چه کاری انجام دهیم ، اهمیت زیادی داشت.

آیا مطمئن هستید که بازیکن ها این توضیحات را متوجه شده اند؛
ما واقعا نمی دانستیم که آنها چقدر باهوش هستند. آنها در باشگاه های مختلف بازی می کنند و از سبک های مختلف بازی می آیند. بنابراین ما بارها و بارها این مسائل را برای آنها توضیح دادیم.
بعد از این چند ماه متوجه شدیم که بازیکن ها خود را با سبک بازی ما هماهنگ می کنند، اما باز هم باید جلو برویم.
در کشور آلمان مردم سالها است که از نبودن استعدادهای جوان صحبت می کنند، اما این درست نیست چون ما به این جوانها شانس بازی کردن نداده ایم.

مشخصات پست دروازه بانی بالاخره حل شد؛
ما بسیار خوشحالیم که دو دروازه بان کلاس جهانی داریم و فکر نمی کنم که کشور دیگری دارای چنین دروازه بانهایی باشد. ممکن است که این اختلافات به دلیل توجه بیش از حد رسانه های جمعی شدت گرفته باشد اما از زمانی که ما آماده ایم این قضیه خیلی مثبت شده است.
ما کاملا رقابتی به موضوع نگاه می کنیم ولی از دید ما الیورکان دروازه بان شماره 1است و ینس لمان به عنوان یک تهدیدکننده جدی برای او. این مساله باعث می شود هر دو انگیزه بیشتری برای این مبارزه داشته باشند.
ما این موضوع را برای الیورکارن روشن کرده ایم که او دروازه بان اول است اما ما به ینس لمان هم شانس خواهیم داد. فتح لیگ برتر در فصل گذشته با آرسنال و رکورد 49بازی بدون باخت یعنی این که لمان استحقاق اطمینان مجدد را دارد.
در هفته های اول این موضوع برای کان و حتی لمان سخت بود، اما آنها به شکل حرفه ای به این موضوع نگاه کردند و ما به این مساله افتخار می کنیم.
حالا می بینیم که آنها رابطه خوبی با هم پیدا کرده اند. حتی برای هم لطیفه تعریف می کنند، چیزی که قبلا هرگز اتفاق نمی افتاد!

در مورد سیستمهای مختلف چه اعتقادی دارید؛
ما باید ببینیم کجا قرار داریم.
در یورو 2004آلمان در بازی اول با یک مهاجم به میدان رفت ، وقتی نتیجه نگرفت در بازی دوم با دو مهاجم بازی کرد و در آخرین بازی تعداد مهاجمان به سه رسید.87459 ما باید فلسفه آژاکس ، برزیل یا ایتالیا را مورد تقدیر قرار دهیم اما این سیستمها در همان کشورها خوب شناخته می شود.
ما باید سخت کار کنیم . ما روش 4 4 2و 4 3 3که خیلی سریع تغییر حالت می دهد را مورد استفاده قرار داده ایم.

در نهایت ، آیا آلمان قهرمان جام جهانی می شود؛
بعد از تمام اینها باید بگویم امیدوارم.

مترجم :مزدک میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها