مجموعه‌های نوروزی تلویزیون و عاملی​کلیدی به نام بازیگر

فرصت‌های طلایی فراغت

مجموعه‌های تلویزیونی نوروزی با توجه به تعطیلات و ایام فراغت مردم، فرصتی طلایی را در اختیار سازندگان آثار یاد شده برای ارتباط حداکثری با مخاطبان قرار‌می‌دهد.
کد خبر: ۶۴۶۲۳۶

در یک دهه اخیر این ارتباط دوسویه بسیار محکم تر از قبل شده و بیشتر مجموعه‌های نوروزی سلیقه‌های متفاوتی را راضی کرده و مخاطبان بسیاری را پای‌گیرنده‌ها می‌نشانند. برای نمونه می‌توان از مجموعه جایزه بزرگ ساخته مهران مدیری، پیامک از دیار باقی و پایتخت 1 و 2 از ساخته‌های سیروس مقدم نام برد که همگی آنها در ژانر کمدی بوده و با توجه به ایام‌نوروز گزینه‌های مناسبی به شمار می‌رفتند؛ اتفاقی که در نوروز 1393 نیز شاهد آن خواهیم بود و به نظر می‌رسد رقابت تنگاتنگی را میان مجموعه‌های تولید شده در شبکه‌های یک،دو،سه و چهار شاهد باشیم.

پایتخت 3 سیروس مقدم با تکیه بر موفقیت پایتخت‌های 1 و 2 دست به ساخت سومین قسمت این کار زده و این بار خانواده نقی معمولی را به سفری دیگر می‌فرستد. بخش مهمی از موفقیت مجموعه یاد شده بویژه قسمت نخست به فیلمنامه جذاب و در وهله بعد به تیم منسجم و کارکشته آن بازمی‌گردد که به بهترین شکل ممکن شوخی‌های فراوان موجود در فیلمنامه را به اجرا درآورده است. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر و علیرضا خمسه ستاره‌های پایتخت هستند که هریک بخشی از جذابیت کار را رقم زده و لبخندی بر چهره مخاطبان خود نشانده‌اند. در این گروه که در پایتخت3 هم حضور دارند، تنابنده بخش مهمی از بار کمدی کار را به دوش کشیده و در کنار مهرانفر زوج درخشانی را شکل داده‌اند که بخوبی قصه را پیش می‌برد. بخصوص مهرانفر که تیپ درخشانی را در نقش ارسطو خلق کرده و رفتارهای اغلب کودکانه‌اش بشدت به دل می‌نشیند. بدون شک، ستاره پایتخت کسی جز خمسه در نقش باباپنجعلی با گریم عجیب و غریب نیست که با تک مضراب‌هایش شیرینی خاصی به کلیت کار بخشیده و خیلی زود تکیه کلام هایش به زبان مردم کوچه و بازار وارد شد. حال باید منتظر سومین قسمت پایتخت در نوروز سال آینده ماند و کیفیت آن را با دو بخش پیشین مقایسه کرد که می‌تواند معیاری کلیدی در جذب مخاطبان بالقوه پایتخت باشد.

خوب، بد، زشت

مجموعه تلویزیونی خوب،بد،زشت به کارگردانی منوچهر هادی که این روزها با آخرین ساخته سینمایی‌اش، زندگی جای دیگری است، در جشنواره فیلم فجر خوش درخشیده، گزینه نوروزی شبکه دوی سیما برای ایام نوروز است که با توجه به قصه کمدی، تیم تولیدکننده و همچنین عنوان خاص خود می‌تواند رقیب قدرتمندی برای دو مجموعه دیگر نوروزی باشد. این مجموعه ترکیب بازیگران جذابی دارد که در راس آن امین حیایی به چشم می‌خورد که همچنان بازیگری محبوب به حساب می‌آید. او در نقش جوانی سرکش ظاهر شده که راه درست زندگی کردن را یاد نگرفته اما سرانجام با نو شدن سال به سمت خانواده و زندگی بهتر باز می‌گردد. بهاره رهنما، سوسن پرور و بهنوش بختیاری دیگر بازیگران این کار هستند که هر یک تجربه‌های خوبی در زمینه کمدی دارند و به آنها باید حسین محب‌اهری، شهین تسلیمی را نیز اضافه کرد. در این میان تنها هادی، باید حواسش را به فرم بازی همیشگی بختیاری که متکی بر بداهه‌پردازی است، جلب کند؛ نکته‌ای که می‌تواند آسیب جدی به کل کار وارد کند. با همه اینها برگ برنده خوب،بد،زشت خود امین حیایی است که در صورت جا افتادن در نقش می‌تواند یک تنه از دیگر مجموعه‌های نوروزی سبقت بگیرد.

روزهای بد در

شبکه سوم سیما نیز به مانند هرسال مجموعه‌ای را برای این ایام در دست تولید دارد که کارگردانی‌اش را سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی‌اش را مهران مهام و ایرج‌محمدی برعهده دارند؛ تیم موفقی که پیش از این نیز مجموعه زن بابا را تولید کرده‌اند که یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های نوروزی سال‌های اخیر لقب گرفته است. روزهای بد در که پیش از این حسین لطیفی قرار بود آن را بسازد، درباره یک سرایدار مدرسه است که شب عید پس از 30 سال حکم بازنشستگی‌اش می‌آید و این درحالی است که به مراسم ازدواج پسرش که قرار بوده در حیاط مدرسه برگزار شود، چیزی باقی نمانده است.

آقاخانی این مجموعه را براساس فیلمنامه‌ای از برزو نیک‌نژاد، نویسنده فیلمنامه کار موفق دودکش، می‌سازد و از هومن برق‌نورد در نقش اصلی‌اش بهره می‌گیرد؛ بازیگری توانایی که در دودکش بخوبی در ژانر کمدی امتحان پس داده و زمان‌بندی مناسبی برای اجرای شوخی‌های کار دارد. آقاخانی با توجه به کمبود زمان تولید، بخش مهمی از کار را در یک مدرسه ضبط کرده و در کنار آن از چند لوکیشن دیگر نیز بهره گرفته است. خط اصلی داستان نیز تازگی چندانی نداشته و از الگوی همیشگی گرفتار شدن قهرمان داستان در یک موقعیت بغرنج بهره گرفته است. نیک‌نژاد در دودکش نیز از همین الگو تبعیت می‌کند و نتیجه درخشانی هم گرفته که می‌توان به تکرار آن در روزهای بد در امیدوار بود.

یادداشت‌های یک زن خانه‌دار

شبکه چهار سیما نیز بر خلاف سال‌های گذشته برای نخستین بار خبر از تولید مجموعه‌ای نوروزی به نام یادداشت‌های یک زن خانه دار به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه داد.

این مجموعه که فیلمنامه‌اش را علیرضا کاظمی‌پور نوشته درباره یک زن خانه دار وبلاگ‌نویس علاقه‌مند روان‌شناسی است که تجربیات خود را در وبلاگش به اشتراک گذاشته و به تعامل با مخاطبان خود می‌پردازد. بخش مهمی از کار در یک آپارتمان چهار واحدی می‌گذرد که هر اپیزود آن داستانی مستقل دارد و به داستان اصلی پیوند می‌خورد. فیلمبرداری یادداشت‌های یک زن خانه‌دار از اوایل دی ماه آغاز شده و بنا به گفته تهیه‌کننده‌اش مجموعه‌ای 45 قسمتی است که فقط 15 قسمت آن با حال و هوای نوروزی برای پخش در این ایام ساخته می‌شود.

شبکه تهران نیز تا زمان نگارش این یادداشت خبری مبنی بر ساخت مجموعه‌ای نوروزی منتشر نکرده و به احتمال بسیار مجموعه تازه‌ای را در این ایام روی آنتن نخواهد فرستاد.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها