هم‌اکنون آمار مشمولان به حدود 650 هزار نفر در سال رسیده است

احتمال تغییر در الگوی سربازی

رئیس‌ پلیس کشور احتمال تغییر در الگوهای سربازی را ممکن دانست و گفت: باید روی الگوهای مختلف کار کرده و آنان را بهینه کنیم،‌ اما این امر باید تدریجی به پیش رود.
کد خبر: ۶۴۷۲۴۴

به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش ملی خدمت سربازی با بیان این‌که مجلس نباید محرومیت‌های اجتماعی را به گونه‌ای کاهش دهد که سربازی نرفتن برای گروه‌های برخوردار هزینه کمتری داشته باشد، افزود: متاسفانه گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که هزینه سربازی نرفتن برای گروه‌های برخوردار در جامعه کاهش می‌یابد و آنان میلی برای رفتن به سربازی ندارند.

فرمانده ناجا با بیان این‌که با احتساب این موارد، احتمال تغییر در الگوی سربازی نیز می‌تواند متصور باشد، عنوان کرد: الگوی بسیج به عنوان یکی از این الگوهاست و همچنین می‌توان به جای این‌که افراد پیوسته به سربازی بروند، سربازی را گسسته کرد و مثلا در سه دوره هشت ماهه هر فرد به سربازی اعزام شود. همانطور که در سوئیس نیز مشمولان در 20 دوره یک ماهه لباس سربازی پوشیده و به کشورشان خدمت می‌کنند.

فرمانده ناجا با بیان این‌که در یکی دو سال قبل حدود 40‌درصد سربازان دارای مدرک تحصیلی بالای دیپلم بودند، بیان کرد: فکر می‌کنم در آینده این امر بیشتر شده و حتی به 70 درصد نیز برسد.

احمدی‌مقدم، کاهش زاد و ولد و آمار مشمولان خدمت سربازی را نیز از دیگر علت‌ها برشمرد و گفت: در گذشته سالانه حدود 900 هزار مشمول داشتیم و الان مشمولان به حدود 650 هزار نفر در سال رسیده و به نظرم تا یکی دو سال آینده در عدد 600 هزار مشمول در سال ثابت باقی خواهیم ماند که البته حدود 10 درصد از این افراد نیز به علت مشکلات آماری و ثبت احوالی کاهش می‌یابد.

احتمال افزایش مدت سربازی در صورت کمبود سرباز

در حالی که یکشنبه گذشته معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود بنا نداریم فعلاً خدمت وظیفه عمومی را افزایش دهیم و سال آینده هم همان قانون قبلی اجرا می‌شود. روز گذشته معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح درباره افزایش مدت خدمت سربازی گفت: اگر در بررسی‌ها مشخص شود تعداد سربازان کم است، مدت سربازی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش فارس حسنی سعدی ادامه داد: افزایش مدت خدمت سربازی براساس خواسته‌های ما صورت نمی‌گیرد بلکه ما نیازهای خود را می‌سنجیم و با تعداد سرباز‌هایی که داریم مدت زمان خدمت وظیفه عمومی را تعیین می‌کنیم. اگر سرباز زیاد داشته باشیم مدت خدمت را کاهش و اگر کم داشته باشیم آن را افزایش می‌دهیم.وی همچنین در مورد این‌که گفته می‌شود سربازان و بخصوص مرزبانان بدون دیدن آموزش‌های تخصصی به مرزها اعزام می‌شوند، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد، زیرا آموزش یکی از فاکتور‌های اصلی ستاد کل است و هر سرباز برای اعزام ماموریت سه تا پنج ماه آموزش تخصصی می‌بیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها