درنگ

شهر‌ خلاق گردشگری‌ خلاق

همین هفته گذشته محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد داد با تشکیل کمیته مشترک بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان منطقه آزاد کیش، تمهیدات معرفی جزیره کیش به عنوان «شهر خلاق» اندیشیده شود.
کد خبر: ۶۳۵۶۹۵

نجفی بر این باور است کیش، استعداد تبدیل به شهر خلاق را دارد و معرفی این جریزه به عنوان شهر خلاق در دنیا در ارتقای وضعیت گردشگری آن مفید خواهد بود.

با نگاهی به برخی مشخصات شهر خلاق می‌توان فهمید یکی از سیاست‌های مهم سازمان میراث فرهنگی تمرکز روی آداب و رسوم و آیین‌های ایرانی و شیوه زندگی مردم است.

شاید این آغازی باشد بر وعده نجفی در اجرایی کردن «نگاه فرهنگی» به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. او در اولین نشست خود در روزهای آخر مرداد هم مهم‌ترین اولویت سازمانش را «پیگیری هویت ملی» عنوان کرده بود و حالا به نظر می‌رسد اجرای پروژه شهر خلاق از مهم‌ترین اهرم‌های اجرایی او در رسیدن به اولویت وعده داده‌شده‌اش است.

اولین نسل از گردشگری را افرادی می‌دانند که سفر را به انگیزه و وسوسه گذران اوقات فراغت و استراحت انجام می‌دادند، نسلی که البته همچنان بر این باور هستند. نسل دوم گردشگری، اما «گردشگران فرهنگی» بودند، مسافرانی که دغدغه‌های فرهنگی داشتند و متمایل به موزه‌ها می‌شدند، اما در نسل سوم گردشگری با مسافرانی روبه‌روییم که از مرز دیدار صرف آثار تاریخی و طبیعی فراتر رفته‌اند و با حضور در بطن جامعه مقصد به دنبال درک عمیق‌تری از آن هستند، گردشگرانی که شهروند ـ گردشگر هم گفته می‌شوند. هدف آنها و البته بستری که ایران باید برای آنها فراهم کند، شناخت آیین‌های مناطق مختلف، رسوم قوم‌های ایرانی و حتی سبک زندگی نوین ایرانیان است.

با این تعاریف، نه‌تنها کیش که بسیاری از شهرهای ایران می‌توانند در این پروژه از گزینه‌های اصلی باشند. پروژه «شهر خلاق» درست برابر با خواسته نسل جدید گردشگری است؛ بحثی که از برنامه‌های مهم یونسکو هم است.

39 شهر در سراسر جهان و در هفت رشته هنری عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و از این میان شهرهایی همچون اَسوان در مصر، سانتافه در ایالت نیومکزیکوی آمریکا، برلین در آلمان، بوئنوس آیرس در آرژانتین، مونترال در کانادا، پوپایان در کلمبیا، ادینبورگ در اسکاتلند، ملبورن در استرالیا، بولونیا در ایتالیا، سِویل در اسپانیا، گلاسکو در اسکاتلند، لیون در فرانسه و... از سوی یونسکو به عنوان مقاصد «گردشگری خلاق» معرفی شده‌اند.

میثم اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها