بی‌تردید باید گفت کمتر کسی پیدا می‌شود که خاطرات شیرین گذشته و روزهایی را که از لا‌به‌لای ایام کودکی تا جوانی و حتی سالخوردگی نقشی خوش دارد، از یاد ببرد و گاهی با لبخندی از سر رضایت به مرور آنها نپردازد؛ خاطراتی که از میان قاب عکس‌های غبار گرفته تا فیلم‌های رنگ و روباخته و موسیقی‌ها و آوازهایی که با نوای نوستالژیک خود در بایگانی گوش و ذهن و روان آدمی به یادگار مانده است. این خاطره​بازی‌ها همیشه توام با عنصر جذابیت بوده و قادر است هر کسی را به سوی خود بکشد و محفلی شیرین برای او رقم بزند.
کد خبر: ۶۴۶۲۶۰

در این روزها هم حال و هوای بسیاری از آنها که دوران پرفراز و نشیب خیزش مردمی برای دگرگونی سرنوشت خود و رسیدن به پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تجربه کرده‌اند و حضور فیزیکی در مسیرهای این رویداد داشته‌اند، خاطره​گون و خوش است.

زنده نگه داشتن یاد ایام و تقویت آن روحیه به میراث مانده، امری خطیر و بس دشوار است که هر کسی در هر جایگاهی خود را موظف به آن می‌داند، از دانش‌آموزان و معلمانی که مدرسه‌های خود را با رنگ و بوی فجر و پیروزی آذین می‌بندند تا بزرگانی که با نام و گام و قلم و هنر خود این سوغات پدران را هر ساله جلایی تازه‌تر می‌بخشند. با این اوصاف که انقلاب در ماهیت وجودی و ذات خود اتفاقات و لحظات و شخصیت‌های ناب و بکری دارد که در دیگر محافل و بسترها کمتر نمونه‌ای برای آنها یافت می‌شود، این نکته شایان توجه است که فی‌النفسه جذابیت دراماتیک و هیجان‌انگیز انقلاب از طرفی و درس‌های ارزنده نهفته آن از سویی دیگر غیرقابل گذشت است و بی‌درنگ اقشار گوناگون را به بازخوانی شفاهی، متنی و تصویری آن سوق می‌دهد. وقتی سخن از درام و تصویر به میان می‌آید، باید نقش اثرگذار قشر هنرمند جامعه را مدنظر داشت که همواره به‌عنوان عنصری تعیین‌کننده و تصویرگر رد پایش حس می‌شود. هرچند خود این قشر نیز تمام توان خود را به کار می‌بندد تا از غافله عقب نماند و از این بایگانی و بستر ارزشمند که نمایانگر و انعکاس‌دهنده بسیاری از احساسات و عواطف عمیق انسانی و دلاوری‌ها و مجاهدت‌های توده مردم برای دستیابی به سرنوشتی خود ساخته است به بهترین شکل بهره برند.

یکی از مجامع همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی که دوشادوش با تفکرات انسان‌ساز و اندیشمندانه حرکت کرده، صدا و سیماست که هنرمندان بسیاری را تربیت کرده و با مشارکت آنها راه درست را تا امروز پیموده و با تولیدات گوناگون در عرصه‌های هنری و با زبان‌های نافذ پیش آمده است. تولیداتی در قالب فیلم‌ها و سریال‌هایی همچون خبرنامه که اوایل انقلاب اسلامی تولید شد و به مبارزات آن دوران اشاره می‌کرد تا سریال‌هایی مانند میعاد در سپیده‌دم، یک مشت پر عقاب و وضعیت سفید که با نگاهی درونی‌تر و رنگ و لعابی امروزی‌تر به شکافتن ابعاد گوناگون این رویداد بزرگ پرداخته‌اند. فارغ از این تولیدات نمایشی سال‌هاست ما شاهد تولید گزارش‌های مستند و همچنین برنامه‌های ترکیبی از شبکه‌های تلویزیون هستیم که تداعی‌گر روزهای پیروزی است.

از سوی دیگر سرودهای انقلابی که امروز نیز با همت دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما تولید آنها ادامه دارد، همنوا با تصاویر، آوای غرور و حس پیروزی را تثبیت می‌کنند. نگاهی به این کارنامه و فعالیت‌ها از طرفی نمایانگر تلاش هنرمندان و تعهد رسانه‌ای آنان به مخاطب است که نیازهای روز و عقاید مشترک آنها را ارج می‌نهد و به آنها پاسخی در خور می‌دهند، اما نباید به این شرایط غره شد و بسنده کرد، زیرا به‌دلیل توان بالقوه بالایی که از مفهوم انقلاب اسلامی ذکر کردیم و وجود مفاهیم گسترده و عمیق ارزشی و انسانی که هریک می‌تواند دستاویزی برای تولید یک برنامه پربار باشد، باید روی این نکته تمرکز کرد که با توجه به تغییر روزافزون سلایق و نسل‌ها و همچنین دگرگونی روابط درون فردی و اجتماعی در ورطه تکرار فرو نرویم و با راهبردی مسئولانه و با شناخت ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود ارتباطی نزدیک‌تر از جنس انقلاب اسلامی و یادواره دهه فجر را شاهد باشیم تا نسل جوان امروز پیوندی عمیق‌تر و آگاهانه‌تر با گذشته برقرار کند.

در این راه وجود شبکه‌های متعددی که هر آینه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود، نقطه امید و اتکایی است برای تولیدکنندگانی که موازی با دغدغه‌های مردم جامعه حرکت می‌کنند. روزهای دهه فجر فرصت بسیار مناسبی برای به تصویر درآوردن زوایا و اهداف توده‌های انقلابی در قاب تلویزیون است که تمام قد در برابر طاغوت ایستادند. باز هم باید تاکید کرد صدا و سیما بخصوص تلویزیون اقدامات ویژه و مثبتی داشته و خروجی‌های تاثیرگذاری را نیز شاهد بوده‌ایم که در طول این روزها از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود، اما پیشگامی و تربیت و ایجاد فضاهای نو از توان‌های بالقوه تلویزیون است که درصد بالایی از آن به عمل درآمده است، ولی نباید فراموش کرد برای محکم کردن جایگاه و نقش این رسانه در مقوله تولیدات انقلابی به مناسبت دهه فجر، کار گروه‌های ویژه‌ای بــرای ترسیم آینده‌ای با زبان رسانه مدرن برای مــــواجهه با مخاطب مدرن الزامی به نظر می‌رسد تا هر ساله فجر انقلاب اسلامی را با شمایلی به روزتر و ابعادی تازه‌تر و پایبندتر به آرمان‌های به یادگار مانده از نسل‌های پیشین شاهد باشیم و چشم‌های خود را با رنگ و لعاب انقلابی و از مجرای قاب جادویی تلویزیون آذین ببندیم.

میثم محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها