مشارکت دادن مردم در برنامه‌های ترکیبی تلویزیون و بویژه استفاده از نظرات و ایده‌های آنها این روزها متداول شده است، اما این مشارکت بخش کوچکی از برنامه را دربرمی‌گیرد و بخش عمده برنامه به موضوعی اختصاص دارد که تهیه‌کننده و کارگردان برای آن مشخص می‌کنند. بنابراین تعامل مردم بیشتر به پیامک و تماس‌های تلفنی ختم می‌شود، اما عوامل سازنده برنامه «یک برش زندگی» به نوعی دیگر از مشارکت مردم استفاده می‌کنند، طوری که مردم خودشان را صاحب این برنامه می‌دانند.
کد خبر: ۶۴۸۰۲۴

برنامه یک برش زندگی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سمانه فراهانی کاری مشترک از اهالی منطقه ایران زمین با گروه اجتماعی شبکه دو است و با اجرای امیر رضایی از این شبکه پخش می‌شود که در آن فیلم‌ها، عکس‌ها و داستان‌های ارسالی از سوی مخاطبان درخصوص موضوعات مختلف پخش می‌شود.

با توجه به این‌که امروز با پیشرفت فناوری و دسترسی آسان مردم به تلفن همراه که به دوربین‌های دیجیتال مجهز است، پدیده شهروند خبرنگاری به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به همین دلیل گروه اجتماعی شبکه دو روی زندگی شهروندان حساب ویژه‌ای بازکرده و سعی دارد از ظرفیت واقعی مردم، به عنوان مخاطبان اصلی تلویزیون استفاده کند. عوامل سازنده این برنامه قصد دارند با مخاطبان ارتباط نزدیک‌تری برقرار کرده و از توانایی آنها در تولید محتوای برنامه‌های شبکه دو که به عنوان شبکه کودک، نوجوان و خانواده تعریف شده، بهره ببرند. در حقیقت موضوعات این برنامه را خود مردم انتخاب می‌کنند، حتی خودشان از سوگواری‌ها، آداب و رسوم و مناسک خاص روستا یا شهرشان برای برنامه عکس و فیلم ارسال می‌کنند.

در این برنامه عکس‌های ارسالی از سوی مردم همراه با ترانه زیبایی پخش می‌شود تا فضای برنامه باطراوت‌تر شود. برنامه یک برش زندگی، مردم را تشویق می‌کند تا به عنوان خبرنگاران افتخاری با تلویزیون همکاری کنند. این برنامه با این اقدام توانسته خبرنگاران افتخاری بسیاری در اقصا نقاط ایران پیدا کند و از این طریق تعامل رسانه و مردم را بیشتر کند. همچنین هر چند وقت یک بار دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران افتخاری برگزار می‌شود تا کسانی که پای در این عرصه می‌گذارند بتوانند با اطلاعات و دانش بیشتر به فعالیتشان در برنامه ادامه دهند.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها