در جهان کنونی رسانه‌های ارتباط جمعی با سونامی پیشرفت‌های فناورانه مواجهند. ابداعات، اختراعات و پدیده‌های نوظهور وسایل ارتباط جمعی با تنوع و کارایی ناباورانه، ساعت به ساعت جامعه جهانی صنعت برودکست و ارتباطات را تحت تاثیر قرار داده است. اما این سونامی خروشان و سهمگین صرف‌نظر از نتایج پیش‌بینی‌نشده‌اش برای آینده، هم‌اکنون ویرانگر نیست، بلکه بازتاب پیشرفت دانش و علومی است که ساختار ارتباطات صوتی و تصویری را از مرزهای کلاسیک عبور داده است.
کد خبر: ۶۳۷۴۷۸

بنابراین در این جهان سونامی‌زده، رسانه‌هایی موفق هستند که نه تنها در برابر امواج سهمگین فناوری عقب نروند، بلکه با استفاده هدایت شده از نیروی پیش‌ران این امواج، موفقیت خود را تضمین کنند.

این استراتژی، سبب شده تا در سال‌های گذشته رسانه ملی نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رادیویی و تلویزیونی جهان، سهم بسزایی از فناوری‌های جدید رسانه‌ای و بهره‌مندی از تحولات شگرف پدید آمده را نصیب خود سازد.

اکنون رسانه ملی به واسطه تلاش‌های انجام شده در حوزه فنی، از پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات سیگنال‌رسانی بهره می‌برد.

گذر از پخش آنالوگ به دیجیتال؛ همپای برودکسترهای پیشرفته دنیا، ورود به دنیای ماهواره و فناوری فضایی، پخش ماهواره‌ای، ارتقای سیستم‌های پخش رادیویی و توسعه سیگنال‌رسانی زمینی (STM1)، برخی از اقدام‌های تحول‌آفرین رسانه ملی طی سال‌های اخیر در حوزه فنی است.

این پیشرفت‌ها امکان پخش فرمت MPEG-4 به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فرمت‌های پخش در جهان، سیگنال‌رسانی ماهواره‌ای 135 شبکه تلویزیونی و 103 شبکه رادیویی داخلی در سراسر ایران و بسیاری از نقاط جهان، استقرار ماهواره «ایران ست» در نقطه مداری 26 درجه شرقی و امکان دریافت بیش از 174 شبکه رادیویی و تلویزیونی روی این ماهواره، زمینه‌سازی برای تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی با کیفیت HD، و راه‌اندازی تلویزیون تعاملی (IPTV) به عنوان رسانه‌ای نوظهور در سپهر رسانه‌ای جهان را فراهم ساخته است.

هرچند این دستاوردها به خودی خود، غرورانگیز و قابل توجه است، اما این اقدام رسانه ملی، هنگامی بارزتر می‌شود که بدانیم تمامی این پیشرفت‌ها در زمان تحریم و با اتکا به دانش بومی و توان متخصصان داخلی حاصل شده است.

ثمرات این تلاش جهادگونه امروز به گونه‌ای است که رسانه ملی را پس از وزارت دفاع در جایگاه دومین سازمان خودکفایی کشور قرار داده است. حوزه فنی رسانه ملی در سال‌های اخیر با برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های دانش‌بنیان خود به شرکت‌ها و موسسات علمی و پژوهش داخلی، نه‌تنها رسانه ملی را در ساخت و بهره‌برداری از تجهیزات و امکانات فنی، خودکفا و بی‌نیاز از وابستگی به خارج نموده؛ بلکه موجبات انتقال، بومی‌سازی، توسعه و پیشرفت فناوری رسانه‌ای، به عنوان یکی از فناوری‌های استراتژیک را در درون کشور فراهم کرده است.

این اقدام رسانه ملی در فعال‌سازی توان شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان داخلی، چنان موثر بوده که امروزه بسیاری از این شرکت‌ها همپا با شرکت‌های پیشرفته جهان، آمادگی انجام طرح‌های فنی در دیگر کشورها را دارند.

علاوه بر این، طرح‌های فنی کوچک و بزرگی که طی هشت سال اخیر در صداوسیما به اجرا درآمده است، نه‌تنها از نظر وسعت، تنوع، تعدد، عمق، محتوا و ارزش‌های علمی و تخصصی کم‌نظیر بوده؛ بلکه با صرفه‌جویی در هزینه‌های اقتصادی، کشور را در دوران تحریم یاری رسانده است.

این دستاوردها و تحقق چشم‌اندازهای تعیین شده برای رسانه ملی در حوزه فنی بار دیگر موفقیت و کارآمدی الگوی اتکا به توان داخلی را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد هرجا به استعدادها و دانش بومی خود متکی شده و توانایی‌هایمان را درست مدیریت و سازمان‌دهی کرده‌ایم، نتیجه‌اش چیزی جز پیشرفت و سربلندی ایران اسلامی نبوده است.

سیدهادی شریف‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها