مرکز آمار ایران: قیمت برخی اقلام خوراکی و آشامیدنی «رشد منفی» پیدا کرد

توقف افزایش قیمت مواد غذایی

همزمان با کاهش 1.3 درصدی نرخ تورم در بهمن، برای نخستین بار در سال‌های اخیر رشد قیمت گروه خوراکی‌ها متوقف و منفی شد.
کد خبر: ۶۵۱۱۷۱

به گزارش خبرنگار ما، مرکز آمار ایران دیروز آخرین وضع نرخ تورم در بهمن امسال را منتشر کرد.

بر این اساس کاهش نرخ تورم همانند ماه‌های قبل ادامه داشته است، اما نکته قابل توجه این که این کاهش از نظر رقمی قابل توجه بوده است، در حالی که کاهش تورم دوازده ماهه در ماه‌های گذشته حدود 0.3 تا 0.6 درصد بوده، تورم بهمن به یکباره 1.3 درصد کاهش یافته و از 35 درصد در دی‌ماه به 33.7 درصد در بهمن رسیده است. این سرعت در کاهش تورم نقطه به نقطه نیز کاملا قابل مشاهده است به طوری که تورم نقطه به نقطه با 5.5 درصد کاهش که رقم قابل توجهی است، از 27.5 درصد در دی‌ماه به 22 درصد در بهمن تنزل کرده است.

به این ترتیب می‌توان این احتمال را تقویت شده دانست که آهنگ کاهش تورم و کشیدن ترمز آن شتاب یافته و این شتاب در ماه‌های آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

کاهش تورم خوراکی‌ها

با این حال ترکیب و اجزای نرخ تورم در بهمن‌ماه نکته قابل توجه دیگری هم دارد و آن، توقف کامل قیمت برخی خوراکی‌ها و منفی شدن رشد آنهاست.

نگاهی به تغییرات ماهانه شاخص خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نشان می‌دهد در حالی که این شاخص در دی‌ماه 1.9 درصد مثبت بود در بهمن‌ماه به 0.5- درصد رسیده است.

این به معنای آن است که قیمت برخی کالاهای خوراکی نسبت به یک ماه گذشته نه‌فقط افزایش نداشته، بلکه کاهش هم داشته است. حتی نگاهی به تغییرات دوازده ماهه قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نشان از کاهش قابل توجه آهنگ رشد قیمت‌ها در آن دارد.

به طوری که این شاخص با 10 درصد کاهش نسبت به دوازده ماهه منتهی به دی‌ماه 92 از 38.2 درصد به 28.2 درصد رسیده است. در همین حال اگر به جزئیات گروه‌های کالایی نگاه کنیم، خواهیم دید رشد قیمت برخی کالاهای این گروه‌ها در طول یک ماه، منفی شده است. براین‌اساس، رشد قیمت کل گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (بدون دخانیات) 0.4- درصد بوده است. در درون این گروه بهای گوشت قرمز رشدی نداشته و کاهش 0.1 درصدی به زیر صفر را تجربه کرده است. قیمت گروه روغن و چربی‌ها نیز به 0.2- درصد رسیده است. کاهش قیمت گروه میوه و خشکبار نیز 2.1 درصد و سبزیجات تازه و حبوبات 2 - درصد بوده است. بهای دخانیات نیز کاهش 0.9- درصدی را تجربه کرده است. در همین حال قیمت نان در بازه مقایسه‌ای یکماهه بدون تغییر مثبت یا منفی باقی مانده است.

کاهش قیمت و رشد منفی بهای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از آن‌رو مهم است که نگاهی به جداول مقایسه‌ای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از خرداد 89 به این سو، قیمت هیچ‌یک از کالاهای خوراکی و آشامیدنی، شاهد کاهش نبوده و قیمت‌ها ماه به ماه و سال به سال افزایش‌های گوناگونی را تجربه کرده‌ است. افزایش‌هایی که گاه در طول یک ماه به بیش از 7 درصد می‌رسید.

اما در نیمه دوم سال جاری به این سو قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که شاید در میان مردم از اقبال بیشتری برخوردار باشد، روبه کاهش گذاشت تا سرانجام اثر آن روی رشد منفی قیمت برخی کالاها نمایان شود. البته باید توجه داشت با این که ارقام رشد منفی قیمت برخی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قابل توجه نیست و شاید به چشم ما هم نیاید و حتی شاید این رشد چندان پایدار هم به نظر نرسد، باز سمت و سوی حرکت شاخص، کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد که اگر این کاهش با اظهارات مسئولانه و ضدانتظارات تورمی همراه شود، اثر آن در ماه‌های آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

بانک مرکزی: نرخ تورم بهمن به 36.7 درصد رسید

در همین حال بانک مرکزی نیز شب گذشته نرخ تورم بهمن‌ماه را 36.7 درصد اعلام کرد که درمقایسه با تورم دی‌ماه 1.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به دی‌ماه بانک مرکزی 38.4 درصد اعلام شده بود.

در گزارش بانک مرکزی آمده است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌‌ 1392 به عدد 3.184 رسید که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در بهمن 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 22.8 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم در دوازده ‌ماه منتهی به بهمن‌‌ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌‌ماه 1391 معادل 36.7 درصد است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود میزان کاهش تورم به روایت مرکز آمار و بانک مرکزی تفاوت چندانی ندارد. هرچند روش محاسبه تورم توسط این دو مرجع به علت سال پایه و سبد کالایی متفاوت است، اما نتایج به دست آمده فاصله اندکی با یکدیگر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها